Elektriske turbusser ga OsloBuss økt konkurransekraft
Siden 2001 har OsloBuss kjørt shuttle-trafikk for privat og offentlig sektor. Da 3 helelektriske turbusser rullet inn i garasjen i 2020, kunne de for første gang gjøre det lydløst – og utslippsfritt. Det skulle gi både økt konkurransekraft og arbeidsglede for transportbedriften.
Vi er ikke idealister, men vi vil jo veldig gjerne være med på de endringene som skjer. Samtidig ser vi at det er betalingsvillighet for dette ute i markedet.
- Knut Beck, øk.- og adm.sjef OsloBuss
Et omdømmefortrinn
Og de elektriske turbussene ble raskt en hit. Ikke bare blant sjåførene, men blant passasjerene.
– De er jo ekstremt behagelige å sitte på med. Og gleden ved at de er så lettkjørte, smitter over på passasjerene. Vi får rett og slett skikkelig mange positive reaksjoner, sier Beck.
Han har flere ganger opplevd at kunder spør spesifikt om en el-buss er ledig. Derfor nøler han heller ikke med å kalle det et omdømmefortrinn.'
– Nei, dette er jo noe folk har fått med seg, og mange har gode erfaringer med disse bussene. Det går både på kjøreglede og at folk har et bevisst forhold til miljøet.
Bilde av en elektrisk buss
Bedre inneklima – året rundt
Det er ikke bare god samvittighet og lite støy som gjør at kjøreturen er en fryd med de nye bussene. Beck kan også fortelle at det er langt enklere å holde et behagelig inneklima i disse.
– De elektriske bussene vi har valgt, har et fortrinn sammenliknet med dieseldrevne busser. Selv i bitende kulde kan vi oppnå en innetemperatur på 20–22 grader i løpet av få minutter.
Årsaken, forklarer Beck, er at vanlige dieselbusser gjerne benytter dieseldrevne tilleggsvarmere, mens el-bussene bruker helelektriske varmepumper. Disse står for både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren.
– De er like effektive til kjøling på varme sommerdager. Dette setter sjåførene og passasjerene våre stor pris på, sier Beck.
Null rekkeviddeangst
Men at investeringen har kostet, legger ikke økonomisjefen skjul på. Da snakker han ikke bare om den rene investeringskostnaden, men om tid og hodebry.
– Å kjøpe en dieselbuss tar en halvtime. Her har det derimot vært lange prosesser og mange diskusjoner direkte med fabrikk og importør. Det kommer heldigvis ikke til å være slik for alltid. For oss var det mye frem og tilbake for å få dette i havn.
Resultatet har heldigvis svart til forventningene – og mer til. Spesielt rekkevidden på bussene, som er utstyrt med 384 kWh-batterier, har overrasket Beck og de andre i OsloBuss:
– Driftskostnadene er selvfølgelig suverent bra, men det visste vi jo fra før. Dette med rekkevidden var vi mer bekymret for, men det skulle vise seg å være en unødvendig frykt. Der har vi blitt svært positivt overrasket. Vi lader om natten, og klarer fint 350–400 kilometer på en dag. I tillegg har vi hurtigladere tilgjengelig ved behov. Dette gjør at vi kan håndtere kortere ad hoc-oppdrag på kveldene, sier han.
– Viser betalingsvillighet
De nye bussene har ført til lavere driftskostnader og entusiasme blant både sjåfører og passasjerer. Oslobuss merker også at innkjøpere, offentlige og private, stiller større miljøkrav enn før. Slike krav står OsloBuss nå i en unik posisjon til å innfri.
– Du skal ikke mange år tilbake før all vektingen i anbudsrunder var på pris og kvalitet. Men den siste tiden har miljø sakte, men sikkert blitt vektet tyngre, ofte opp mot 30 prosent. I det siste anbudet vi vant, var det faktisk 50/50 pris og miljø. Det betydde at vi vant selv om vi var vesentlig dyrere. Det viser at det er betalingsvillighet for mer miljøvennlige løsninger, sier Beck.
Og med så gode erfaringer i ryggsekken er OsloBuss’ planer klare: Hele flåten skal elektrifiseres.
– Vi får se om vi beholder et par dieselbusser til lange vinterturer enn så lenge. Planen er å skifte ut alle fossilbussene med en takt på 2–4 elektriske busser i året. Når insentivene er som de er nå, er det ingen grunn til å la være, sier han og avslutter:
– Og skulle prisene på elbusser falle, vil vi fortsette å investere i dem selv uten støtte fra Enova.