Fremtidens tankskip med ammoniakk som drivstoff
FTN har en ambisjon om å kunne etablere seg som det aller første rederiet som er i stand til å tilby skip til markedet som er i stand til å operere på ammoniakk allerede fra levering. Skipene vil være designet som dual fuel og kan derfor operere på flere ulike typer drivstoffer.
Prosjekteier
FÆRDER TANKERS NORWAY AS
Teknologileverandører
- MAN Energy Systems
- Wärtsilä Gas Solutions
- SDARI
Teknologisk innovasjon
- Ta i bruk en ny type hovedmotor som kan bruke ammoniakk som drivstoff
- Tilby skip med tilnærmet null utslipp men som også har god rekkevidde (deep sea) til markedet
Kompetanseutvikling
- Bygging og drift av skip med ammoniakk som drivstoff har ingen gjort tidligere, så her vil det opparbeides betydelig kompetanse og erfaring som er verdifull for kommende prosjekter på dette området.
Realisert spredning av teknologi
- Ammoniakkmotorer og systemer for lagring og distribusjon av ammoinakk i skipet vil mest sannsynlig bli en av de viktigste løsningene for mange typer skip når kravene fra myndigheter og kunder strammer seg til
Videre utvikling og videre spredning
- Teknologien vil utvilkes videre ved at flere typer komponenter kan operere med ammoinakk som drivstoff, f.eks. dampkjeler og hjelpemotorer