Autonomt batteribytte Oslofjorden
Norled vil få fart på omleggingen av hurtigbåter fra diesel til elektrisk drift med et batteribyttesystem som sørger for at hurtigbåtene kan opprettholde høy fart og regularitet uten store oppgraderinger av strømnettet. Teknologien går ut på at en autonom robot på tre minutter bytter fartøyets batteri når det kommer til kai, i stedet for å lade, som kan ta lang tid.
en brygge med en bygning i bakgrunnen
Fergekai med lader til ferge
en gruppe mennesker som går på en brygge
3D modell av fergelader/batteribytter
3D modell av fergelader/batteribytter
Teknologisk innovasjon
- Med batteribytte kan man elektrifisere hele Norges portefølje av hurtigbåtkontrakter
- Med batteribytte kan elektrifisering av Norges hurtigbåtflåte skje uten vesentlige nettoppgraderinger
- Med batteribytte kan Norges hurtigbåtflåte skje holdbart og sirkulærøkonomisk
- Med batteribytte kan elektriske hurtigbåter skli sømløst inn i eksisterende kontrakter
Kompetanseutvikling
- En fullskala demonstrasjon av batteribytte vil være helt avgjørende for den videre kommersialiseringen av systemet. Prosjektet vil bidra til at risikoen med å ta i bruk systemet reduseres vesentlig, og vil således fungere som et referanseprosjekt for videre bruk i bransjen.
Realisert spredning av teknologi
- 1. implementering av teknologien
Videre utvikling og videre spredning
- Hurtigbåtsamband nasjonalt og internasjonalt, spesielt i samband som ikke egner seg for vanlig lading
- Prosjekteiers estimat på nasjonalt spredningspotensiale over en 10 års periode: 79 batteribyttestasjoner