Ofte stilte spørsmål for "Forprosjekt hydrogen til maritim transport"
Ja. Så lenge forprosjektet utreder et investeringsprosjekt som vil produsere hydrogen fra elektrolyse, der hydrogenet/hydrogenbæreren primært er ment for salg som drivstoff til aktører innen maritim sektor, kan det endelige produktet både være komprimert eller flytende hydrogen, ammoniakk eller LOHC (hydrogenert olje).
Nei. Formålet med dette forprosjektprogrammet er å modne prosjekter som kan produsere hydrogen uten utslipp til maritim sektor på kort sikt, slik at prosjekter som skal bruke hydrogen raskt kan realiseres. Det er også en målsetning å realisere knutepunkter med geografisk spredning, og med en dimensjonering som står i forhold til en begrenset etterspørselen i maritim sektor de første årene. Ut ifra dette vurderes det at elektrolyse er den teknologien som egner seg best for dette formålet per i dag. Derfor støtter forprosjektprogrammet nå bare prosjekter som omhandler produksjon av hydrogen ved elektrolyse.
Enova kan gjennom sine generelle teknologiprogrammer støtte prosjekter som piloterer eller demonstrerer ny og mer effektiv teknologi for produksjon av hydrogen, både «grønn» og «blå». Om du arbeider med et slikt prosjekt oppfordres du til å ta kontakt med en av våre rådgivere.
Nei. Formålet med dette forprosjektprogrammet er å modne prosjekter som produserer hydrogen uten utslipp til bruk i maritim sektor, slik at hydrogenteknologier kan utvikles og demonstreres om bord i fartøy. Produksjon av syntetiske drivstoff fra hydrogen vil ikke føre til demonstrasjon av ny hydrogenteknologi for brukerne av drivstoffet, og derfor er dette ikke prosjekter som vil kunne motta støtte under dette programmet.
I programkriteriene skriver vi at forprosjektprogrammet skal bidra til at det etableres gode beslutningsgrunnlag for investeringer i kapasitet for produksjon av hydrogen som skal gjøres tilgjengelig for markedet som drivstoff for transportformål, samt i nødvendig infrastruktur. Med nødvendig infrastruktur menes investeringer som er nødvendige for å kunne tilby hydrogenet til fartøy, og eventuelt til andre brukere. Dette vil kunne innebære lagertanker, kompressorstasjon, bunkringstårn og liknende.
Enova vil legge til rette for lokale knutepunkter som muliggjør mest mulig bruk av hydrogen som energibærer i maritim sektor, men også gjerne i andre sektorer. Hvor disse blir etablert vil i stor grad være avhengig av hvor det er størst kundegrunnlag for å ta i bruk hydrogenet. Det vil ikke kunne gis støtte gjennom hovedkonkurransen til produksjonsprosjekter i områder hvor det ikke er sannsynliggjort et kundegrunnlag tilsvarende dimensjonen til produksjonsanlegget.
Ja, Enovas rådgivere kan delta i møter omkring mulig prosjekt i tidlig stadium. For å sikre likebehandling av søkere kan ikke Enova diskutere enkeltprosjekter med søker de siste 10 dagene før søknadsfrist. Eventuelle møter må derfor avholdes i god tid før søknadsfrist. Ofte stilte spørsmål vil bli anonymisert og gjort tilgjengelig på programmets nettsider.
Det gis ikke støtte til mulighetsstudie hvor man enda ikke vet i hvilket område man ønsker å produsere hydrogen. Støtte gis til å utrede konkrete prosjekter i en tidligfase. Utredningsprosjektet skal bidra til et bedre beslutningsgrunnlag for å kunne ta i bruk nye løsninger/teknologier.
Det er kostnader knyttet til konseptutredningsprosjektet som skal legges inn i kostnadsbudsjettet i søknaden om forprosjektstøtte.
Enova godkjenner en sjablongmessig timesats inkludert overheadkostnader på inntil 1,2 ‰ av brutto årslønn, begrenset oppad til 1 200 kroner per time. Brutto årslønn vil si regnskapsført årslønn før skattetrekk. Det sjablongmessige påslaget for dekning av overheadkostnader omfatter kostnadene som allerede ligger i bedriftens regnskap. Disse kan være reisekostnader, kontorkostnader, IKT-kostnader, forsikringer, pensjonskostnader og liknende. Overheadkostnader som inngår i det sjablongmessige påslaget i timesatsen (for eksempel reiser) kan ikke i tillegg føres på prosjektregnskapet.
Godkjente kostnader vil være kostnader til eget personell eller til innkjøp av tjenester for å gjennomføre aktivitetene i prosjektet, som beskrevet i programkriteriene. Dette kan blant annet være knyttet til:
- Dokumentasjon
- Kostnadsestimering
- Prosjektledelse
Det gis ikke støtte til aktiviteter ut over utredninger, som for eksempel investeringer, offentlige gebyrer, etc. Se programtekstens Del 2: Utredningsstøtte for mer informasjon.
Ja. For eksempel rådgiver/konsulent kan stå som søker, men utredning i forprosjektet må være knyttet til et konkret prosjekt, og de nødvendige aktører for å gjennomføre prosjektet bør være med i prosjektgruppen, som et minimum den aktør som skal stå for gjennomføringen av/investeringen i prosjektet. Uten en slik nøkkelaktør i prosjektgruppen, vil prosjektet trolig rangeres lavt på kriteriet «Gjennomføringsevne».
Enova oppfordrer til å ta med aktører med kompetanse og innflytelse som styrker alle ledd i prosjektet. Utover dette stilles det ingen formelle krav til hvilke aktører som må delta som partnere, så lenge forprosjektet utreder et konkret prosjekt for produksjon av hydrogen, og den som skal stå for gjennomføringen av/investeringen i prosjektet er søker eller deltar som aktiv partner i prosjektgruppen.
Nei, dere trenger ikke konsortiumsavtale på plass mellom partnerne for å søke om støtte. Om dere blir innvilget støtte, må en slik avtale være på plass før dere kan få utbetalt støtte fra Enova.
Støtte fra Enova skal være utløsende for gjennomføring av prosjektet. I utredningsprosjekter godkjenner ikke Enova kostnader og forpliktelser som er påløpt før vedtaksdatoen for støtte eller etter avtalt sluttdato for prosjektet. Dersom prosjekteier likevel velger å starte opp før tilsagn fra Enova foreligger, vil de kostnader og forpliktelser som er pådratt ikke kunne rapporteres eller forventes utbetalt av Enova.
Selve utredningsprosjektet skal være gjennomført på 6 måneder, fra datoen Enova gir tilsagn. Gjennomføringsfristen omfatter ikke et eventuelt hovedprosjekt.
Nei
Mal for sluttrapport vil offentliggjøres programmets web-side. Rapporten skal være kort og konsis, ta gjerne utgangspunkt i tekst som står i prosjektbeskrivelse vedlagt søknaden. Legg gjerne ved figurer og illustrasjoner.
Enova støtter i dag nødvendig infrastruktur for å kunne realisere konkrete prosjekter som skal ta i bruk hydrogen som drivstoff på skip. Dette kan for eksempel være bunkringstårn og lagertanker på kaia hvor skipet skal bunkre hydrogen. Slike investeringer vil vi også kunne gi støtte til etter konkurransen om knutepunkter for hydrogen, gitt at det kan dokumenteres at skipet det søkes støtte om ikke vil kunne realisere hydrogendrift basert på den infrastrukturen som alt er etablert. Dette vil vurderes særskilt for hver enkelt sak.
Generelle spørsmål om søknadsprosessen
Nei. Støtte fra Enova faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte. Det er bare anledning til å tildele statsstøtte til tiltak/prosjekter som ikke ville blitt gjennomført uten støtte.
Det er derfor avgjørende at søker sender inn søknaden om støtte før prosjektet er besluttet gjennomført eller igangsatt. Det er også viktig at søker på ingen annen måte har forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet. I tillegg vil Enova gjøre en konkret vurdering av om støtten er nødvendig. Her vil Enova legge vekt på hva som er søkers alternativ til å gjennomføre prosjektet. Og hvorvidt prosjektet er lønnsomt uten støtte.
Les mer om det rettslige grunnlaget for Enova støtteordninger
Gå gjennom kriteriene som gjelder for programmet, og se om ditt prosjekt kan være aktuelt for støtte.
Du kan sende inn søknad i Enovas søknads- og rapporteringssenter. Søknaden vil bli liggende som en kladd inntil den er sendt inn.
Enova har kun anledning til å støtte merkostnadene søker har for å oppnå miljøgevinsten ved prosjektet. Søker må redegjøre for hva som er alternativet til å foreta investeringen det søkes støtte til. Kostnadsforskjellen mellom den ønskede investeringen og alternativet utgjør merkostnaden. Alternativ løsning uten støtte kan være at det investeres i en tradisjonell teknologi eller at det ikke gjennomføres noen investering.
Dere kan normalt forvente svar 3-6 uker etter at vi har mottatt all nødvendig informasjon. Saksbehandlingstiden kan avvike fra dette i perioder med stor pågang og kan også variere mellom de ulike støtteprogrammene.
Alle innsendte dokumenter er tilgjengelig i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Tilskuddsbrevet må signeres innen 28 dager, hvis ikke kan dere miste retten til tilskuddet.
Innsender av søknaden og formelle kontaktpersoner får informasjon om ny søknad. I tillegg sender vi epost til søkers varslingsadresse i Brønnøysundregisteret. Alle foretak er pliktig til å ha en slik varslingsadresse og det kan endres i Altinn.