Hybridisering av North Sea Giant
Realisere løsninger som tar dagens hybride offshore-fartøy et skritt videre med det siste innen batteriteknologi i maritime applikasjoner
Prosjekteier
NORTH SEA GIANT AS
Et diagram over en gassrørledning
Teknologileverandører
- Wärtslia Norway, Aibel-Storesund og Corvus Energy
Teknologisk innovasjon
- Drift av fartøy i dynamisk posisjonering med kun en dieselmotor i gang, supplert med batteri
- Batterisystem som også benyttes for "Peak shaving" og støtte mot eksisterende dieselgenerator for å håndtere ekstra laster på system
- Opplegg for at fartøyet kan bruke landstrøm ved kai og mobilisering
Kompetanseutvikling
- Prosjektet vil øke og framskynde kommersiell bruk av ny og innovativ teknologi som gir vesentlig markeds reduksjon av klimagassutslipp og bidrar til kompetanseutvikling i norske bedrifter og teknologimiljø
Realisert spredning av teknologi
- Første implementering av denne typen teknologi i så stort omfang
Videre utvikling og videre spredning
- Prosjektet skal bidra til å redusere kostnader og risiko for framtidig bruk av teknologien
- Ved å vise at batteri kan være primær energikilde, med de strenge kravene til redundans som denne type skip har, vil prosjektet være viktig for å skape markedsendring i maritim sektor
- Prosjektet vil kunne være med på å endre standard design ved nybygg av denne typen fartøy
- Spredningspotensialet vurderes til å være stort