Aldri mer utestemme på jobb: Slik er verdens første batteridrevne røkterbåt
At oppdrettsbransjen om få tiår er helt utslippsfri, er Bård Meek-Hansen overbevist om. Og sjefen for Grovfjord Mek. Verksted, som i 2017 kunne sjøsette verdens første batteridrevne røkterbåt, vil gjøre sitt for at vi kommer dit.
Publisert 08.08.2019
Det er 7 år siden GMV ga de unge og lovende ved Universitetet i Narvik noe å bryne seg på. Er batteriteknologien kommet langt nok til at en helelektrisk oppdrettsbåt lar seg realisere? Svaret kom i form av en studentoppgave, og svaret var ja.
Nå var det GMVs tur til å bryne seg.
Mulig, men kostbart
Det første og største problemet var kostnadene. På det tidspunktet var batteriprisen 1400 dollar per kWh. Det ville blitt voldsomt dyrt. Men fire år senere hadde kWh-prisen mer enn halvert seg, til 640 dollar.
– Da ble vi enige. Vi bygger denne. Dette skulle vi få til, sier Meek-Hansen.
Mannskapet den første dagen var spent på om de kom seg hjem, men det gikk fort over.
- Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mekaniske Verft -
Bilde av Bård Meek-Hansen fra Grovfjord Mekaniske Verft
Det skulle ikke bare bli enkelt. Byggetiden ble, som den ofte blir, lengre enn forventet. Men den største hindringen skulle vise seg å være mangel på regelverk for denne typen fartøy.
– Den teknologiske utviklingen hadde løpt fra regelverket. Det var blant annet krav om at det skulle være dieselmotorer om bord i båtene. Det harmonerte dårlig med vårt ønske om en ren batteribåt. Vi hadde dårlig tid, og hang på DNV GL og Sjøfartsdirektoratet til et nytt regelverk var på plass. Dette har hele bransjen hatt glede av, sier Meek-Hansen.
Stod sin prøve
Tre år senere stod verdens første helelektriske røkterbåt ferdig. Den fikk navnet «Astrid Helene» – etter Bårds mor. I dag er den leid ut til oppdrettskonstellasjonen Trollvika.
– Jeg tror mannskapet første dagen var spent på om de kom seg hjem, men det gikk fort over. Erfaringene deres var at de hadde 30–40 prosent kapasitet igjen etter hver tur, forteller Meek-Hansen.
Båten er bygget for å kunne gå 6 nautiske mil fra base til lokalitet. Samt jobbe hele dagen, for deretter å returnere til base – uten å lade. Båten har hurtiglader om bord, og kan enkelt lades på fôrflåten dersom dette er nødvendig.
– Vi har støtt på noen utfordringer ved strømbortfall. Da må du manuelt slå inn laderen på nytt. Det kan være uheldig hvis det skjer om natta eller når ingen er på båten. Men dette er ikke noe stort problem. Vi har fått lagt inn alarmer, slik at man blir varslet når dette skjer, forklarer GMV-sjefen.
Konkurransedyktig
Tilbakemeldingene fra Trollvika har vært gode. Den viktigste har vært at stillheten gir et bedre arbeidsmiljø.
– Med denne båten er det helt stille når du kommer frem til merden. Ikke en lyd, og ingen eksos. At du kan jobbe i rolige omgivelser, uten å måtte rope til kollegaene dine, gjør noe med deg. I tillegg har vi fått høre at også fisken blir mindre stressa når det er stille.
Ifølge Meek-Hansen er GMV Zero konkurransedyktig sammenlignet med båter med dieselmotorer. En dieselmekanisk versjon av «Astrid Helene» ville kostet rundt 12 millioner. Merkostnaden for den batterielektriske er drøye 4. Av dette kan Enova dekke nærmere halvparten.
– I tillegg sparer du betydelige drivstoffkostnader, og har i praksis ingen vedlikehold. Omtrent det eneste vi gjør, er å støvsuge elektronikken en gang i året. En dieselbåt har dessuten betraktelig kortere levetid. Det gjør batteriteknologien konkurransedyktig spesielt i et langt perspektiv.
Stiller opp for dem som satser
Søren Balteskard, arbeidende styreformann i Northern Lights Salmon, er en av partene i Trollvika drift. Han var ikke vond å be da GMV så etter prøvekaniner.
– Vi synes jo for det første at dette er litt kult. Men det skulle jo også bare mangle at vi stilte opp i tidlig testfase. Spesielt når det er leverandører i nærområdet som tør å satse. Da må vi også være med og gjøre en jobb, forteller han.
Men Balteskard forventet også å få en båt som gjorde jobben. Det har den nå gjort i over et år.
– Vi har ikke vært i nærheten av å kjøre den tom. Det er stille og fredelig om bord, du behøver ikke bruke utestemme, og du må bruke andre sanser enn hørselen. Det er både uvant og spennende, forteller Balteskard.
Løsningene blir bedre og bedre, og bransjen stadig mer positiv. Og når nye løsninger kommer, så tar vi dem i bruk.
- Søren Balteskard, Northern Lights Salmon -
Bilde av Søren Balteskard fra Northern Lights Salmon
Fremtiden er utslippsfri
Dessuten er Balteskard opptatt av å ikke henge etter, og han jobber hardt for å ta i bruk nye energibærere.
– Dette er ikke fort gjort, men løsningene blir bedre og bedre, og bransjen stadig mer positiv. Og når nye løsninger kommer, så tar vi dem i bruk.
Om fremtiden er heller ikke Meek-Hansen i tvil: Bransjen er helt utslippsfri lenge før 2050.
– Når vi reiser rundt, merker vi at folk blir stadig mer interessert i teknologien. De vil være med. Vi tror at det kommer en bølge av bestillinger nå når vi begynner å markedsføre dette, sier han og avslutter:
– Det er ingen grunn til å holde igjen.
GMV Zero – Astrid Helene
en mann iført redningsvest og solbriller
En grønn og hvit båt på vannet
2 menn med hjelm
en mann som har på seg en maske og jobber på et stykke metall