Gå til hovedinnhold Sitemap
Søk
LOGG INN
-->

Ofte stilte spørsmål for varmesentralprogrammet

Før og gjennom søknadsprosessen

Hvordan vet vi om vi er kvalifisert til støtte?

Se gjeldende vilkår på programmets hjemmeside.

Vi har fått støtte til varmepumpe tidligere, kan vi få støtte til ny varmepumpe?

Nei, Enova støtter ikke utskiftning av eldre varmepumpe til ny varmepumpe. Dersom utskiftningen foretas på grunn av større endringer i bygningsmasse og økt energibehov, kan man søke om støtte til den økte kapasiteten. Dette må beskrives i søknaden.

Varmesentralen skal stå i en bygning der noe av bygget er privatbolig, kan vi søke om støtte da?

Ja, men boligdel kan ikke utgjøre mer enn 25 % av bygningsmassen.

Vi skal finansiere varmesentralen ved leasing, får vi støtte da?

Enova kan kun gi støtte til den som er juridisk eier av varmesentralen.

Kan vi få støtte til varmesentral når kostnadene til anlegget inngår i andre støtteordninger?

Nei, varmesentralen kan ikke inngå som grunnlag for støtte i flere støtteprogram.

Vi skal investere i varmesentral innen landbruk, hvilke støttetilbud finnes?

Gårdsvarmeanlegg som kan få støtte gjennom «Verdiskapingsprogrammet for fornybar energi og teknologi i landbruket» hos Bionova henvises dit. Se mer info på hjemmesidene til Innovasjon Norge.

Se her for støtteordninger fra Bionova

Vi har en varmesentral, kan vi få støtte til kun akkumulator?

Nei, akkumulator er et tilvalg som kan gi forhøyet støttesats ved søknad om kjerneteknologi.

Vi har en varmesentral, men ønsker å installere solfangere i tillegg, kan vi få støtte til det?

Ja, det er mulig å søke støtte til solfangere på bygningskropp som enkeltstående tiltak.

Vi har en varmepumpe fra før, men ønsker å bytte til biokjel, får vi støtte til det?

Ja, det er anledning til å søke støtte til biokjel selv om man har en varmepumpe.

Får man støtte til solfangere som er gravd ned i jorden?

Nei, det gis kun støtte til solfangere på bygningskropp.

Vi har en varmesentral, men ønsker å legge til rette for nærvarme til andre aktører, får vi støtte til det?

Nei, nærvarme er et tilvalg som kan gi forhøyet støttesats ved søknad om kjerneteknologi.

Hvilke teknologier støttes?

Se gjeldende vilkår på programmets hjemmeside.

Hvor mye får vi i støtte?

Se gjeldende vilkår på programmets hjemmeside.

Kan vi søke støtte med tilvalget nærvarme når vi eier byggene selv?

Nei, støtte til nærvarme gis når det er energileveranse til minst 3 ulike bygg som har minst 3 ulike juridiske enheter (ulike organisasjonsnummer).

Får man støtte til varmesentral når varmen kun skal brukes til tappevann?

Ja. 

Er det minimumskrav til størrelse på solfangeranlegg som tilvalg til varmepumpe?

Nei, per i dag er det ikke et konkret krav til størrelse på solfangeranlegg som tilvalg til kjerneteknologi. Enova kan stramme inn på dette, så sjekk alltid gjeldende vilkår for støtte.

Er det minimumskrav til størrelse på akkumulator?

Ja, Enova har satt minstekrav på 500 liter, både som tilvalg og ved kjerneteknologien luft til vann varmepumpe, hvor det er obligatorisk med akkumulator.

Er det minimumskrav til mengde levert energi ved tilvalget nærvarme?

Nei, per i dag er det ikke et konkret krav om mengde levert energi. Enova kan stramme inn på dette, så sjekk alltid gjeldende vilkår for støtte.

Vi har en varmesentral som er moden for utskiftning, og ønsker å bytte den ut med en ny og bedre løsning, kan vi få støtte til det?

Utskiftning av eksisterende varmepumpe til ny varmepumpe støttes ikke. Utskiftning av eksisterende biokjel til ny biokjel støttes ikke. Dersom eksisterende varmepumpe skal erstattes med en ny biokjel har Enova anledning til å innvilge støtte ettersom tiltaket vil avlaste strømnettet.

Vi har en varmesentral basert på bioolje, kan vi få støtte til en ny varmesentral

Nei, i motsetning til fossil olje, så regnes bioolje som fornybart og prosjektet kvalifiserer ikke til støtte. Ved utviding av kapasitet kan differansen mellom gammel og ny kapasitet kvalifisere for støtte. Utvidelsen må beskrives godt i søknaden.

Vi har en varmepumpe/biokjel som må skiftes ut fordi vi har behov for større kapasitet, kan vi få støtte til det?

Dersom utskiftningen foretas for å dekke et utvidet kapasitetsbehov kan differansen mellom gammel kapasitet og ny kapasitet kvalifisere til støtte. Utvidelsen må beskrives godt i søknaden.

Vi er et fjernvarmeselskap som vil utvide kapasiteten i eksisterende nett, får vi støtte til det?

Nei, det gis kun støtte til enkeltstående varmesentraler som ikke er tilknyttet eksisterende fjernvarmenett.

Hvordan finner vi ut om vi er i et fjernvarmeområde?

Dere kan søke opp om det er et fjernvarmeselskap i området dere er lokalisert i, og ta kontakt med dem (Enova har dessverre ikke tilgang til detaljert informasjon om nettet). Alternativt kan man ta kontakt med NVE som er konsesjonsmyndighet.

Hva om fjernvarmeselskapet ikke kan dekke vårt energibehov, kan vi få støtte da?

Ja, men dere må innhente en bekreftelse fra fjernvarmeselskapet basert på Enova sin mal, og laste den opp sammen med søknaden. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Prosjektet gjelder nybygg, og i søknaden haket vi feilaktivt av for at vi ikke er i et fjernvarmeområde, får vi beholde støtten?

Det er viktig at du informerer Enova om dette, ettersom dere i utgangspunktet ikke har rett til støtte og tilsagnet kan bli kansellert (utbetalte midler kan tilbakekreves). Dersom fjernvarmeselskapet bekrefter at det ikke er planer om å levere fjernvarme til dere de neste 10 årene, kan støtten opprettholdes. Signert bekreftelse fra fjernvarmeselskap må sendes inn til Enova

Vi er i et fjernvarmeområde, men er usikker på reglene for om vi kan få støtte eller ikke, har dere en enkel guide for dette?

Ja, vi har laget en veiledning som gir oversikt over regler som gjelder. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Hvordan dokumenterer vi nærvarmeanlegg til 3 ulike bygg?

Det må først inngås en intensjonsavtale med de aktuelle aktørene, Enova sin mal skal benyttes. Signert avtale lastes opp sammen med søknaden. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Hva menes med å samarbeide om evaluering og resultatmåling i inntil 3 år etter at vi har sluttrapportert?

Enova kan ta kontakt for å innhente data til bruk i vårt analysearbeid, dette kan også innebære at Enova får tillatelse til å hente inn anonymiserte Elhub-data før og etter prosjektperioden.

Hvor detaljerte må prosjektkostnadene være i søknaden?

Innhent pristilbud med spesifiserte kostnader før søknaden fylles ut. Bruk Enovas kostnadsveileder som grunnlag, den gir føringer for hva som må spesifiseres i søknaden, og senere ved sluttrapporteringen. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Kostnader anses som estimater i søknaden, men ved sluttrapportering må de faktisk påløpte kostnadene spesifiseres og dokumenteres. Søknader og rapporter med manglende spesifisering av kostnader blir avvist.

Hvorfor fikk vi avslag?

Årsaken til avslaget er beskrevet i avslagsbrevet dere har fått tilsendt

Hvorfor får vi beskjed om at søknaden ikke kvalifiserer for støtte på grunn av økonomiske vanskeligheter?

EØS-avtalens regler om statsstøtte er strengt regulert, og åpner ikke for å støtte foretak som er i økonomiske vanskeligheter eller står i fare for å bli insolvent. Du finner mer informasjon om dette på Enova sine hjemmesider og  i vilkår for støtte.

Les om Enovas generelle krav til søker her

Vi er usikker på om vi skal installere noen av tilvalgene som gir forhøyet støttesats, hva gjør vi da?

Dette må være avklart før dere søker. Dersom dere likevel, i ettertid, velger vekk tilvalget i prosjektet, må det oppgis ved rapportering, bonus for tilvalget faller da vekk ved utbetaling av støtte.

Vi er usikre på om vi rekker å bli ferdige på 18 måneder, hva om vi trenger lengre tid?

Når innvilget prosjektperiode nærmer seg slutten er det mulig å søke om forlengelse, men vær da klar over at det er støttesatsene på nytt rapporteringstidspunkt som legges til grunn ved utbetaling av støtten, og den kan bli lavere enn opprinnelig tilsagn. Vent derfor med å søke til prosjektet er modent nok til å kunne realiseres innen 18 måneder.

Hva menes med installert effekt?

Installert effekt er den mengden kW varmesentralen kan yte på sitt beste.

Hva menes med kompressoreffekt?

Varmepumper drives av en kompressor som bruker strøm. Kompressoreffekt er mengden kW strøm som går med når varmepumpen yter på sitt beste. Den oppgis som COP verdi i varmepumpens produktblad. 

Vi ønsker å sette oppstartsdato frem i tid, er det mulig?

Nei, prosjektperioden starter alltid den dato et vedtak fattes av Enova. Søknad om støtte skal derfor ikke sendes inn før prosjektet er modent nok til å bli påstartet ved vedtaksdato.

Når anses prosjektet som modent?

Prosjektet er modent når dere har kartlagt alle behov og muligheter, samt hentet inn pristilbud uten å ha fattet en endelig investeringsbeslutning eller inngått en forpliktende avtale.

Når anses prosjektet som påstartet?

Prosjektet er påstartet hvis det er tatt en endelig investeringsbeslutning, forpliktelser er inngått eller at arbeid eller anlegg er satt i bestilling. Påstartede prosjekt støttes ikke.

Hvor omfattende skal prosjektbeskrivelsen være i søknad om støtte under 3 MNOK?

I søknad om støtte under 3MNOK skal prosjektet beskrives direkte i søknaden (det skal ikke lastes opp som vedlegg). Det er minimumskrav til hva beskrivelsen skal inneholde for at søknaden ikke bli avvist. Kravene er beskrevet i egen infoboks i søknadsportalen.

Hvor omfattende skal prosjektbeskrivelsen være i søknad om støtte over 3 MNOK?

I søknad om støtte over 3MNOK skal det skrives et sammendrag av prosjektet direkte i søknaden. I tillegg skal det utarbeides en mer omfattende prosjektbeskrivelse i tråd med Enova sin mal. Denne skal lastes opp som vedlegg til søknaden. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Skal det legges ved en lønnsomhetsberegning i søknaden?

I søknad om støtte over 3MNOK skal det alltid utarbeides en lønnsomhetsberegning i tråd med Enova sin mal. Den lastes opp som vedlegg til søknaden. Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Det står på Enova sine nettsider at støtten gradvis vil trappes ned fremover, når skjer det?

Det er planlagt at støtteprogrammet skal vare frem til sommeren 2027. I løpet av perioden frem til da vil støttesatsene nedjusteres gradvis. Enova vil vurdere justeringer 2 ganger i året (rundt nyttår og sommer). Endringer i vilkår vil bli varslet på Enova sine hjemmesider i forkant.

Når vet man hvor mye satsene skal trappes ned?

Støttesatser og endringer i vilkår vil bli varslet på Enova sine hjemmesider minst 1 uke i forkant. Det anbefales også å melde seg på nyhetsbrev på programmets hjemmeside.

Kan det bli endringer i hvilke teknologier som kan få støtte?

Ja, når Enova vurderer justeringer i støttesatser og vilkår for støtte kan det komme til nye teknologier og tilvalg, likeledes kan noen teknologier tas ut av tilbudet. Endringer vil bli varslet på Enova sine hjemmesider minst 1 uke i forkant. Det anbefales også å melde seg på nyhetsbrev på programmets hjemmeside.

Hvorfor kan man ikke søke om støtte selv om prosjektet har startet opp?

EØS-avtalens regler om statsstøtte er strengt regulert. Støtte kan kun tildeles prosjekter som ikke vil bli gjennomført uten støtte, og det er derfor avgjørende at det søkes før prosjektet blir besluttet gjennomført, før det inngås en forpliktelse eller på annen måte starter opp. Du finner mer informasjon om statsstøtteregelverket på våre hjemmesider og i vilkår for støtte.

Når vet man hvor mye satsene skal trappes ned?

Størrelse på støttesatser og andre endringer i programkriterier blir varslet på Enova sine hjemmesider 1 uke i forkant.

Energimåler i varmepumpe, hvorfor?Hvorfor må varmepumpen ha energimåler?

Energimåleren viser både hvor mye elektrisitet varmepumpen bruker, og hvor mye varme den leverer. Den viser altså om varmepumpen fungerer optimalt, og kan gjøre det enkelt å dokumentere ved en eventuell reklamasjon.

Kan energimåler monteres som tilleggsutstyr, eller må det være integrert i måleren?

Ja, men hovedsaklig anbefales det å kjøpe en varmepumpe med integrert måler, da det stort sett er mye rimeligere.

Underveis i prosjektet

Vi har valgt å endre kjerneteknologi i prosjektet, kan vi likevel få støtte?

Nei, dersom prosjektet er igangsatt med en annen kjerneteknologi enn det som ble omsøkt faller tilsagnet bort. Dersom prosjektet ikke er påstartet kan tilsagnet kanselleres og man kan sende ny søknad til gjeldende vilkår.

Vi har installert den kjerneteknologien som vi fikk støtte til, men har valgt å ikke gjennomføre omsøkte tilvalg, kan vi likevel få støtte?

Ja, men det dette må opplyses om ved rapportering. Bonus for tilvalg faller vekk, og støtten avkortes ved utbetaling (vær oppmerksom på at tilsagn til luft-vann varmepumpe alltid krever akkumulator på minimum 500 liter).

Vi klarer ikke å gjennomføre prosjektet innen 18 måneder, kan vi søke om forlengelse av prosjektet?

Ja, dere kan søke om forlengelse av prosjektet når den avtalte prosjektperioden nærmer seg slutten, men utbetalt støtte vil avkortes til de satser og vilkår som gjelder på nytt rapporteringstidspunkt.

Vi har installert den kjerneteknologien som vi fikk støtte til, men med lavere effekt enn planlagt, kan vi likevel få støtte?

Ja, men det dette må opplyses om ved rapportering, ettersom utbetalt støtte skal avkortes i tråd med installert effekt.

Vi har valgt å installere en større sentral og/eller tilvalg enn det vi har fått tilsagn til, kan vi få høyere støtte?

Nei, det er ikke mulig å få utbetalt høyere støtte enn det som er beskrevet i tilsagnet.

Vi får ikke gjennomført prosjektet, kan vi kansellere og søke på nytt senere?
Vi har valgt å installere en større sentral og/eller tilvalg enn det vi har fått tilsagn til, kan vi få høyere støtte?

Nei, det er ikke mulig å få høyere støtte enn det som er beskrevet i tilsagnet.

Vi får ikke gjennomført prosjektet, kan vi kansellere og søke på nytt senere?

Dersom prosjektet ikke er startet opp enda, har dere anledning til å kansellere tilsagnet. Hvis programmet fremdeles er søkbart kan dere sende en ny søknad til de vilkår som gjelder på det nye søknadstidspunktet.

Her finner du svar på slike spørsmål

Rapportering og utbetaling

Vi har valgt å endre kjerneteknologi i prosjektet, kan vi likevel få støtte?

Nei, dersom prosjektet er igangsatt med en annen kjerneteknologi enn det som ble omsøkt faller tilsagnet bort. Dersom prosjektet ikke er påstartet kan tilsagnet kanselleres og man kan sende ny søknad til gjeldende vilkår.

Vi har installert den kjerneteknologien som vi fikk støtte til, men har valgt å ikke gjennomføre omsøkte tilvalg, kan vi likevel få støtte?

Ja, men det dette må opplyses om ved rapportering. Bonus for tilvalg faller vekk, og støtten avkortes ved utbetaling (vær oppmerksom på at tilsagn til luft-vann varmepumpe alltid krever akkumulator på minimum 500 liter).

Vi klarer ikke å gjennomføre prosjektet innen 18 måneder, kan vi søke om forlengelse av prosjektet?

Ja, dere kan søke om forlengelse av prosjektet når den avtalte prosjektperioden nærmer seg slutten, men utbetalt støtte vil avkortes til de satser og vilkår som gjelder på nytt rapporteringstidspunkt.

Vi har installert den kjerneteknologien som vi fikk støtte til, men med lavere effekt enn planlagt, kan vi likevel få støtte?

Ja, men det dette må opplyses om ved rapportering, ettersom utbetalt støtte skal avkortes i tråd med installert effekt.

Vi har valgt å installere en større sentral og/eller tilvalg enn det vi har fått tilsagn til, kan vi få høyere støtte?

Nei, det er ikke mulig å få utbetalt høyere støtte enn det som er beskrevet i tilsagnet.

Vi får ikke gjennomført prosjektet, kan vi kansellere og søke på nytt senere?

Dersom prosjektet ikke er startet opp enda, har dere anledning til å kansellere tilsagnet. Hvis programmet fremdeles er søkbart kan dere sende en ny søknad til de vilkår som gjelder på nytt søknadstidspunkt.

Hvorfor blir rapporteringen avvist?

Dersom du ikke fyller ut rapporteringen korrekt, eller det mangler påkrevd og spesifisert dokumentasjon, vil utbetalingen bli avvist. Du må da sende inn oppdatert rapport og vedlegg på nytt. 

Med andre ord er det lurt å ha alt klart, se informasjon nedenfor hva du skal forberede før rapportering!

Hva må jeg ha klart før rapportering?
  • Faktisk påløpte kostnader, spesifisert i tråd med Enova sin kostnadsveileder
  • Informasjon om varmesentralen:
    • Kjerneteknologi
    • Eventuelle tilvalg (volum på akkumulator, type arbeidsmedium i varmepumper, nærvarmekunder)
    • Produsent og leverandør
  • Spesifisert faktura (leverandøren må fylle ut Enova sin kostnadsveileder)
  • Ved totalentrepriser skal følgende lastes opp:
    • De tre største del-fakturaene i entreprisen
    • Kontrakt som beskriver varmesentralen i prosjektet
    • Enova sin kostnadsveileder: utfylt og spesifisert av leverandør
  •  Oppsummerende sluttrapport om prosjektet, basert på Enova sin mal:
    • Støtte under 3 MNOK - mal for sluttrapport mindre varmesentraler
    • Støtte  over 3 MNOK - mal for sluttrapport større varmesentraler

  • Annet:
    • Saker med forhøyet støtte til nærvarme skal laste opp endelig, signert avtale med energikundene (bruk Enova sin mal for intensjonsavtale)
    • Ved støtte over 1MNOK skal revisor gjennomgå prosjektet og sende inn erklæring i tråd med Enova sin mal for avtalte kontrollhandlinger


Maler og veiledere finner du på programmets hjemmeside.

Hvor finner vi svar på spørsmål om innlogging, frister, tilganger, overdragelse av tilsagn, kontonummer og lignende?

Her finner du svar på slike spørsmål