Det kan være penger å spare ved å ta i bruk landstrøm. Selv for fartøy som bare har tilgang til landstrøm på enkelte anløp.
Hvor mye må fartøyet ditt bruke landstrøm før investeringen går i null? Det avhenger av flere faktorer, knyttet til både investeringen og driften. Tommelfingerregelen er som følger. Jo mer effekt som trengs for å drifte fartøyet ditt og jo flere timer i havn du får benyttet landstrøm. Desto raskere vil du tjene inn det du har investert i å tilrettelegge fartøyet.
Hva er kostnadene?
Hvor stor investeringskostnaden for å tilrettelegge fartøyet for landstrøm blir, avhenger av hvilken effekt fartøyet har behov for ved kai. I en begrenset periode dekker Enova inntil 40 prosent av denne investeringskostnaden. Enova dekker også for tilvalg som frekvensomformer og integrasjon mot skipets strømstyringssystem.
Landstrøm er en tjeneste det koster å benytte seg av. Prisen beregnes vanligvis ut fra det faktiske strømforbruket. Typisk vil prisnivået ligge over vanlig strømpris. Dette som følge av at prisen naturlig nok skal dekke leverandørens egne kostnader knyttet både til strømmen og selve anlegget. Dette betyr ikke nødvendigvis at landstrøm er dyrt. Vi må nemlig også ta i betraktning besparelsene.
Hva er besparelsene?
Når fartøyet bruker landstrøm, kan fartøyets dieselmotorer slås av. Dette gir naturligvis lavere dieselkostnader. Og fordi dieselmotorer har så lav virkningsgrad trengs det også mindre energi når man går fra diesel til elektrisitet. Grovt regnet får fartøyet bare utnyttet 20–40 % av energien i dieselen, mot nærmere 100 % ved bruk av ren elektrisitet.
Med landstrøm betaler du dessuten bare for den energien du har behov for. Når alt du trenger er litt lys om bord må du fortsatt slå på dieselgeneratoren. Dette fører til at du genererer mer energi enn det du trenger. I sum vil det derfor være store drivstoffbesparelser å hente i å benytte landstrøm.
Lavere vedlikeholdskostnader er en annen fordel som ofte undervurderes. Mindre driftstid på motorene reduserer behovet for vedlikehold. Det gjør at du sparer inn på utgifter som oljeskift og ulike typer filter.
Når begynner regnestykket å gå i pluss?
Fartøy som brønnbåter og PSV-skip har et stort energibehov ved kai. Hvis de alltid bruker landstrøm når de ligger ved kai, kan nedbetalingstiden bli så kort som ett år. Fraktefartøy har også høyt energibehov, men ligger typisk litt færre timer i havn i løpet av året. Derfor vil fraktefartøy trenge noe mer tid.
For fartøy flest vil det ikke være realistisk å se for seg bruk av landstrøm på hvert eneste anløp ennå. Disse eksemplene viser at selv å benytte landstrøm på bare mindre andeler av fartøyets liggetid vil gi lønnsomhet på sikt. Samtidig vet vi at tilbudet i havn vil bli stadig bedre. Landstrøm blir tilgjengelig i stadig flere havner. Kystverkets oversikt viser hvor det er anlegg i dag. I tillegg er flere under bygging. Og flere skal det bli.
Hør med havnene du pleier å anløpe om de tilbyr landstrøm til ditt fartøy. Hvis de ikke har det, minn dem på at Enova har støtteordninger for å etablere landstrømanlegg. Kanskje kan interessen fra ditt rederi være det som gjør at havna kan skape et godt case for sitt anlegg?