Da Bremnes Seashore tok i bruk el-katamaranen «Ida», var det kjærlighet ved første blikk. Jomfruturen gikk naturligvis dit den hører hjemme: til verdens første helelektriske oppdrettsanlegg. – Vi har et mål og en strategi om å stadig bli mer klimavennlig. Da må vi selvsagt gå den veien også med båtene våre, sier utviklingssjef Simon Nesse Økland.
– Det vanligste er å bruke strøm kun til fôrflåten, men her på «Loddetå» er det strøm hele veien. Vi har koblingspunkter og stikkontakter helt ut til merdene, hvor båter kan lade og energikrevende utstyr kan bruke elektrisk kraft. Vi benytter rett og slett ingen diesel eller annet fossilt brensel på lokaliteten, forklarer Økland.
En stille seier
Bare sekunder etter at Erna klipper den metaforiske snoren, fosser den elektriske katamaranen MS «Ida» frem til merdene. Kamerateamet og journalistene som følger på slep, hører ikke en lyd.
– Det er blitt en helt ny hverdag for dem som jobber om bord her. Det er nesten som å bo i en seilbåt, bemerker Økland.
Og selv om han ikke kan dokumentere det, tror utviklingssjefen at stillheten er like bra for fisk som for folk.
– Et dieselaggregat bråker fælt. Jeg er sikker på at dette er langt mindre stressende for fisken. Og god fiskehelse er bra for alle, sier han.
Dette er langt mindre stressende for fisken. Og god fiskehelse er bra for alle.
- Simon Nesse Økland -
Foto: Peter Tubaas, Vestland Media
Forventer store besparelser
Det er enda noen måneder igjen før overgangen til elektrisk drift er komplett. De venter fremdeles på at det lokale kraftselskapet skal sluttføre utbyggingen av strømnettet ved landbasen på Tittelsnes.
– I dag bruker vi aggregatet om bord til å lade batteriet, fordi landbasen Tittelsnes mangler ladeinfrastruktur ved kaia. Men vi ser for oss at båten får ut sitt fulle elektriske potensial allerede på nyåret.
Men beregningene for besparelser ligger klare. Økland forklarer at dersom «Ida» kun hadde betjent Tittelsnes, ville de klart seg utelukkende på strøm fra lading gjennom natten.
– Skal den i tillegg betjene 2–3 andre av våre lokaliteter i Ålfjorden, estimerer vi cirka 60 % el-forbruk. En kilowatt-pris på 1 krone, og et batteri som har 200 utnyttbare kilowatt. Dette blir en stor kontrast til å bunkre tusenvis av liter diesel.
Hel, ikke halv
Og utviklingssjefen har klare meninger om retningen næringen beveger seg i. Helst skulle han sett mer helelektrifisering.
– Det er mange halvelektrifiserte oppdrettsanlegg, hvor kun fôrflåten og fôringssystemet går på strøm. Problemet er at det aller mest ressurskrevende er notspylingen, noe de aller færreste lokaliteter er rigget for å elektrifisere.
Han håper allikevel at flere tar steget helt ut i tiden som kommer. Videre tror han at batteriløsninger kan dekke deler av behovet.
– Vi må sette opp farta, men jeg mener næringa har bevist at den evner å snu seg fort, sier han.
Næringa har bevist at den evner å snu seg fort.
- Simon Nesse Økland -
Foto: Peter Tubaas, Vestland Media
Får med seg ungdommen
Dette er ingen symbolsak for Økland og Bremnes Seashore. «Loddetå» – og el-katamaranen – er bare starten på reisen.
– Dette er retningen vi skal jobbe i. Målet vårt er at alt skal bli elektrisk. Det er ikke en enkel vei, men det er målet vårt der fremme. Og nå har vi bevist for oss selv og andre at det er mulig.
Så langsiktig tenker Bremnes Seashore, at de bruker tid på å inspirere lokale skoleelever. De ønsker å samarbeide med Bømlo videregående skole, på den kommende havbrukslinja. Og vil gjerne invitere elektrostudenter på besøk og praksis ved det helelektriske anlegget.
– Skal vi klare dette, må vi få med oss ungdommen. Men jeg er optimist, sier han og avslutter: – Så kom om bord og vær med på utviklingen. Vi har et ansvar, og det må vi ta, alle mann.