Energioptimalisering og forberedelse for nullutslippsløsning for offshore vind fartøy
Søknaden omfatter forberedelser for planlagt installasjon av nullutslippsteknologi i CSOV Edda Boreas for konstruksjonsmarkedet. Fartøyet ønskes energi optimalisert utover det normale for denne typen fartøy, det skal installeres batteripakker og skroget økes noe i størrelse for å få plass til nødvendig nullutslippsteknologi.
Prosjekteier
EDDA WIND II AS
Et rødt og gult skip i vannet
Teknologileverandører
- Siemens
- Teknotherm
- Gondan Shipbuilders
- Voith
- Kongsberg
Teknologisk innovasjon
- Nyutviklet propell for dynamisk posisjonering med direktekoplet permanent magnet motor
- Optimalisert system for energigjenvinning for batterihybrid fremdriftsystem
- Forberedelse til Integrert system for bruk av brenselceller for nullutslippsløsning
Kompetanseutvikling
- Regelverk for hydrogen som drivstoff er ikke etablert og det må gjøres sikkerhetsanalyser opp mot skipsdesign
- Operasjon av fartøyer med ny tekonogi vil kreve at skipets driftsorganisasjon får nødvendig kunnskap til å operere skipet, samt at sluttkunde må innvolveres for å få optimal utnyttelse av fartøy.
Realisert spredning av teknologi
- Batteri Power notasjon er 1. implementering på skip for windservice globalt
- Implementering av direktedrevet Voithpropeller med PEM maskin er 1. implementering globalt
- Implementering av tanker og maskinrom for FC teknologi
Videre utvikling og videre spredning
- Direktedrevet Voith propeller er mest egnet for fartøyer med dynamisk posisjoneringssystem (DP)
- Energioptimalisering kan brukes i alle fartøy segmenter.
- Hydrogen/FC teknologien egner seg for fartøyer over en hvis størrelse så som offshore fartøyer og ferger som ikke får nødvendig rekkevidde med batteri alene.