Gå til hovedinnhold Sitemap
Søk
LOGG INN
-->
Batteri i nullutslippsskip
Sjøtransport

Batteri i nullutslippsskip

Dette programmet retter seg mot aktører som ønsker å ta det neste steget innen benyttelse av elektrifisering som nullutslippsteknologi i skip.

Competitive bidding

Under dette programmet tildeles investeringsstøtte gjennom konkurranse der søkerne konkurrere med hverandre om å ha det mest kostnadseffektive prosjektet. Reglene om tildeling basert på konkurranse følger krav i statsstøtteregelverket. Disse er nærmere beskrevet i det støtterettslige grunnlaget for programmet og fram går av vilkårene for støtte.

For å sikre en rettferdig konkurranse og likebehandling åpnes det ved konkurransebaserte utlysninger i mindre grad for direkte dialog mellom søker og Enova. Spørsmål knyttet til vilkår for støtte må sendes inn skriftlig innen fristen som framgår av vilkår for støtte. Svar på spørsmål legges ut fortløpende på siden for ofte stilte spørsmål.

Nøkkelinformasjon

Dette sammendraget er laget for å gi en rask oversikt over programmet. For detaljer og mer presis informasjon last ned «Programkriteriene» lengre ned på siden eller besøk siden for «Ofte stilte spørsmål».

Dere kan få støtte til å dekke deler av merkostnadene for et skip som har batteri som hovedenergibærer hvor minimum 90 % av tilført energi kommer fra lading. Man kan også søke om støtte når mer enn 50 % av tilført energi kommer fra lading i tilfeller hvor man har mulighet til å benytte nullutslippssdrivstoff til for det resterende energibehovet.
Man kan også få støtte til nødvendig ladeinfrastruktur for skipet.

For å kunne søke støtte fra Enova må søker være en næringsaktør registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund. Søkeren må også oppfylle alle krav i programkriteriene for å kunne motta statsstøtte. Søker er den som skal gjennomføre investeringen. 

Dersom det er flere virksomheter som står bak en søknad (et konsortium) skal én av disse stå som ansvarlig for søknaden og kontraktsinngåelsen med Enova. Denne representerer de øvrige virksomhetene bak søknaden. Alle deltakerne i konsortiet må være virksomheter registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund. 

Dere kan få dekket opp til 80% av merkostnadene til skipet og 60% av kostnadene til ladeanlegget. Det totale støttebehovet kan være opp til 100 millioner kroner.

Hver aktør kan søke om støtte til maksimum 5 fartøy.

Tildelingen av støtte er basert på konkurranse, hvor prosjektene rangeres på kostnadseffektivitet i forhold til batteristørrelse og grad av energieffektivisering. De prosjektene som rangeres høyest på rangeringskriteriet vil bli tildelt støtte, frem til rammen for utlysningsrunden er brukt opp.

Dere søker i Enovas søknadsportal som du finner link til på programmets nettside. Husk å bruke oppdaterte maler som du finner på samme sted!

Det planlegges en ny søknadsfrist ila. første kvartal i 2025.

Siste søknadsfrist i 2024 var 30. oktober kl 12:00.

Det planlegges med 2-3 søknadsfrister pr. år. Programmet vil avvikles når Enova anser målet for programmet som oppnådd.


Dette vil variere basert på antall søknader i søknadsrunden, samt størrelsen og kompleksiteten i søknadene. Forventet saksbehandlingstid er mellom 1 og 3 måneder.

Den viktigste informasjonen finner du i programkriteriene og på programmets nettsider, inkludert "Ofte stilte spørsmål". Er det noe du ikke finner svar på hjelper vi i Enova gjerne. Da må du sende oss et spørsmål via spørsmålsskjemaet og vi vil fortløpende oppdatere "Ofte stilte spørsmål". 

Nei, det tillates ikke at prosjekter som tidligere har fått støtte til det samme kostnadsgrunnlaget kan søke på nytt i dette programmet. For å søke på nytt må man si fra seg/kansellere tidligere støte vedtatt hos Enova. 

Viktige dokumenter for deg som søker

Vi oppfordrer til å lese nøye gjennom dokumentene nedenfor før du begynner søknadsprosessen.