PILOT-E utlysning 2022 - søknadsfrist onsdag 21. september kl. 13:00
Pilot-E har utlysninger på to tema i 2022: 1) Økt fleksibilitet i kraftsystemet og 2) Fossilfri høytemperatur varme i industrien.
PILOT-E kan søkes av bedrifter og omfatter helhetlige prosjekter med en realistisk plan for å bringe innovative løsninger fra idé og ut i markedet. Tilskudd og støtte til forsknings- og utviklingsarbeidet kommer fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Sluttkunden som skal ta i bruk den nye løsningen vil i tillegg kunne kvalifisere for senere finansiering fra Enova.
Søknadsfrist: Onsdag 21. september 2022 kl. 13:00
Hvordan skal du gripe an søknadsprosessen?
- Les denne utlysningsteksten nøye
- Gå inn på www.pilot-e.no og se igjennom presentasjoner og søkerwebinarer som er holdt i forbindelse med utlysningen.
- Gå sammen med partnerne i konsortiet og skriv en prosjektbeskrivelse og sett opp et budsjett for prosjektet.
- Søknaden skal sendes inn via Forskningsrådets søknadsportal. Der oppretter dere en elektronisk søknad (ikke tilgengelig nå ved utlysningstidspunkt), fyll inn administrative opplysninger i henhold til veiledningen og legg ved de obligatoriske vedleggene: Prosjektbeskrivelse, budsjett, partneropplysninger og CV-er.
- Ta gjerne kontakt med oss i prosessen. Vi ønsker å ha dialog med mulige søkere. Du kan kontakte prosjektleder Trond Moengen eller andre i PILOT-E teamet, se kontaktinformasjon på denne siden.
- Send søknad innen onsdag 21. september 2022 kl. 13.00. Vi anbefaler å trykke på send-knappen så snart du har fylt inn informasjon i det elektroniske søknadsskjemaet. Du kan revidere og trykke send så mange ganger du ønsker frem til fristen. Vi kan ikke se søknaden før fristen er utløpt.
Tema 1: Økt fleksibilitet i kraftsystemet
Utfordringen
Energi- og transportsystemene integreres. Dette skjer i et akselererende tempo. Direkte og indirekte elektrifisering av transport på land og til sjøs og utvikling av klimanøytral industri innebærer høyere effektuttak på mange lokasjoner. Det siste året har også vist avhengigheten til ytre forhold, geopolitikk, store endringer i tilgang på og etterspørsel etter energi med den tilhørende sårbarheten dette avdekker. Konsekvensene er høyere priser og inndragning av kjøpekraft for husholdninger, økt risiko, høyere kostnader og svekket konkurransekraft for næringslivet.
Det norske kraftsystemet utnyttes ikke fullt ut i dag. Økt fleksibilitet mellom ulike brukere og flytting av forbruk i tid vil øke kapasiteten. Mulighetene for at flere aktører kan utnytte slik fleksibilitet fordrer delvis utvikling av ny teknologi, bruk av digitale løsninger og algoritmer samt evne til å ta i bruk ny teknologi og utvikling av forretningsmodeller. Dette haster og det er dette vi vil fokusere årets PILOT-E utlysning på.
Dette vil vi støtte
Vi vil støtte prosjekter som utvikler og har en plan for å iverksette løsninger som er rettet mot to områder.
- Prosjekter som gjør det enklere for helt ordinære husholdningskunder å redusere egne kostnader til elektrisitet ved å tilbys løsninger som gjør det mulig å levere fleksibilitet og dermed redusere kostnaden. Løsningene må kunne aggregeres og tilrettelegges for ordinære husholdningers kompetansenivå.
- Den raske elektrifiseringen fører til mange nye effektuttak, som for eksempel gjennom hurtiglading knyttet til transport, både på land og i sjø. Elektrifiseringen må gjennomføres på en måte der maksimal fleksibilitet søkes ivaretatt, også i slike store effektuttak. PILOT-E vil støtte prosjekter med løsninger som planmessig samler og aggregerer også større punktlaster for på den måten å kunne frigjøre større fleksible volumer.
I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes, og det må tydelig fremkomme hvordan fleksibiliteten vil tilbys.
Tema 2: Fossilfri høytemperatur varme i industrien
Utfordringen
Norsk fastlandsindustri har årlige klimagassutslipp på 11,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. 93 % av industriens utslipp er omfattet av EUs kvotesystem – altså 10,6 millioner tonn. 0,8 millioner tonn er knyttet til energibruk i ikke kvotepliktige anlegg.
Rundt 4,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter av industriens utslipp er knyttet til bruk av fossile energibærere til termiske formål og mekaniske arbeidsprosesser. Dette fordeles på 2,8 millioner tonn som følge av bruk av egen gass, 1,4 millioner tonn fra kjøpt gass og 0,6 millioner tonn fra petroleumsprodukter. Særlig gassbruken har i liten grad modne nullutslippsalternativer i dag.
Industrien som en stor bruker av elektrisk kraft har også et uutnyttet potensial til å bidra med fleksibilitet i energisystemet. Dette er viktig for en mer effektiv overgang til lavutslippssamfunnet.
Dette vil vi støtte
Utlysningen er åpen for ambisiøse prosjekter som inneholder innovative teknologier og løsninger som erstatter fossile energibærere til varmeformål. Særlig etterspørres prosjekter som utvikler og demonstrer løsninger som muliggjør fossilfri varmeproduksjon over 150 grader Celsius. Dette kan innebære elektrifisering, konvertering til fornybar energi eller bruk av utslippsfrie energibærere slik som hydrogen.
Prosjekter som tydelig bidrar til å ta ned effektbehov og å bidra med fleksibilitet til energisystemet, herunder flytting av last og tilgjengeliggjøring av fleksible volumer, vil prioriteres. I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes, og det må tydelig fremkomme hvordan fleksibiliteten vil tilbys.
For begge temaene gjelder:
- Rene investeringer i konvensjonell elektrisk infrastruktur ligger utenfor denne utlysningen.
- Prosjektene må være nyskapende og ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
- Næringsmulighetene for involverte partnere må være godt sannsynliggjort og marked og potensialene beskrevet og kvantifisert så langt det er mulig.
- I PILOT-E prosjektene vil koblingen til Enova fortsatt være gjennom en sluttbruker, eller gjennom realisering av pilotprosjekter i nær industriell skala. Dette gjelder for begge temaene. Husholdninger kan benytte seg av Enovatilskuddet.
Krav og prioriteringer
Et PILOT-E prosjekt skal omhandle teknologi, løsninger eller forretningsmodeller som har et markedsgrunnlag i Norge eller globalt som kan gi de involverte virksomhetene en bærekraftig næringsvirksomhet på sikt.
For å kunne kvalifisere som PILOT-E-prosjekt må:
- søker har norsk organisasjonsnummer
- prosjektet gjennomføres i Norge og vil bidra til kunnskaps- og næringsutvikling i Norge
- prosjektet være innenfor tematikken i utlysningen
- søker ha beskrevet en strategi og plan for å ta løsningen til markedet
- søker involvere kunder og brukere i utvikling av løsningen
- finansieringen fra PILOT-E være utløsende for at prosjektet blir satt i gang
I tillegg til de seks kvalifikasjonskriteriene vil prosjektsøknadene evalueres og rangeres etter følgende seks rangeringskriterier:
Forskning og innovasjon
1. Innovasjonsgrad
2. Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans
Virkninger og effekter
3. Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet
4. Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere
Gjennomføring
5. Gjennomføringsevne
6. Realisering og spredning av innovasjonen
Prosjekter med kvinnelige prosjektledere vil prioriteres hvis to søknader ellers vurderes likt.
Evalueringsprosedyre og utdypende beskrivelse av kriterier er å finne som vedlegg til utlysningen.
PILOT-E vil prioritere prosjekter som:
- utvikler løsninger som
- har høy innovasjonsgrad og betydelige og kvantifiserte teknologiske eller konseptuelle fortrinn sammenliknet med beste tilgjengelige teknologi (BAT)
- kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et energifleksibelt lavutslippssamfunn
- har stort og realistisk potensial for å tas i bruk i markedet også ut over PILOT-E-prosjektet
- vil gi langsiktig verdiskaping for konsortiedeltakerne og som beskriver klart hvordan verdiskapingen skal finne sted og verdien av den
- omfatter ambisiøse forskningsutfordringer og en konkret plan for arbeid med disse
- har realistiske planer for organisering, finansiering, eventuell regulatorisk godkjenning og prosjektgjennomføring, samt konkrete og målbare milepæler
- har avtale med konkret sluttbruker om demonstrasjon/pilotering av løsningen(e)
Finansiering
Et PILOT-E prosjekt får støtte til utviklingsløpet fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang, gitt at milepælene oppnås. Søker må på forhånd sannsynliggjøre god økonomisk sikkerhet for sin del av finansieringen.
Kostnadsgrunnlaget som sendes inn i søknaden til PILOT-E vil danne grunnlaget for støtte til utviklingsdelen av prosjektet. Støtten tildeles da under et av Forskningsrådets og/eller Innovasjon Norges virkemidler.
I tillegg vil den første sluttbrukeren kunne kvalifisere for finansiering fra Enova til å ta løsningen i bruk. Støtte fra Enova kan gis til den som skal investere i løsningen og som realiserer miljøgevinsten. Slik støtte tildeles under miljøstøtteregelverket, som har andre regler for tildeling av støtte enn regelverket for støtte til FoU. Investeringsstøtte kan kun gis til prosjekter som gir en miljøgevinst sammenliknet med en alternativ investering, og det er en merkostnad forbundet med å ta i bruk den mer miljøvennlige løsningen.
Det samlede kostnadsgrunnlaget og kontantstrømmen for investeringen vil normalt ikke være klart på søknadstidspunktet, men avklares som et resultat av utviklingen i de første fasene i prosjektet. Prosjekter som trenger investeringsstøtte må derfor supplere med ytterligere, konkret informasjon om investeringen før videre finansiering kan innvilges. Enova kan først vurdere prosjektet for støtte når denne informasjonen er innsendt.
Når et prosjekt får status som et PILOT-E prosjekt ved oppstarten, betyr det at forutsetningene for å kunne kvalifisere for støtte fra et av Enovas teknologiprogrammer på et senere stadium vurderes å være stede, basert på informasjonen som er kjent på tidspunktet for vedtak i PILOT-E. Støtte fra Enova til en senere investering fordrer imidlertid at investeringsprosjektet oppfyller vilkårene for støtte under et av Enovas programmer også når kostnadsgrunnlaget er tilstrekkelig modent for å sende inn søknad til Enova.
Prosjekter som underveis i prosjektgjennomføringen ikke når de omforente milepælene, vil ikke få videre finansiering under PILOT-E. Disse prosjektene kan eventuelt søke videre finansiering gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enovas ordinære utlysninger.
Oppfølging av PILOT-E-prosjekter
Prosjekter som når opp i konkurransen, vil bli fulgt tett gjennom prosjektforløpet. Oppfølgingen inkluderer:
- ordinær oppfølging som for de aktuelle virkemidlene som benyttes
- oppfølgingsmøter ved milepælene
- observatør fra PILOT-E (Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Enova) med i prosjektets styringsgruppe
Rådgivning i søknadsprosessen
Vi oppfordrer søkere til å komme i tidlig dialog med PILOT-Es administrasjon for rådgivning om prosjektet er innenfor utlysningens tema og kriterier eller annet.
Vedlegg til Pilot-E utlysning 2022
Kontakt
Ta kontakt med oss hvis du ønsker dialog om søknaden:
Trond Moengen, telefon 952 73 220, e-post: trond.moengen@energidata.no
eller noen av de andre i PILOT-E:
Katrine Wyller, tlf 930 99 024, epost: kwy@forskningsradet.no
Gry Kolbjørnsen Langbakk, tlf 908 79 203, epost: gry.langbakk@innovasjonnorge.no
Anita Fossdal, tlf 982 43 961, epost: anita.fossdal@enova.no