To lastebiler lader.
FOTO: Øystein Lie / Enova
Lastebil som kjører inn til lading.
FOTO: Øystein Lie / Enova
En vei som svinger.
FOTO: Øystein Lie / Enova

Med flere ladestasjoner -

- blir det enklere å velge elektrisk lastebil.

Heng med i svingene,

velg elektrisk.

En løypemelding om tungtransporten oktober 2025:

Elektrifiseringen av tungtransporten skyter fart, og stadig flere selskaper velger utslippsfrie løsninger. I denne løypemeldingen får du et oppdatert bilde av hvordan samspillet mellom elektriske lastebiler og ladere utvikler seg og hvorfor begge deler må gå hånd i hånd for å lykkes.

Det kan sammenlignes med høna og egget: Lader trenger kjøretøy og kjøretøy trenger lader. Men hva skal komme først?

De som bygger ladestasjoner, må vite at det kommer kjøretøy som skal lade. Samtidig trenger de som kjører varer å vite hvor og når ladestasjonene blir bygget. Mange utbyggere er usikre på hvor raskt markedet vokser, mens lastebileierne synes det er vanskelig å få oversikt over planene og stoler ikke helt på planer før ladestasjonen faktisk står klar.

Vårt svar er derfor begge deler: For å øke tempoet i omstillingen vi står midt i, må vi nå støtte både kjøretøy og ladere. For én ting vet vi: Fremtiden er elektrisk. Flere og flere selskaper vil ha varer levert uten utslipp. Å velge elektrisk nå, kan derfor sikre nye oppdrag i fremtiden. For mange kan det vise seg å være lønnsomt allerede, eller om kort tid. Som lastebileier kan det lønne seg å sjekke hvordan regnestykket ser ut for din drift.

– Skal vi tørre å satse på elektriske lastebiler, må vi vite at vi kan lade med høy effekt når vi trenger det, sier Henning Juklestad i Transferd, som har som mål å bli blant de fremste på utslippsfri transport.

Henning Juklestad, daglig leder Transferd

Portrett av Henning Juklestad

Mange ladere har allerede åpnet og flere åpner snart

Kartet nedenfor viser hvilke ladere som er i drift, og hvilke som åpner i tiden fremover. Listen under forteller i tillegg når de nye laderne etter planen skal åpne. Noen av de ladestasjonene som har åpnet er på E6 mellom Oslo og Trondheim. Her er det nå maksimalt 170 kilometer mellom laderne. Derfor vil det være fullt mulig å kjøre elektrisk mellom disse byene.

Kart over ladestasjoner for tungbil i Norge.

Kartet viser offentlig tilgjengelige ladestasjoner tilrettelagt eller reservert for tunge kjøretøy, ikke inkludert semi-offentlige eller private ladere. E6 Oslo - Trondheim markert i grønt. Oppdatert 08.10.2025.

Vi hjelper til på veien

Enova hjelper deg på veien til null utslipp. Den gode nyheten er at det allerede finnes teknologi for utslippsfri transport for de fleste typer kjøretøy, og vi har flere støtteordninger som hjelper deg og din bedrift i gang.

Nedenfor finner du nyttige dashbord og en oversikt over våre støtteordninger for både lader og kjøretøy. Enten du bare er nysgjerrig eller klar for å investere i utslippsfri transport. Støtten er midlertidig og skal hjelpe markedet raskere i gang. Slik kan utslippsfrie løsninger lettere bli det naturlige førstevalget.

Lastebil på vei.
Ladestasjon.
Bilde av lademerke i asfalt.

FOTO: Øystein Lie / Enova

Sjekk ut våre fire støttetilbud

Nyhet

Forprosjekt for utslippsfri tungtransport

Enova lanserer nå et nytt støtteprogram. Her er det mulig for bedriften din å søke om støtte for å finne ut om det vil være klokt å investere i elektrisk lastebil, elektrisk buss eller lader. Det gjelder både ved bruk av tid fra egne ansatte eller ved hjelp fra ekstern rådgiver.

Mange aktører trenger trygghet før de tar steget og et godt forprosjekt gir nettopp det.

Les mer om støttetilbudet


Nyhet

Bedriftslading for tunge kjøretøy

Fra desember 2022 til november 2024 ga Enova tilsagn om støtte til etablering av over 1 800 ladepunkt for bedrifter.

Nå lanseres programmet i ny versjon, og skal fortsatt støtte investering i lader der kjøretøy står lenge. Det er gjerne på depot, ved lasting av varer eller om natten.

Anleggene skal i hovedsak etableres for faste brukere. De kan også åpnes for andre, og du kan finne kontaktinformasjon i dette kartet når de er registrert i NOBIL.


Les mer om støttetilbudet

Eksisterende tilbud

Tunge nullutslippskjøretøy

Dette programmet gir støtte til kjøp av elektrisk lastebil og buss over 4,25 tonn.

Det finnes allerede gode utslippsfrie kjøretøy for tungtransporten. Målet er å få fart på salget og bruken av elektriske kjøretøy.

Det er enkelt å søke støtte, og du kan sende inn søknad hver måned.

Hvordan det går med utviklingen finner du mer om i dashbordet som ligger lengre ned i løypemeldingen og på programsiden.


Les mer om støttetilbudet

Eksisterende tilbud

Underveislading for tunge kjøretøy

Dette programmet støtter utbygging av ladestasjoner langs riksvei. Uten mulighet for å lade på lange turer, blir det vanskelig å bruke elektrisk.

Siden støtteordningen ble lansert for to år siden, har vi hatt fire søknadsrunder. Selv om enkelte prosjekter er blitt forsinket eller kansellert, ser vi nå en positiv utvikling. Stadig flere ladestasjoner for lastebiler åpner langs norske veier. Noen med støtte fra Enova, andre uten.

Mot slutten av 2025 nærmer mange ladestasjoner seg ferdig, og flere er snart klare til bruk. Det lover godt for elektrifiseringen av tungtransporten i 2026.

Les mer om støttetilbudet

Aktør som går foran

Å finne sammen

Her kan du lese om transportbedriften Transferd i Førde som la ut på en testferd med elektrisk lastebil, og Fastcharges planer om å bli ledende på ladestasjoner til elektrisk transport. Og om hvordan alt henger sammen med alt.

Se våre dashbord

Vi har etablert to dashbord som viser statistikk for kjøretøy og energistasjoner støttet av Enova. Vi følger utviklingen for elektriske lastebiler tett, og deler tallene fortløpende slik at du kan følge med.

Det første viser tall fra støtteordningen Tunge nullutslippskjøretøy. Her får du både overblikk og detaljer for hver søknadsrunde.

Det andre viser en samlet oversikt over kjøretøy og energistasjoner som har fått støtte fra Enova. Du kan selv velge hva du vil se, som type kjøretøy, energibærer eller hvilket år støtten ble gitt. Du ser også hvor mange prosjekter som fortsatt er i gang, og hvor mange som er ferdigstilt.

Elektrisk lastebil - lønner det seg?

Kalkulator kommer snart: for beregning av totale kostnader.

Å kjøpe elektrisk lastebil koster mer enn en vanlig dieselbil. Men den har lavere kostnader når den først er i drift. For mange kan det derfor lønne seg i lengden. Snart lanserer Enova en kalkulator som hjelper deg å regne på dette. Den vil gi deg en rask sammenligning mellom elektrisk og dieseldrevet lastebil, både når du kjøper og bruker den. Vil du gå enda grundigere til verks? Da kan du søke støtte gjennom programmet «Forprosjekt for utslippsfri tungtransport».

I 2023 støttet vi de første laderne for elektriske lastebiler. Nå ser vi starten på et godt nettverk langs riksveiene. Når transportbedriftene vet at laderne kommer, blir det enklere å velge elektrisk. I fremtiden er det ikke bare mulig, det vil også lønne seg. For mange er elektrisk allerede det mest lønnsomme alternativet.

Carl-Erik B. Kullmann, seniorrådgiver landtransport i Enova

Portrett av Carl-Erik B. Kullmann

Enova-laget er der for deg

Enova følger markedsutviklingen tett. Det gjør vi gjennom analyser, å holde øynene åpne for teknologiutvikling og ved å snakke med aktører. Slik kan vi hele tiden vurdere hvordan vår støtte fungerer best mulig. For å bidra til omstilling for felleskapets beste.

Under ser du våre folk i Enova som jobber for landtransport og omstillingen for utslippsfri veitransport i Norge. Vi gleder oss til å bidra til den positive utviklingen sammen med alle som jobber i og for sektoren!

Bilde av ansatte på område landtransport i Enova.

FOTO: Håkon Bjørngård / Enova

Om løypemeldingen

Enovas oppdrag er å få fart på omstillingen til utslippsfri tungtransport på vegne av Klima- og miljødepartementet. Dette gjør vi ved å støtte teknologi- og markedsutvikling, og dele vår kunnskap. Med dette håper vi å gi et godt faktagrunnlag til de som skal ta beslutninger, og ikke minst motivere flere til å ta et skritt mot omstillingen i tungtransporten.