36 elektriske busser frakter nå Trondheims innbyggere til jobb, skole eller shopping. – Støtten fra Enova gjorde det mulig å satse på elbussprosjektet, sier fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem.
Publisert 29.07.2019
De nye elektriske bussene i Trondheim skal bidra til å redusere bruken av fossile energibærere knyttet til busstilbudet i fylkeskommunen. Prosjektet er et resultat av samarbeid mellom AtB, Tide Buss AS, Volvo og teknologiselskapet ABB. Prosjektet blir støttet av Enova med 15,7 millioner kroner.
DETTE ER PROSJEKTET
HVEM?
Trøndelag fylkeskommune
HVOR?
Trondheim
HVA?
Elbusser
PROSJEKTOMFANG
39,5 millioner kroner
ENOVA-STØTTE
15,7 millioner kroner
BRANSJE
Offentlige transporttjenester
Med 36 elektriske busser rullende på veien har trondheimsregionen en av landets mest moderne bussparker. Med 12 prosent av den totale bussparken batterielektrisk blir også Trondheim en av byene i Norge med flest elbusser i trafikk.
Det er så stille og behagelig. Motoren fungerer og reagerer på et annet vis enn de fossile bussene. Det er virkelig en behagelig arbeidsplass, altså.
- Håvard Røed, Tide Buss AS -
Bilde av bussjåføren Håvard Røed fra Tide Buss AS
Først fossilfri i Norge
– Samferdsel utgjør 83 prosent av utslippene våre. Dermed er det åpenbart at vi må gjøre de største kuttene der. Regjeringen har forpliktet seg til Parisavtalen, og vi vil at Trøndelag skal ligge foran. Faktisk ligger vi an til å bli første fossilfrie by i Norge – før Oslo, sier Karin Bjørkhaug (KrF). Bjørkhaug leder komiteen for infrastruktur i Trøndelag fylkeskommune.
Hun mener at satsingen på elbusser vil utnytte og videreutvikle kompetansen og teknologien i regionen.
– Næringslivet er tydelige på at vi må være ambisiøse og utfordre dem. Og de utfordrer oss tilbake. Vi har ambisjonene, mens de har kunnskapen som gjør at vi når målsetningene.
Det er Tide Buss AS som skal kjøre elbussene og er ansvarlig for innkjøp av disse. Håvard Røed er en av få heldige som har fått muligheten til å prøvekjøre de nye miljøvennlige bussene. Han er svært positiv til det nye tilskuddet:
- Det er så stille og behagelig. Motoren fungerer og reagerer på et annet vis enn de fossile bussene våre gjør. Det er virkelig en behagelig arbeidsplass, altså.
Støtten fra Enova reduserer risikoen for Fylkestinget. Uten denne støtten kunne vi ikke gjennomført prosjektet.
- Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel -
Bilde av en elbuss under lading
Reduserer risiko med Enova-støtte
Solem sier at støtten fra Enova er viktig for at fylkeskommunen tør å være først:
– Dette blir på et vis et nasjonalt pilotprosjekt. Ved å være først ute, påtar vi oss risiko både økonomisk og for omdømmet som tjenesteleverandør. Men for å få utviklet de løsningene vi trenger for å vinne klimakampen må noen påta seg en risiko. Støtten fra Enova reduserer risikoen for Fylkestinget i Trøndelag. Uten denne støtten kunne vi ikke gjennomført prosjektet.
Det ikke usannsynlig at rutetilbudet i fylkeskommunen må styrkes om få år. Ifølge avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Harald Storrønning:
- Vi vet at vi skal gjøre en ny vurdering i 2024 med hensyn til kapasitet, altså muligheten for nye linjer. Det er også sagt at det skal være nullutslipp, så dette er noe vi må ta stilling til ganske raskt. Hvis passasjerveksten blir som vi håper på, så kan det hende at vi må styrke tilbudet før 2024.