Programmet er under utarbeidelse og vil lanseres innen utgangen av 2024.
Dette programmet vil rette seg mot aktører som ønsker å etablere offentlig tilgjengelige ladeanlegg for maritim transport.
Formålet med programmet
Batteri er en viktig alternativ energibærer i omstillingen til utslippsfri maritim transport. Tilgjengelig ladeinfrastruktur er en forutsetning for at elektrifisering som nullutslippsløsning skal få videre fotfeste i markedet.
Støtteordningen skal bidra til økt kunnskap om lading av fartøy og gjøre markedet mer modent ved at flere offentlig tilgjengelige ladeanlegg etableres. Ordningen skal tilrettelegge for at flere velger elektriske fartøy, og redusere klimagassutslippene fra maritim transport ved at bruken av batteri til utslippsfri framdrift øker.
Programmet vil arrangeres som en konkurranse med søknadsfrister, hvor søknadene vil rangeres etter hvor mye effekt (kW) som vil bli tilgjengeliggjort per støttekrone. I tillegg vil fremtidsrettet design og kundegrunnlag kunne gi en bedre rangering i konkurransen.
Innspillsrunde - frist for innspill 23.oktober
Vi ønsker innspill fra aktører i markedet på foreløpige vilkår for støtte!
Gi dine innspill her. Frist for innspill er 23. oktober
Innspillene vil bli brukt til å gjøre støtteprogrammet så treffsikkert som mulig. Endelige vilkår vil foreligge ved lansering innen 2024.
Det nye støtteprogrammet vil omfatte:
- Støtte til investering i infrastruktur for lading av batteri til fremdrift i fartøy i kommersiell drift. Anlegget skal etableres i en norsk havn, og kan inngå som en del av et flerbruksanlegg
- Krav om at ladeinfrastrukturen skal være offentlig tilgjengelig på markedsmessige vilkår
- Maksimal støttesats opp til 60 % av godkjente investeringskostnader
- Konkurranse om støttemidlene
- 2-3 søknadsrunder per år
Støtteordningen er et supplement til det eksisterende støtteprogrammet «Batteri i nullutslippsskip» hvor Enova støtter fartøy med batteri, enten enkeltstående eller sammen med nødvendig dedikert infrastruktur. Sammen skal støtteprogrammene gjøre batterielektrifisering mer attraktivt og konkurransedyktig, og fremskynde grønn omstilling av skipsfarten.