Seks elbusser har siden mars 2019 trafikkert den travle ruten mellom Mjøndalen og Drammen. Mindre støy og utslipp, og en mer behagelig tur skal være noen av fordelene. Ronny Muggerud har jobbet som bussjåfør i godt over ti år, og kan ikke få skrytt nok av de nye bussene.
Publisert 29.07.2019
- I tillegg til å lage lite støy for passasjerene, bringer de nye bussene med seg svært mye positivt for oss som sitter i førersetet også. God kjørekomfort, lavt strømforbruk og effektiv lading er bare noen av fordelene. Det faktum at bussene er mer effektive inn og ut av holdeplasser gjør at kjøretiden blir kortere. Da blir også stressnivået vårt mindre, forteller Muggerud i Vy Buss AS.
Prosjektet er en del av kollektivselskapet Brakars arbeid med å fase inn busser med lavere utslipp av miljøskadelige klimagasser og annen forurensning. Enova støtter innfasingen av seks elektriske busser og to pantografladere med 9,6 millioner kroner.
DETTE ER PROSJEKTET
HVEM
Brakar AS
HVOR
Drammensområdet
HVA
Elbusser
PROSJEKTOMFANG
23,9 millioner kroner
ENOVA-STØTTE
9,6 millioner kroner
BRANSJE
Offentlige transporttjenester
De nye elbussene kan kjøre opptil 50 km uten lading, og med en distanse på 12 km kan de kjøre tur-retur uten problem. Med en effekt på 300 kW tar det pantografladerne kun 10 minutter å lade opp bussene.
Tester flere busser på samme linje
Flere busselskaper har testet el-busser tidligere. Men kontraktskoordinator i Brakar AS, Jarle Ekelund, forklarer at dette prosjektet er på et annet nivå. Hele 6 av 9 busser på linjen er batterielektriske, og står for cirka 80 prosent av produksjonen. Dette er tilnærmet likt en fremtidig driftssituasjon på mange norske busslinjer.
- Dette bidrar til å verifisere at ruteproduksjon med elbusser i fullskala fungerer. Samt gi innsikt i hvilken batteristørrelse som bør velges for en svært typisk linje i mange norske byer. Pantograflading er en lovende teknologi, og gjennom dette prosjektet får man testet denne på mange busser samtidig. Man får også testet med å skalerer opp produksjonen og fordeler kostnadene ved pantografene over flere busser, forteller Ekelund.
Siden oppstart har det kun vært ett tilfelle hvor ladestasjonen i Drammen ikke fungerte:
- Selv om den ikke fungerte på 3,5 døgn klarte både vi og Vy Buss å holde systemet gående, påpeker kontraktskoordinatoren.
Det faktum at bussene er mer effektive inn og ut av holdeplasser gjør at kjøretiden blir kortere. Da blir også stressnivået vårt mindre.
- Ronny Muggerud, Vy Buss AS -
Lang prosess
Til tross for at Ekelund er full av lovord om prøveprosjektet, legger han ikke skjul på at de har møtt på flere utfordringer underveis:
- Prosjekter som dette tar tid å gjennomføre da det er en rekke lovpålagte prosesser som må gjennomføres. Enkelte av våre kollegaer i andre organisasjoner vil vel til og med mene at kommunale planprosesser ikke bare er en utfordring, men en hindring. For vår del var mye gjort med å tidlig etablere en dialog med personer fra kommunen på et litt mer operativt nivå.
Utseendet på ladestasjonene har også vist seg å være en utfordring, særlig når de skal settes opp i sentrale områder:
- Kommunene er ofte opptatt av det estetiske uttrykket i disse områdene. Vi løste dette med å la kommunene få se ladestasjonene til alle leverandørene før vi bestemte oss for hvilken leverandør vi ville gå for, forteller Ekelund.
Dette bidrar til å verifisere at ruteproduksjon med elbusser i fullskala faktisk fungerer.
- Jarle Ekelund, kontraktskoordinator Brakar -
Grønn elbuss fra Brakar
- Avgjørende med støtte fra Enova
Uttesting av elektriske busser er å se i flere europeiske byer. Men det gjenstår fremdeles en god del før utviklingen har kommet like langt i Norge. Ifølge Ekelund hadde prosjektet neppe blitt noe av uten tilskuddet fra Enova:
- Utover det er det klart at bistand til og korrigeringer av vår søknad var viktige for prosessen. Samt at generell bistand har vært velkommen underveis.
Med tilsagn på 29 millioner kroner for bygging av mer ladeinfrastruktur, kan man forvente enda flere elektriske busser i Drammen i årene som kommer.
- Bussjåførene har lite rom å gå på når de skal stoppe for å «koble» buss og ladestasjon, altså for å parkere korrekt. Ved utvidelse ser vi at det er flere steder det ville vært naturlig å ha ladestasjon. Men det kommer til å bli utfordrende på grunn av rundkjøringer som er i veien. Det gjenstår å se hvilken løsning vi går for, forteller Ekelund.