Historisk lastebil hjelper Tom å vinne anbud
Han omtaler seg selv som miljøbevisst, men det er ikke bare derfor Tom Wilhelmsen skaffet seg verdens første elektriske tippbil.
Den som ikke tenker bærekraftig nå, får det verre senere/nede i vegen,.
- Tom Wilhelmsen
Det er transport- og logistikkdager på Norges Varemesse i Lillestrøm. Et mylder av folk flokker seg til standene. Men ved en av dem er det rolig. Volvo har plassert ut en elektrisk lastebil – og folk ser ut til å gå rett forbi. Bortsett fra Tom Wilhelmsen.
– Jeg hadde jo gått og siklet på dette lenge. Jeg strenet rett bort og spurte:
Er det ikke mulig å sette en tippkasse på denne lastebilen i stedet for en distribusjonskasse?
Det skulle bli starten på en omveltning i selskapet som bærer Tom Wilhelmsens navn.
Fikk rett
Men responsen fra Volvo-representanten var heller forsiktig. Det ville riste for mye, var en av innvendingene. Heller ikke på hjemmebane, blant sine egne kolleger, fant han helt den samme klokkertroen han selv hadde. Men Wilhelmsen var fast bestemt. Etter noen beregninger – og litt frem og tilbake – klinket han til og bestilte tre helelektriske tippbiler.
– Mange har trodd jeg var gal, og de har jo rett i at dette er vanskelig å få til. Jeg mente vi ville klare det fordi vi har en «hub» sentralt i byen der vi kan lade om natten. Og det skulle jo vise seg at jeg hadde rett, smiler han.
Tom Wilhelmsen AS er i dag en stor aktør innen massetransport i Viken fylke. Fra byggeplasser rundt omkring i fylket frakter bilene gravemasser til Wilhelmsens sentral på Haraldrud. De tre helelektriske bilene, hver med en batterikapasitet på 200 kWh, ble levert i 2020.
– Vi hadde litt utfordringer med rekkevidde i starten, men vi har gjort noen justeringer underveis, og nå er det bra. Men vi skulle hatt en hurtiglader, sier han.
En mann smilende i svart jakke
En mann som står ved siden av en lastebil
Intern energikonkurranse
Det er for tidlig å si noe om forbruket. Men Wilhelmsen kan fortelle at de har kalkulert inn driftskostnader som tilsvarer en tiendedel av fossilbilers.
Noe han merket fort, er at det har mye å si hvem som sitter bak rattet.
– Vi er heldige og har sjåfører som synes dette er spennende. Når du klarer å lage konkurranse internt om å bruke minst mulig energi, blir besparelsene enda tydeligere. Når du har den innstillingen, sliter det også mindre på dekkene, forteller han.
– Og på toppen av det kommer støybildet. Det er noe helt annet å gjøre VA-jobber når alt du hører er litt skraping. Det skaper et triveligere lydmiljø i sentrum, både for arbeidere og forbipasserende.
Vaskemaskiner og nullutslipp
Wilhelmsen påpeker at de allerede har vunnet flere kontrakter på grunn av de nye bilene. Nå er målet å bytte ut hele bilparken innen 2025.
– Vi har valgt å ta en merkostnad på investeringen av bilene. Men vi ser jo at vi også gjør det mye bedre i anbudsrunder. Ingen andre enn oss kan i dag få høyeste miljøscore i offentlige anskaffelser. Så spørs det om vi ikke er for tidlig ute, men vi tror dette er det rette valget.
Det er flere milepæler på Wilhelmsens vei mot nullutslipp. Flere elektriske lastebiler er på vei inn i garasjen. Så nå gjør han seg klar til å investere 100 millioner kroner i et vaskeanlegg for gravemasser. Et slikt anlegg sorterer, sikter og renser leire, sand og stein.
– I dag går 5 millioner tonn masse rett til et deponi, hvor det etterlates til våre etterkommere. Da er det bedre at vi nyttiggjør oss dette. Det er ikke avfall, det er ressurser på avveie, sier Wilhelmsen og avslutter:
– Og med helelektriske lastebiler som kjører til og fra dette anlegget, kan vi virkelig snakke om bærekraftig sirkulærøkonomi.