FlexBulkers 1
«FlexBulkers»-prosjektet vil realisere en lavutslipps nærskipstjeneste for bulktransport, bestående av laster, skip og drivstofflogistikk. Prosjektet vil bygge og operere små bulkskip med svært lavt klimagassutslipp, ved bruk av ammoniakk som drivstoff, støttet av batterier, helhetlig utformet for sikkerhet og kommersielle behov.
Prosjekteier
VIRIDIS BULK CARRIERS AS
Teknologileverandører
- KONGSBERG MARITIME AS
- YARA CLEAN AMMONIA AS
- WÄRTSILÄ NORWAY AS
Teknologisk innovasjon
- Omdanne ammoniakk til energi om bord skip på en sikker, trygg og energieffektiv måte.
- Bunkring av ammoniakk for bruk som drivstoff på skip
- En ny type fremdriftssystem for bulkskip - ammoniakkelektrisk med batteristøtte
Kompetanseutvikling
- Ved å bygge og operere skip som skal bruke ammoniakk som drivstoff vil man drive en etterspørsel etter innovasjon over hele verdikjeden for ammoniakk og teknologi knyttet til ammoniakkanlegget: bunkring, tank, gassifisering, rør/ventiler, forbrenningsmotor, etterbehandling av eksos, gassdeteksjon og kontrollsystemer.
Realisert spredning av teknologi
- 1. Implementering i Norge og globalt
- Kun i Norge estimeres potensialet for løsningene kun innen "short sea bulk" segmentet til 260 skip.
Videre utvikling og videre spredning
- Dette prosjektet vil demonstrere bruken av en ammoniakkmotor om bord et seilende fartøy på kommersielle vilkår. Motorleverandøren vil samtidig fortsette utviklingen og testingen basert på driftsdata fra fartøyene i prosjektet og således øke modenhetsnivået ytterligere. Prosjektet inkluderer også utvikling av sikkerhetskunnskap, operasjonelle prosedyrer og regelverk ved bruk og bunkring av ammoniakk.