Aurora: Verdens første PCTC skip på ammoniakk (skrog 269-9)
Höegh Autoliners (HA) opererer ~40 PCTC-skip for rullende last og stykkgods. Målet er 30 % reduksjon innen 2030 og netto null utslipp innen 2040. Prosjektet søker støtte for verdens første PCTC-skip på ammoniakk for å eliminere utslipp fra skipet drift. Sammen med eksperter og industrien, adresserer prosjektet utfordringer knyttet til ammoniakk og styrker den norske maritime klyngen.
Prosjekteier
HÖEGH AUTOLINERS SHIPPING 269-9 AS
Teknologileverandører
- MAN Energy Solutions
- TGE
- Himsen
- AlfaLaval
- DNV
- CMHI
- Deltamarin
- Glamox
- Sjøfartsdirektoratet
- Yara
Teknologisk innovasjon
- Utvikling av fullskala 2-takts dual fuel ammoniakkmotor
- Rutiner og prosedyrer for sikker håndtering av ammoniakk som drivstoff
- Forretningsmodell for kommersialisering av grønn skipsfart
Kompetanseutvikling
- Kjennskap til bygging og drift av skip på fremtidens grønne drivstoff. Spredning blant både rederi, leverandører (MAN mfl.), klasseselskap (DNV), flaggstat (NIS), forsikringsselskap (Gard, Norwegian Hull Club), bank (DNB). Spredning gjennom formelle prosesser og uformelle relasjoner i den norske maritime klyngen.
Realisert spredning av teknologi
- Aurora vil være de første skipene innen PCTC segmentet som anvender ammoniakk som drivstoff
Videre utvikling og videre spredning
- Markedspotensialet for teknologi som muliggjør bruk av ammoniakk som brennstoff i internasjonal skipsfart kan være betydelig, gitt behovet for å redusere klimagassutslipp fra skipsindustrien. De aller fleste lasteskip av en viss størrelse vil derfor benytte seg av denne teknologi som muliggjør 2-takts forbrenningsmotorer som benytter ammoniakk, selv om designet vil variere noe fra skipstype til skipstype.