Energieffektivisering og hybridisering av nybygg ekspedisjonsskip
Bygging av to spesialdesignede hybride ekspedisjonsskip for polare farvann
Prosjekteier
HURTIGRUTEN GLOBAL SALES AS
Illustrasjon: Hurtigruten AS
Teknologileverandører
- Rolls Royce Marine AS
- DNV GL
- Rolls Royce Marine AS
- Tillberg
- Kleven Verft
Teknologisk innovasjon
- Hybridisering av explorer-skip til bruk i sårbare arktiske områder
- Helhetsløsning i forhold til skipsdesign, fremdriftssystem og forbruksmønster for å redusere energibehovet så mye som mulig
- Hybridisering med batteri og integrert mulighet for landstrøm
Kompetanseutvikling
- Demonstrasjonsanlegg
- Erfaringene kan benyttes til eventuelle oppgraderinger av eksisterende Hurtigrute-skip eller planlegging av hybrid-framdrift på nye Hurtigruter
- Hurtigrutens sterke varemerke kan benyttes til å fronte teknologien
Realisert spredning av teknologi
- Første gangs implementering på passasjerskip av slik størrelse globalt
Videre utvikling og videre spredning
- Overførbart til cruiseskip og andre store fartøy som kan benytte samme teknologi
- Potensiale nasjonalt internasjonalt for spredning som kan gi redusert bruk av fossilt drivstoff og reduserte klimagassutslipp