HyNjord LOHC I
Målet med HyNjord er å utvikle et integrert LOHC/FC-kraftsystem som et aktuelt konsept frem mot hydrogenbasert og utslipps-fri maritim transport. De viktigste teknologiene som er involvert i dette nye kraftsystemet er:
• LOHC-systemer (LOHC-tanker og rørsystemer)
• H2-frigjøringsenhet
• Brenselcelle med integrasjon mot batterihybrid kraftsystem ombord
• Kontroll system
Prosjekteier
HYDROGENIOUS LOHC MARITIME AS
Teknologileverandører
- HYDROGENIOUS LOHC TECHNOLOGIES GmbH
- Siemens Energy AS
- PowerCell
Teknologisk innovasjon
- Praktisk lagring og transport av hydrogen blir demonstrert
- Demonstrere LOHC som hydrogenbærer for bruk på skip
- PEM Brenselcelle teknologi knyttet til batterihybride Platform Supply Skip med DC-distribusjon er ikke demonstrert tidligere.
- Praktisk lagring og transport av hydrogen blir demonstrert
- Demonstrere LOHC som hydrogenbærer for bruk på skip
Kompetanseutvikling
- Erfaring med håndtering av LOHC som hydrogenlager.
- Erfaring med Hydrogen som drivstoff på skip
- Erfaring med håndtering av LOHC som hydrogenlager.
- Erfaring med Hydrogen som drivstoff på skip
- Erfaring med bruk av PEM brenselceller i kombinasjon med LOHC
Realisert spredning av teknologi
- Når LOHC-FC teknologien for maritimt bruk er ferdig utviklet vil den kunne brukes på flere typer fartøyer der andre foreslåtte lavtslippløsninger ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.
- Dette er første maritime implementering av LOHC teknologi Globalt.
Videre utvikling og videre spredning
- Teknologien vil videreutvikles til MW skala og baseres på flere typer brenselceller. Vi ser spesielt at kombinasjonen mellom LT-SOFC og LOHC er spesielt lovende med hensyn til total virkningsgrad.
- LT-SOFC i kombinasjon med LOHC vil gi høy system virkningsgrad ombord og dette vil være et naturlig neste steg videre når LOHC reaktor er utviklet og testet for maritimt bruk. Om frigitt varme fra LOHC-lagring system på land utnyttes gir dette den beste total-virkningsgraden av alle foreslåtte nullutslipps løsninger i dag.