Gå til hovedinnhold Sitemap
Søk
LOGG INN
-->

Ofte stilte spørsmål om «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy»

Ved konkurransebaserte utlysninger er det ikke tillatt med direkte dialog mellom søker og Enova. Svar på eventuelle henvendelser må derfor skje i form av offentlig tilgjengelig informasjon. Kommer det inn flere spørsmål, vil eventuelle svar publiseres her.

Alle spørsmål må sendes til oss senest 10 dager før programmets søknadsfrist, og alle svar skal være publisert her 3 dager før fristen.

Investorgaranti: Kan dere utdype hva som trengs av bekreftelse?

Bekreftelse i form av at man viser til at investorer allerede er kontaktet og er villige til å investere i prosjektet under visse betingelser. 

"Er det mulig å ettersende obligatoriske vedlegg eller dokumentasjon på finansiering etter søknaden er levert? "

Informasjon som blir sendt etter søknadsfristen vil ikke bli vurdert i saksbehandlingen, med untak av at Enova etterspør informasjonen. Før søknadsfristen vil søker ha mulighet til å ettersende informasjon på e-post i de tilfeller noe ble avglemt før søknaden ble sendt i søknadssenteret.

Kan jeg søke om støtte til flere fartøy samtidig?

Programmet kan støtte prosjekter som omhandler investering i ett eller flere hydrogen-/ammoniakkfartøy. Investeringen kan enten være i nye fartøy eller ombygging av eksisterende fartøy.

Hvis det sendes inn søknader for flere fartøy, og man er avhengig av at alle fartøyene får støtte for å kunne realisere investeringene, må disse referere til hverandre i den enkelte søknad. Alle fartøyene vil da bli behandlet som én enkelt søknad. Maksimalt støttebeløp vil da være 300 MNOK/30 MEUR for alle fartøyene samlet. Utfallet i konkurransen vil være at enten alle eller ingen av fartøyene får støtte, da dette blir sett på som et totalprosjekt. 

Om det søkes om støtte til flere fartøy, men investeringen i ett fartøy er uavhengig av om de andre fartøyene mottar støtte, vil hvert fartøy behandles som en separat søknad. Maksimalt støttebeløp vil da være 300 MNOK/30MEUR for hvert prosjekt.

Merk at hvert fartøy det søkes støtte til får tildelt et eget saksidentifikasjonsnummer (SID). Søkes det eksempelvis om støtte til to fartøy, opprettes det to slike identifikasjonsnummer.

Vær oppmerksom på at kvalifikasjonskriteriet som omhandler Finansiering vil ta i betraktning totalkostnaden for alle fartøyene.

Vil det være noe krav til at nullutslippsdrivstoffet er produsert i Norge?

Det vil ikke være noe krav til at hydrogenet eller ammoniakken produseres i Norge.

Ang. innsending av søknader til ulike frister: Vil en søknad (revidert) kunne sendes på nytt hvis man ikke vinner frem i første innsendelse?

Man kan sende inn søknad ved senere tidspunkt om man ikke når opp i konkurransen. Om reder/søker ønsker å søke om flere fartøy ved en senere frist, kan man sende inn ny søknad. Dette er uavhengig av om man har fått tilsagn tidligere, men forutsetter at det ikke er samme fartøy det søkes støtte om.

Fartøyet skal designes og bygges for å operere med ammoniakk som den primære energibæreren. Det vil si at fartøyet i normal drift i en periode over 30 døgn skal være designet for å ha minimum 50 % av tilført energi i form av ammoniakk. Er dette tilknyttet til skipets operasjon, slik at fartøyet kan bunkre i løpet av perioden?

Fartøyet kan bunkre i løpet av denne perioden. 

Hvem kan søke og lede prosjektet?

Søker er den som skal gjennomføre investeringen. Dette kan enten være eier av skipet eller den som disponerer skipet gjennom en langsiktig avtale på minst 5 år. 

Dersom det er flere selskap som står bak en søknad (et konsortium) skal det være ett selskap som er ansvarlig for søknaden og kontraktsinngåelsen med Enova og som representerer de øvrige selskapene bak søknaden. Alle deltakerne i konsortiet må være selskap registrert i norsk foretaksregister. De må også oppfylle alle krav for å kunne motta statsstøtte, se programkriteriene

Betraktes Dual Fuel hydrogenmotor likt som Dual Fuel ammoniakk? Også m.h.p. Pilot Fuel?

Ja, opp til 30 % pilotfuel på ammoniakk.

Ang. kvalifiseringskriterium for fartøy, nr 2: må bygges for å kunne operere fullstendig på drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved bruk (medberegnet elektrisitet). Hvilke betingelser gjelder for dette kriterium m.h.p. fart, distanse, varighet?

Når tilgjengeligheten på energibæreren hydrogen eller ammoniakk er tilgjengelig, så skal fartøy kunne operere på denne. Dette fordi fartøyet bygges som et nullutslippsfartøy, og skal operere som det når energibærere er tilgjengelige i markedet. 

Kan man få støtte til ladeløsninger om bord på skipet for å ta imot og konvertere strømmen til batteri? Dvs. kostnader fra pluggen til batteriet om bord i skipet, for eksempel koblingsstøpsel, kabler, likerettere og transformator?

Ja, man kan søke om støtte til kostandene knyttet til batteriet ombord. Det kan søkes om støtte til kostnader som er knyttet til at fartøyet er utslippsfritt.

Hvor kan skipene bygges?

Enova kan ikke stille krav om at de skipene det søkes om støtte til skal bygges i Norge, et slikt krav vil være i strid med EØS-avtalenes regler om statsstøtte.

Om søker er eid av et internasjonalt selskap så må årsregnskap for siste 2 år dokumentere, men hvor langt i direkte oppadgående linje må man dokumentere?

Man må dokumentere i direkte linje opp til morselskapet. Det vil ikke være nødvendig å dokumentere f.eks. kapitalfond.

Hva må dokumenteres av regnskap på nylig opprettet selskaper?

Om selskapet er nylig opprettet slik at det ikke foreligger offentlige regnskap må siste regnskapsrapport legges ved søknaden.

Hva skjer dersom den grønne investeringen blir lavere enn den man har søkt og fått innvilget støtte til?

Dersom kostnadene blir lavere enn det som er lagt til grunn i søknaden vil støtten fra Enova reduseres tilsvarende slik at støtteprosenten opprettholdes.

Hvor mye informasjon skal CV’en inneholde?

Maks en side med det viktigste som er relevant for gjennomføringen av prosjektet bør være nok. Vi vil se at personalet har tilstrekkelig teknisk og organisatorisk kompetanse til å gjennomføre prosjektet (f.eks. erfaring med relevante prosjekter fra tidligere, men også utdanningsbakgrunn).

Kan man øke motorstørrelsen på et senere tidspunkt? Kan man endre type motor (2-takt /4-takt) på et senere tidspunkt så lenge installert grønn effekt ikke blir lavere?

Man kan øke motorstørrelsen og endre type motor, 2-takt/4-takt så lenge ikke installert grønn effekt eller energiresultatet blir lavere. Man vil ikke kunne få utbetalt mer i støtte eller høyere støttesats.

Kan utenlandske selskap søke støtte, og hva kreves av dokumentasjon?

For å søke Enova om støtte må selskapet være norsk, eller NUF; Norskregistrert utenlandsk foretak. 

Krav som stilles da er: 
- Norsk organisasjonsnummer 
- Kontaktperson registret i Brønnøysundregisteret 
- Skatteplikt til Norge 
- Norsk kontonummer 

Er det mulig å søke støtte i to ulike programmer for det samme fartøyet, gitt at søknaden faktisk omhandler ulike teknologier for fremdrift?

Man kan ikke søke om støtte i et program hvis man allerede har fått tilsagn om støtte til prosjektet i et annet program. I tilfeller hvor man har søkt, men ikke fått svar på søknad i et program, kan man søke om støtte i et annet. Ved et eventuelt positivt tilsagn vil man med en gang måtte velge om man ønsker å beholde tilsagnet og kansellere den andre søknaden, eller vise versa. I alle tilfeller må det fremkomme i søknadene at de gjelder samme skip. 

Godkjenner Enova intensjonsavtale med vedlagt seilingsmønster som godkjent dokument for 1/3 operasjon i norske farvann/anløp norske havner?

Enova godkjenner intensjonsavtale med vedlagt seilingsmønster som godkjent dokumentasjon for 1/3 operasjon i norske farvann/anløp norske havner

Maksimal støtteprosent er opp til 80 % av godkjente kostnader for fartøy - hvordan beregnes det om man får 80 % støtte eller mindre?

Det er opp til søker å definere hvor mye støtte, og dermed støtteprosenten, man søker om. Dvs. at du søker om et visst beløp/støtteprosent som du enten vil få, eller ikke. Det vil ikke være noen avkortning av støttebeløpet i saksbehandlingen.

Med referanse til programkriterie nr. 2 for Fartøyet/fartøyene om at fartøyet må bygges for å kunne operere fullstendig på drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved bruk. Kan biodrivstoff kvalifisere som et utslippsfritt drivstoff i tillegg til ammoniakk/hydrogen på lik linje med f.eks. batteri?

Nei, biodrivstoff kvalifiserer ikke som et nullutslippsdrivstoff i dette programmet. 

Vil metanol aksepteres som drivstoff i tillegg til ammoniakk/hydrogen?

Nei, metanol kalifiserer ikke på programmene Ammoniakk og Hydrogen i Fartøy

For skip som er kvotepliktige i EU, så vil disse måtte kjøpe EU kvoter og samtidig betale CO2 avgift for kvotepliktig sektor (som er litt lavere). Hvordan kan dette håndteres i lønnsomhetsanalysen?

I lønnsomhetsanalysen forholder vi oss kun til karbonprisbanen.

Vil Scope 1 og 2 være relevant å fylle ut i malen unngåtte klimagassutslipp?

Det er primært Scope 1 som vil være relevant for programmene Hydrogen i fartøy og ammoniakk i fartøy.

Hvilket språk skal søknaden skrive på?

Søknaden kan skrives på norsk, men vi godtar også engelsk. 

Hvordan fyller vi ut levetid på prosjektet i Nettonåverdi malen?

Denne fyller du inn slik:

Startår: startår for investeringen,
Sluttår: Prosjektlevetid som er byggetid + levetid for prosjektet.

Hvordan definerer dere "Reduksjon" og "Konvertering av energi" under "Energi" fanen i søknadsportalen?Hvilke faktorer er brukt for å komme frem til "Utslippsresultat fra energi"?

Reduksjonen: Energien fartøyet brukte, eller tilsvarende fartøy ville har brukt før de grønne tiltakene minus energien man bruker etter tiltak. 

Det blir da antall liter x omregningstall(10, 0567 for MGO) til kWh. 

Konvertering: Mengde energi som nå kommer fra nullutslipps energibærere. Enten f.eks hydrogen, ammoniakk eller elektrifisert(tilført energi til systemet, lading, landstrøm)

Hva menes med løsninger som reduserer energiresultat fra prosjektet?

Løsninger som kan reduserer energiresultatet kan være tilleggsinvesteringer, slik som f.eks. rotorseil som reduseres fartøyets energibehov.

Hvorfor foreslår Enova et støtteprogram som bruker konkurranse (competitive bidding) og ikke differansekontrakter?

Enovas vurdering er at differansekontrakter kan være et krevende virkemiddel i en så tidlig fase som markedet for hydrogen er i dag. Så lenge det ikke finnes en eksisterende referansepris for hydrogen, er det vanskelig å sette opp en faglig solid differansekontrakt, uten fare for å forstyrre markedsmekanismene i den tidlige fasen. Dette er også EUs vurdering og konklusjon når de høsten 2023 lanserer et auksjonsbasert virkemiddel og støtteprogram for produksjon av hydrogen, fremfor differansekontrakter.

Likevel mener Enova at differansekontrakter kan være et aktuelt virkemiddel innen hydrogenverdikjedene i tiden fremover. Enova vurderer videre virkemiddelbruk fortløpende i lys av den videre utviklingen.

Enova vurderer løpende hvilke typer virkemidler som best kan støtte den videre utviklingen og det formålet man ønsker å oppnå. I dette tilfellet har vurderingen vært at man raskt kunne lansere et kraftfullt virkemiddel basert på utvidede muligheter i det oppdaterte statsstøtteregelverket, nemlig gjennom «competitive bidding», med mulighet om støttesatser helt opp til 80% av godkjente merkostnader. Dette er en vesentlig styrking fra dagens støttetilbud basert på det eksisterende regelverket, hvor støttesatsen begrenses til maksimal 40 %.

Et støtteprogram basert på differansekontrakter, ville kreve en særskilt notifisering av programmet gjennom ESA, en prosess som vanligvis tar minst ett år. Dette vil føre til at Enova senere ville kunne bidra ytterligere i den videre utviklingen.

Hva er forskjellen på dette programmet og "Banebrytende maritim teknologi" (tidligere "Utslippsfri maritim transport"), hvor hydrogen og ammoniakkfartøy tidligere har fått støtte?

Dette er et program som er rettet direkte mot hydrogen- og ammoniakkfartøy. Gjennom det nye programmet har Enova muligheten til å gi inntil 80 % av merkostnaden. Selv om maksimal støttesats er opptil 80 %, forventer Enova at oppnådd støttesats for prosjektene som støttes gjennom konkurransen vil være lavere, siden de mest kostnadseffektive prosjektene vil vinne frem.

Hvorfor har Enova økt støttesatsen fra 40-80 %? Hvorfor har ikke dette vært gjort tidligere?

Enova har nå muligheten til å øke støttesatsen pga. nytt statsstøtteregelverk som tredde i kraft i desember 2023, hvor man gjennom competitive bidding har mulighet til å gi høyere støttesatser enn tidligere, men da med krav om minimum 25 % CO2 reduksjon i prosjektet. 

Hvorfor kan det ikke søkes om infrastruktur?

I de nye programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy» vil det ikke være mulig å søke om dedikert infrastruktur. Kun kostnader knyttet direkte til fartøyet vil være godkjente. Kostnader for infrastruktur er ikke støtteberettigede under støtteprogrammet. 

Vi oppfatter det slik at Forprosjekt maritim teknologi kan sendes før søknad om Hydrogen i fartøy og være relevant for også dette programmet?

Det stemmer. Man har mulighet til å søke forprosjektstøtte på fartøy som kvalifiseres til programmene «Hydrogen i fartøy», «Ammoniakk i fartøy» og «Banebrytende maritim teknologi».

Er det to separate budsjetter for de to programmene?

Det er to separate programmer, og det vil være et eget budsjett for hvert program. 

Kan man søke om utsettelse på søknadsfristen?

Nei, man kan ikke søke om utsettelse for å sende inn søknaden. Competitive bidding har strengt regelverk. 

Hva er forventet saksbehandlingstid?

Forventet saksbehandlingstid vil være ca. 3 måneder.

Når må tilsagnsbrevet fra Enova være signert?

Tilsagnsbrevet må signeres innen 1 måned etter man har mottatt det.

Når og i hvilke størrelser utbetales Enova støtte?

Utbetaling skjer etterskuddsvis etter anmodning fra tilskuddsmottaker i fremdrifts‐ og regnskapsrapport. Utbetaling skjer senest 30 dager etter at fremdrifts‐ og regnskapsrapporten er godkjent av Enova. Forsinket utbetaling av tilskudd fra Klima‐ og energifondet gir ikke rett til forsinkelsesrente. Enova utbetaler ikke de siste 20 % av totalt tilskudd før sluttrapport og eventuell annen etterspurt dokumentasjon er levert og godkjent av Enova.

Trenger vi å gjøre noe hvis vi velger andre leverandører enn det som ble oppgitt i søknaden?

Det er ikke nødvendig å søke om prosjektendring på grunn av skifte av leverandør, men Enova bør informeres om dette. Dersom skifte av leverandør medfører endringer i prosjektet i forhold til vilkårene som gjelder for tilsagnet, må disse godkjennes skriftlig av Enova før endringer iverksettes.  

Hva skjer hvis vi endrer motorstørrelsen?

Det følger av vilkår for støtte at «Installert effekt motor(er) kan ikke være lavere enn det som ble oppgitt på søknadstidspunktet.»  Dersom det skulle oppstå en situasjon der tilskuddsmottaker ønsker å redusere motoreffekten, er dette en endring i prosjektet som må godkjennes av Enova. Søknad om prosjektendring må sendes før endringen kan gjennomføres. Dersom endringen godkjennes, vil støtten avkortes slik at kostnadseffektiviteten i kr/kW installert motoreffekt opprettholdes og at prosjektets rangering i konkurransen ikke endres. Det gis ingen ekstra støtte hvis motorstørrelsen øker. 

Er det risiko for at Enova trekker støtten tilbake hvis verft eller leverandør går konkurs og prosjektet ikke kan gjennomføres?

Dersom det skulle oppstå en risiko for at prosjektet ikke kan gjennomføres iht. vilkår for støtte, må Enova kontaktes umiddelbart. Hvis prosjektet ikke gjennomføres iht. vilkår for støtte, vil Enova normalt trekke tilbake tilskuddet. Dersom årsaken til manglende gjennomføring skyldes forhold utenfor tilskuddsmottakers kontroll, vil Enova gjøre en konkret vurdering av om tilskuddsmottaker kan beholde støtten som er utbetalt, jf. Generelle regler for tilskudd fra Klima- og energifondet kap. 11 og 12.   

Hva skjer hvis hydrogenleverandør går konkurs e.l, og man ikke får tak i nok H2/NH3?

Dersom prosjektet gjennomføres som planlagt og ellers er i henhold til vilkårene, vil ikke Enova trekke støtten tilbake på grunn av manglende tilgang på ammoniakk/hydrogen. 

Hva skjer hvis vi ikke rekker frist for investeringsbeslutning? Vil Enova trekke støtten tilbake?

Det følger av programvilkårene at «Prosjektet skal være startet opp/ha signert kontrakt/tatt investeringsbeslutning (altså ha forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet) innen 12 måneder etter utsendelse av tilsagnsbrevet. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake». Det vil ikke bli gitt utsettelse av fristen utover den som står i vilkår for støtte. (Hvis søker selv har satt en kortere frist enn dette, er det fristen i vilkårene som gjelder.) 

Hva skjer hvis vi ikke rekker fristen for prosjektslutt? Vil Enova trekke støtten tilbake?

Det følger av programvilkårene at «Prosjektet skal være gjennomført/satt i drift innen 36 måneder etter at investeringsbeslutningen er tatt. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake. Om prosjektet inneholder flere fartøy og søknader som er avhengige av hverandre, vil fristene endres til 36 måneder første fartøy, 42 måneder andre fartøy etc.»  

Som hovedregel vil Enova trekke tilbake tilskuddet dersom fristen ikke overholdes. Enova må kontaktes umiddelbart dersom det er en risiko for at prosjektet ikke kan gjennomføres innen fristen. (Hvis søker selv har satt en kortere frist enn dette, er det fristen i vilkårene som gjelder.) Enova kan i helt spesielle tilfeller vurdere om det er grunnlag for å opprettholde støtten til prosjektet.  

Må man kunne dokumentere at man har minimum 1/3 av sine operasjoner eller anløp i Norge eller i norsk økonomisk sone i de 5 første driftsårene? Hva skjer med støtten om dette ikke kan dokumenteres?

I Generelle regler for tilskudd fra klima- og energifondet, punkt 12, er det presisert at Enova har rett til å trekke tilbake tilskuddet helt eller delvis hvis «Tilskuddsmottaker fullfører ikke eller det sannsynliggjøres at tilskuddsmottaker ikke vil være i stand til å fullføre prosjektet i henhold til prosjektbeskrivelsen eller vilkårene i tilskuddsbrevet.» Tilskuddsmottaker må informere Enova så tidlig som mulig om avvik fra prosjektplanen og søke om prosjektendring. Dette gjelder også avvik fra søknaden når det gjelder operasjoner i Norge eller norsk økonomisk sone.

Hva skjer med støtten om skipet selges før 5 driftsår har gått og man ikke kan dokumentere ting iht. vilkår?

Dersom skipet selges før de 5 første driftsårene er omme, skal rapporteringsplikten overføres til ny eier av skipet.  

Hva skjer hvis det oppdages i rapporteringen de fem første årene at man ikke kan tilfredsstille alle vilkårene, trekkes støtten tilbake?

I Generelle regler for tilskudd fra klima- og energifondet, punkt 12, er det presisert at Enova har rett til å trekke tilbake tilskuddet helt eller delvis hvis «Tilskuddsmottaker fullfører ikke eller det sannsynliggjøres at tilskuddsmottaker ikke vil være i stand til å fullføre prosjektet i henhold til prosjektbeskrivelsen eller vilkårene i tilskuddsbrevet.»  

Tilskuddsmottaker må informere Enova så tidlig som mulig om avvik fra prosjektplanen og søke om prosjektendring. 

Hvordan skal vi dokumentere at vi har nådd milepælen «Prosjektet skal være startet opp/ha signert kontrakt/tatt investeringsbeslutning (altså ha forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet) innen 12 måneder etter utsendelse av tilsagnsbrevet.»

Tilskuddsmottaker må dokumentere denne milepælen ved å legge fram bindende kontrakt med leverandør av motor eller verft der det framgår i kontrakten at motor for alternativt drivstoff (hydrogen/ammoniakk) som omsøkt er valgt.  

Hva menes med effekt motorer?

"Samlet maksimal kontinuerlig effekt (MCR) som ammoniakk/hydrogen motoren(e) klarer å levere mekanisk. For brenselceller vil det være maksimal kontinuerlig elektrisk effekt.

Et skip med hybridelektrisk fremdrift vil, takket være batteriet, kunne levere en høyere effekt på propellen enn hva forbrenningsmotoren eller brenselcella kan alene. For å hensynta fartøystyper med store effektbehov som ikke går til fremdrift er ikke propelleffekt avgjørende i rangering og effekt fra batteriet telles ikke. "

Hvordan vil dere vurdere skip som har forskjellig rekkevidde?

Enova vil behandle alle søknader som kommer inn likt. De som er kvalifisert vil bli rangert etter kostnadseffektivitet og prosjektmodenhet som beskrevet i programkriteriene.