Ofte stilte spørsmål
Spørsmål og svar knyttet til programmet Tunge nullutslippskjøretøy. Her finner du svar på spørsmål som andre søkere har kommet med. Hvis du ikke finner noe som passer for deg og din situasjon, så finner du kontaktinformasjon vår under selve spørsmålslisten.
Det er viktig at samfunnets begrensede ressurser brukes med mulig effektivt. Konkurranse bidrar til at bedriften kun søker den støtten som er helt nødvendig for å anskaffe kjøretøyet, og dette bidrar til at Enova kan støtte flere kjøretøy.
Enova bruker data fra flere kilder, som Kjøretøyregisteret, rapporter, egne fagsystemer, osv. for å beregne hvor mye CO2 konvensjonelle tunge kjøretøy slipper ut. Det vil være store forskjeller i CO2-utslipp for de enkelte kjøretøy, og utslippene estimeres derfor for ulike kjøretøyklasser. Den enkelte kjøretøyklasse kan bestå av ulike typer kjøretøy, men er gruppert slik at de kjøretøy som ofte har relativt like CO2-utslipp er i samme kjøretøyklasse.
Det kjøretøyet som det søkes støtte til vil inngå i en av kjøretøyklassene, og estimatet på utslipp for den aktuelle klassen brukes for å beregne utslippskutt for nullutslippskjøretøyet.
Tallene er basert på gjennomsnittstall for kjørelengde og drivstofforbruk. Tallene vil derfor ikke være individuelt tilpasset den enkeltes kjørelengde. De beregnede utslippsreduksjonene finner du i denne kalkulatoren.
Enova ønsker å støtte de kjøretøyene som gir høyest mulig utslippskutt for minst mulig penger. For å øke sjansen for å få støtte, vil det derfor være fordelaktig å søke om et lavt støttebeløp og/eller søke støtte til et relativt billig nullutslippskjøretøy som vil erstatte et dieseldrevet kjøretøy med store CO2-utslipp.
Det kan søkes støtte innen åtte kategorier i henhold til mal i søknadssenteret, og kategoriene tar utgangspunkt i Statens Vegvesen sine avgiftskoder i Kjøretøyregisteret. For å få utbetalt støtte må kjøretøyet registreres i Kjøretøyregisteret på én av avgiftskodene som gjelder for den kategorien det er søkt støtte til.
Enova regner hydrogendrevne kjøretøy, enten med forbrenningsmotor eller brenselcelle, som ikke markedsmodne. Batterielektriske kjøretøy er vurdert til å være markedsmodne.
I konkurransen vil kjøretøy med lav kommersiell modenhet gis en fordel. Til grunn for vurdering av kommersiell modenhet benyttes Competitive Readiness Index (CRI). Denne er utviklet av Australian Renewable Energy Agency og tilpasset av Enova.
I konkurransen vil kjøretøy med lav kommersiell modenhet gis en fordel i form av vekting. Til grunn for vurdering av kommersiell modenhet benyttes Competitive Readiness Index (CRI). Denne er utviklet av Australian Renewable Energy Agency og tilpasset av Enova.
Vi vurderer markedet i forhold til tre av trinnene i skalaen som går fra CRI-1 til CRI-6:
- CRI-4 - Mangfoldige kommersielle applikasjoner
Sterk utbredelse av prosjekter, men fortsatt helt avhengig av subsidier. Fortsatt utfordringer innen rammevilkår. Delvis moden forvaltning. Sterk utbredelse av prosjekter i enkelte land/regioner.
- CRI-3 - Kommersiell oppskalering
Kunder tar i bruk teknologien. Drives fram av politikk og virkemidler. Økt innslag av gjeldsfinansiering. Lærings- og etableringsfase for forvaltning, myndighet og rammevilkår.
- CRI-2 - Kommersiell testing
Det første prosjektet finansieres med egenkapital og statlig støtte. Ingen bankfinansiering. Lite offentlig tilgjengelig data som kan verifisere prosjektet. Identifiserte utfordringer knyttet til regulatoriske forhold. Ingen kunder tar i bruk teknologien.
For å oppnå en fordel i konkurransen må man være innenfor trinnet CRI-3. Dette trinnet er definert som 2,5 prosent av det totale markedet, definert som Innovatører. (Rogers, Everett M. (2005) Diffusion of innovations).
Enova har støttet mer enn 2,5 % elektriske kjøretøy innen kategorien tunge nullutslippskjøretøy, tilsvarende 125 kjøretøy.
De som vil gis en høyere vekting i konkurransen vil være 125 hydrogenkjøretøy med forbrenningsmotor og 125 hydrogenkjøretøy med brenselscelle. Antall kjøretøy som kan gis en høyere vekting kan bli justert dersom markedssituasjonen tilsier det.
Enova rangerer budene i synkende rekkefølge fra det budet som gir mest CO2-utslipp per krone i støtte, til det som gir minst CO2-utslipp per krone. Hydrogenkjøretøy gis et fortrinn ved at disse også rangeres på modenhet i tillegg til kostnadseffektivitet.
Alle typer tunge nullutslippskjøretøy vil vanligvis konkurrere mot hverandre. Hvis det viser seg at konkurransen er svak innenfor den/de mest kostnadseffektive (målt i kr per kg CO2 redusert) kjøretøyklassene, så kan Enova velge å gjennomføre avgrensede konkurranser hvor det er konkurranse for et begrenset antall kjøretøytyper.
Rangering av budene skjer ved fastsatte frister. Kort tid etter søknadsfrist vil Enova rangere budene og deretter informere om hvem som nådde opp i konkurransen og fikk støtte. Svar på søknaden kan forventes ca. én uke etter at søknadsfristen har gått ut.
Hvis du får innvilget støtte så må du akseptere vilkårene for støtten og signere tilskuddsbrevet i Enovas søknads- og rapporteringssenter. Dette må gjøres innen 28 dager fra vedtaket ble fattet, ellers kan tilsagnet bli kansellert uten varsel. Du må også sette kjøretøyet i bestilling innen fristen på 30 dager.
På utbetaling står det for eksempel: "FAKTURA 24_16934_EK_12345 …". Det betyr at saksnummeret er SID 24/16934 og registreringsnummeret er EK 12345.
Når kjøpet er bekreftet tar det 5-7 dager før beløpet er på konto. Det sendes ikke melding om utbetaling fra Enova.
Nei, vi kan kun utbetale støtte til det firmaet som er lagt inn som søker i søknaden.
Overdragelser kan gjennomføres unntaksvis dersom det blir endringer i søkerselskapets struktur, for eksempel ved konsolideringer mellom datterselskap eller lignende.
Nei, Enova tillater ikke overdragelse av støtte til leasingselskap etter vedtak.
Før Enova kan betale ut støtte, må du bekrefte at dere aksepterer vilkårene for støtten. Dette gjør du ved å klikke på lenken i e-posten du fikk rett etter at søknaden ble sendt inn.
For å sikre at vi betaler ut riktig beløp til dere, må dere knytte det aktuelle kjøretøyet til et tilsagn. Dette gjør du ved å gå inn i Enovas Søknads- og rapporteringssenter og velge det kjøretøyet dere ønsker utbetaling for. Velg så prosjekt/tilsagn dere ønsker at utbetaling skal gjøres i, og deretter kjøretøymodell i tilsagnet. Legg inn kontonummer og bekreft utbetaling.
Det tar cirka syv dager fra du bekrefter kjøretøyets registreringsnummer overfor Enova til støtten er utbetalt på konto.
Den tekniske løsningen for utbetaling støtter ikke utbetaling til kontonummer som krever KID. For å unngå problemer med utbetaling av støtten anbefaler vi derfor at dere benytter et kontonummer som ikke krever KID.
For at Enova skal kunne betale ut støtten så må kjøretøyet være i samme kjøretøykategori og ha samme drivlinje som oppgitt i søknaden. Hvis kjøretøyet er registrert i kjøretøyregisteret med en avgiftskode som ikke inngår i den kjøretøykategorien som er oppgitt i søknaden, eller hvis kjøretøyet ikke har samme drivlinje som oppgitt i søknaden så kan støtte ikke utbetales.
Nei. Våre systemer er helautomatiserte og vår kundetjeneste Enova Svarer kan ikke overstyre disse eller gjøre individuelle vurderinger av bedriftens økonomi. Ved avslag kan du vurdere å lease kjøretøy. Leasingselskapet søker da støtte og du kan få lavere leie.
Formelt ansvarlig mottar tilskuddsbrev for signering. Kontaktperson (ofte samme person) blir deretter mottaker av brev og varsler. Noen varsler sendes ut til organisasjonens registrerte varslingsadresser i Brønnøysundregisteret.
Ja. Send e-post om dette til transport@enova.no. Legg inn SID-nummer på søknaden som skal slettes.
Man kan ikke søke støtte etter at kjøretøyet er bestilt, eller etter at det er forpliktet gjennom signering av kontrakt.
Ja, du kan gjøre det, men du må da kjøpe et kjøretøy i samme kategori som det du har fått støtte til.
Les gjennom de fulle kriteriene for støtteprogrammet. Noen viktige punkt er:
• Det er for sent å søke om støtte når kjøretøyet først er bestilt. Det er derfor viktig å søke før kjøretøyet bestilles.
• Alle virksomheter som er registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund og som ikke er i økonomiske vanskeligheter kan få støtte.
• Støtten går til den som står som eier av kjøretøyet i Kjøretøyregisteret. Skal du lease så må leasingselskapet søke om støtte, og du kan få lavere leie.
• Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av kjøretøyet, altså ikke bruktkjøp eller import.
• Kjøretøyet må bestilles innen fristen.
• For å få utbetalt støtten må kjøretøyet være registrert i Kjøretøyregisteret senest 24 måneder etter at dere fikk innvilget støtten. Forsikre deg derfor om at forhandleren kan levere kjøretøyet innenfor dette tidsrommet.
• Dersom kjøretøyet blir avregistrert for eksport innen tre år etter førstegangsregistrering må støttemottakeren betale tilbake hele støttebeløpet.
Hvis det oppdages feil eller mangler i søknaden så vil søknaden avvises. Eksempler på feil eller mangler kan være tilbud som ikke er gyldige på søknadsdato, eller avvik mellom søknad og tilbud. Ved avvisning så kan du sende inn en ny søknad.
Når kjøretøyet er registrert så kan du gå inn på Enovas søknad- og rapporteringssenter, søke opp registreringsnummeret, velge tilsagn og be om utbetaling. Deretter oppgir du hvilken konto pengene skal utbetales til. Hvis det ikke er samsvar mellom det kjøretøyet som registreres og hva det er søkt støtte om, kan ikke Enova utbetale støtten.
Bare husk at når kjøretøyet først er bestilt er det for sent å søke om støtte.
NB! Du er ansvarlig for at opplysningene som sendes inn til Enova er korrekte, både om din bedrift og om kjøretøyet. Dette gjelder selv om det er andre som legger inn søknad på dine vegne.
Nei, man kan ikke gjøre endringer eller søke utsettelse på dette programmet.
Send e-post om dette til transport@enova.no. Legg inn SID-nummer på søknaden som skal kanselleres.
Ved leasing er det leasingselskapet som må søke om støtte, og du kan da få lavere leie.
Ja, det kan selges i Norge.
Merk: Dersom nullutslippskjøretøyet blir avregistrert som følge av eksport til utlandet innen tre år etter førstegangsregistrering skal støttemottaker betale tilbake hele støttebeløpet. Dette gjelder uavhengig av om det er støttemottaker eller senere eiere som omregistrerer eller eksporterer kjøretøyet.
Du søker støtte til 1 kjøretøy per søknad. Dersom du ønsker støtte til flere kjøretøy, legger du inn flere søknader.
Ja. Forhandlere eller andre som ønsker å anskaffe et nullutslippskjøretøy til demoformål, for eksempel for å la kunder teste kjøretøyet før det selges videre, kan søke støtte. Det må søkes støtte før kjøretøyet settes i bestilling og registreres i kjøretøysregisteret. Støtte kan kun utbetales til det firmaet som er lagt inn som søker i søknaden og som kjøretøyet må være førstegangsregistrert på. Støtten blir utbetalt etter at kjøretøyet er registrert.
Hvis du ikke finner svar på det du lurer på verken i denne listen, i programkriteriene eller i øvrig informasjon på denne siden, tar du kontakt med vår svartjeneste Enova Svarer (se kontaktinfo under).