Kommersiell drift av elektriske lastebiler i Norge
Kommersiell drift av 3 elektriske lastebiler i Norge.
Etter erfaringer med bil nr 1 og leverandøren EMOSS ble det underveis i prosjektet besluttet å ikke gå til anskaffelse av de to siste.
Prosjekteier
ASKO OSLO AS
ASKO-lastebil parkert ved lasterampe på Rosten.
Lastebil fra ASKO i bevegelse.
Teknologileverandører
- Norsk Scania AS
- Emoss BV
- SpesialKarosser AS
- ThermoKing AS
Teknologisk innovasjon
- Elektriske lastebiler skal erstatte tradisjonelle diesel-lastebiler 1-1
Når bilen har fungert som den skulle, har den gått i 3-skift distribusjon og blitt benyttet tilsvarende som tradisjonell diesel-lastebil.
- Ny kombinasjon av lastebil og kjøleaggregat.
Kombinasjonen elektrisk lastebil og utslippsfritt Cryogen kjøleaggregat er verdens første.
Kompetanseutvikling
- Bedre erfaringsgrunnlag
Det er gjort erfaringer med både teknologi og leverandør. Lavt erfaringsgrunnlag på drift.
- Kunnskapsdeling med andre aktører
Erfaringer er delt i ulike forum. Innlegg, konferanser, fagblader, andre transportvirksomheter.
- Kompetanseutvikling på elektriske kjøretøy hos service og vedlikeholdsleverandører.
Opplæring for service, vedlikehold,feilsøkinger i samarbeid med EMOSS
- Teste rekkevidde og batterikapasitet i vinterklima.
Lite erfaringer fra drift i kaldt vinterklima.
Realisert spredning av teknologi
- Første elektriske lastebiler i kommersiell drift i Norge.
Etter at ASKO realiserte den første elektriske lastebilen i Norge, har flere slike blitt satt i drift av andre norske transportselskap, bl annet innen renovasjonstransport.
Videre utvikling og videre spredning
- Potensiale for større innfasing av elektriske lastebiler i ASKO sin flåte
ASKO skal utelukkende ha nullutslippkjøretøy i sin flåte innen 2026. Stort potensial. Forutsetter leveringsdyktige og profesjonelle leverandører
- Potensiale for innfasing av elektriske lastebiler til bydistribusjon hos andre transportvirksomheter både nasjonalt og internasjonalt.
Stort potensial.Erfaringene tilsier at elektriske lastebiler i dag har en rekkevidde på 150-200 km i beste fall.