Enova avvikler støtten til infrastruktur for offentlige transporttjenester 1. oktober i år
Enova avvikler støtten til infrastruktur for kommunale- og fylkeskommunale transporttjenester. Årsaken er at batterielektrifisering er introdusert og har etablert seg som en egnet løsning for null- og lavutslipp offentlige transporttjenester.
- Enovas rolle er å bidra til å drive markedet i retning av lavutslippssamfunnet. Vi har ei ambisiøs satsing på tidlig markedsintroduksjon av nullutslippsløsninger med et rekordhøyt budsjett innen transport. Innenfor offentlige transporttjenester ser vi at batterielektrifisering har etablert seg som en egnet løsning for null- og lavutslipp. Dette gjelder både til lands og maritimt. Vi endrer derfor innsatsen innenfor dette segmentet. Nå retter vi fokus i større grad mot videre teknologiutvikling, sier Gunnel Fottland, markedssjef for transport i Enova.
Kommersielle aktører
Denne støtten har gitt endringer i markedet. Enova ser blant annet en fremvekst av kommersielle aktører som nå ønsker å levere ladetjenester til fylkeskommunene.
-En slik utvikling er svært gledelig. Og med disse aktørene på banen, kan vårt program være til hinder. Da med tanke på en videre markedsdrevet utbygging av ladetjenester for fylkeskommunale transporttjenester, sier Fottland..
Programmet har nådd sitt opprinnelige formål gjennom å bidra til den maritime batteriverdikjeden. Samt demonstrere batterielektriske løsninger for buss og fartøy under drift. Dette har gitt en betydelig økning i bruk av elektriske løsninger innenfor segmentene ferge og buss. Transportmidlene som programmet i hovedsak har rettet seg mot.
Ferger har det høyeste markedsopptaket av batterielektriske løsninger blant fartøysegmentene med rundt 40%. Sammenlignet utgjorde nullutslippsbusser i 2020 rundt en tredel av nyregistrerte klasse I busser. Markedsopptaket for batterielektriske løsninger blant passasjerbåter er noe lavere. For de mest krevende sambandene med lange distanser og høy fart vil det fortsatt være aktuelt å støtte senfase teknologiutvikling.
Samtidig er det varslet at det offentlige vil drive denne utviklingen videre. Dette gjennom kriterier for lav- og nullutslipp i offentlige anskaffelser.
Avvikles 1. oktober
Programmet avvikles 1. oktober kl. 12:00. Det vil være mulig å søke støtte innenfor programmet frem til det tidspunktet. Det vil være sterk konkurranse om midlene. Alle søknadene blir behandlet samlet, og rangert i henhold til kriteriene i programmet hvor blant annet kostnadseffektivitet står sentralt.
Søknader må være komplette på søknadstidspunktet. Mangelfulle søknader vil ikke bli behandlet. Og det vil kun være mulighet til å supplere med avklarende informasjon på eventuell forespørsel fra Enova.
Kun prosjekter hvor den aktuelle anbudsperioden starter før 1. juli 2024 kan søke.
Fortsatt støtte til innovativ teknologi for hurtigbåtsamband
Den teknologiske utviklingen for batterielektriske løsninger for hurtigbåter er ikke kommet like langt i utviklingen som ferge og buss. Det vil kreves videre utvikling i teknologi for å få frem nullutslippsløsninger for de mest krevende hurtigbåtsambandene. Her er det mulig å søke støtte gjennom Enovas teknologiprogram Pilotering av ny energi- og klimateknologi.