Gå til hovedinnhold Sitemap
Søk
LOGG INN
-->

Spørsmål og svar

Det har gjennom dialogmøtet og en-til-en-møter med interessenter blitt tydelig at bransjen ser på Oslo – Stavanger via Kristiansand (E18 og E39) som mest aktuell som neste korridor. Da med en fyllestasjon i hver ende samt én omtrent midt mellom, totalt 3 fyllestasjoner. Videre er Oslo – Svinesund, som er en del av TEN-T kjernenettverket i Norge, en aktuell strekning. Det kan også bli behov for supplerende stasjoner i utfartsårene fra Oslo, dersom disse ikke dekkes godt nok av korridorutbyggingene.

Som det er beskrevet i “Vilkår for støtte” vil videre innsats avhenge av hvor mange tunge hydrogenkjøretøy som bestilles og tas i bruk. Formålet med støtteprogrammet er å gjøre det mulig for norske transportselskap å vise at tunge hydrogenkjøretøy kan brukes i vanlig trafikk. Det er klimatiske og topografiske forhold som gjør det interessant å få driftserfaringer med tunge hydrogenkjøretøy i Norge. Sammenlikninger av bruksområder og konkurransedyktighet sett opp mot lastebiler med andre energibærere som batterielektrisk, biogass og diesel er spesielt interessant.

En fyllestasjon for tunge hydrogenkjøretøy vil hver koste i størrelsesorden 50 til100 millioner kroner. Den første søknadsfristen for korridoren mellom Oslo og Trondheim vil dermed kreve investeringer på mellom 200 og 400 millioner kroner, hvor Enova kan støtte inntil 40 % av dette. Det blir derfor viktig å konsentrere det første kundegrunnlaget til disse første stasjonene, for å sikre et minimum inntektsgrunnlag for stasjonene. Videre må det være en forholdsmessig utvikling i antall fyllestasjoner ut fra antall kjøretøy som bestilles og tas i bruk.

Enova vil vurdere en ny søknadsfrist når situasjonen i markedet viser tilstrekkelig grunnlag for videre utvikling. Som minimum må det være fattet investeringsbeslutning for stasjonene på strekningen Oslo-Trondheim og markedsgrunnlaget må være tilstrekkelig gjennom at det er foretatt forpliktende bestillinger på minst 50 tunge hydrogenkjøretøy.

Kjøretøy støttet under støtteprogrammet “Tunge nullutslippskjøretøy” må være registrert i kjøretøyregisteret senest 24 måneder etter tilsagn om støtte er gitt (dato for Enovas vedtak). Fyllestasjoner støttet av Enova skal være ferdig utbygd og i drift innen 18 måneder etter vedtak fra Enova. Dermed skal det være tilstrekkelig tid fra det søkes om støtte til tunge hydrogenkjøretøy til disse må være på veien, en tidsperiode som sikrer at fyllestasjonene skal ha åpnet først. Merk at vilkårene for nye søknader kan endres med 6 ukers varsel. Til enhver tid gjeldende vilkår for støtte er å finne på programsiden for det aktuelle støtteprogrammet.