Batterihybrid installasjon i forsyningsfartøyet Viking Energy
Installering av energilagringssystem (batteri) i forsyningsfartøyet Viking Energy
Prosjekteier
EIDESVIK OFFSHORE ASA
Overlevering av sertifikat for nyinstallert Batterihybridsystem. DNVGL Surveyor Svein Helge Juell & Kaptein Geir Magne Eltvik. Foto: Eidesvik.
Containerbasert Batteriløsning fra Westcon Power & Automation. Foto: Eidesvik.
Eidesvik Offshores forsyningsfartøy Viking Energy.
Viking Energy manøvrerer - for anledningen på ren batteridrift. Foto: Eidesvik
Testing ombord. Otto Koch, Westcon Power & Automation; Alf Magne Simonsen, Eidesvik og representant fra Kongsberg Maritime. Foto: Eidesvik.
Stor stemning når man får ny teknologi til å fungere. Vermund Hjelland og Alf Magne Simonsen fra Eidesvik i land etter vellykket installasjon. Foto: Westcon.
Teknologileverandører
- Westcon Power & Automation
- Kongsberg Maritime
- ZEM Energy
- Electro Automation Austevoll
- Westcon Yards Ølensvåg
Teknologisk innovasjon
- Batteriene fungerer som lager og ekstra energikilde
- Stabil generatorlast, batteri tar effekttoppene (peak-shaving)
- Vekselvis bruk av generator og batteri (charge/discharge) reduserer bruk av generatorer med lav belastning (hvor både spesifikt forbruk og utslipp er uforholdsmessig høyt)
- Installering av batteri i skip med dual fuel (LNG/MGO)
Kompetanseutvikling
- Bidra til at teknologien oppnår bredere markedsintroduksjon
- De første slike anlegg vil skape referanse på kostnad og gevinster for andre tilsvarende prosjekt
- Deltagende underleverandører bygger kunnskap
- Klasseselskap (DNV GL) og myndigheter (NMA) får nyttig kunnskap for videreutvikling av regelverk og krav
- Skipet tilrettelagt for bruk av batteri som uavhengig kraftkilde under operasjoner med Dynamisk Posisjonering
Realisert spredning av teknologi
- Andregangs implementering av teknologi i Norge på skip med dual fuel drift (LNG/MGO)
Videre utvikling og videre spredning
- Eidesvik ønsker å anvende tilsvarende teknologi på flest mulig av sine supplyfartøy (eier og driver totalt 23 skip)
- Teknologien er overførbar også til andre selskapers supplyfartøy, samt til fartøy innen nærliggende fartøygrupper som ankerhåndteringsfartøy, konstruksjonsskip etc. - både nasjonalt og internasjonalt
- Potensiale internasjonalt for spredning som kan gi redusert bruk av fossilt drivstoff og reduserte klimagassutslipp