Hydrogendrevne tørrlastskip, Maris Fiducia Norway AS, skip 3 av 5
Maris Fiducia Norway AS, et selskap i den innovative Maris Fiducia-gruppen, skal bygge 5 tørrlastskip på 6 000 DWT med hydrogen som hoveddrivstoff. Skipene skal seile i Østersjøen og skal utrustes blant annet med BeHydro hydrogenmotorer, ZEPOD brenselcellesystem fra HAV Hydrogen og swap lagringstanker fra UMOE.
Grønt hydrogen skal produseres og leveres av Norwegian Hydrogen.
Prosjekteier
MARIS FIDUCIA NORWAY AS
Teknologileverandører
- HAV Hydrogen AS (Del av HAV Group)
- Norwegian Electric Systems AS (Del av HAV Group)
- Norwegian Hydrogen AS
- Umoe Advanced Composites AS
- Ankerbeer BV
Teknologisk innovasjon
- Pilotering av ZEPOD Integrert Fuel Celle System
- Utvikling av overordnet maritimt hydrogen sikkerhetssystem (HSS - Hydrogen Safety System)
- Pilotering av bunkringslogistikk og aktive fueltanker med swap containere
- Pilotering av hydrogenbasert nullutslippsteknologi for lasteskip
Kompetanseutvikling
- Realisering av prosjektet vil sikre betydelig kompetanseutvikling innen design, bygging og sertifisering av hydrogenskip med fuelcelle og dualfuelmotor i hybrid konfigurasjon. Prosjektet vil også bygge driftserfaring hos rederi, hydrogenleverandør og teknologileverandører. Prosjektet vil også gi verdifull driftserfaring med opprettelse av storskalahydrogenproduksjon og kontainerlogistikk for fremføring av hydrogen som drivstoff.
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet vil demonstrere teknologidrevet konkurransedyktig nullutslippstransport innen europeisk timecharterbefraktning. Opplæring og demonstrasjon av verdikjedens modenhet vil stimulere til bransjeutvikling og ytterligere investeringer og vekst.
Videre utvikling og videre spredning
- Skipskonseptet vil kunne anvendes i flere nye befraktingsruter ved en ytterligere flåteutvidelse. Løsningen for kontainarisert fuelcelle integrasjon og hydrogen logistikk vil kunne videreutvikles til å dekke energibehov for hovedfremdrift. Teknologien for fuecelle integrasjon vil kunne kombineres med flytende hydrogen tank for å utvide seilingsdistansene ytterligere.