Pilotprosjekt elektrisk vei
Prosjektet vil etablere en pilot av elektrisk vei - dynamisk induktiv lading. Piloten vil gi testing og verifisering av ytelse, funksjonalitet mm. som må belyses for å ta stilling til fullskala bruk av teknologien. Det vil bli bygget minst én strekning på 80 meter med elektrisk vei. Pilotprosjektet vil gi ny kunnskap om funksjon og holdbarhet til elektrisk vei i kaldt og vått klima.
Prosjekteier
TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE
Teknologileverandører
- Electreon
- Mesta
- On Energi
- AtB
- Vy buss
- Yutong Bus
- SINTEF Energi
Teknologisk innovasjon
- Demonstrasjon og verifisering av induktiv lading i norsk klima.
- Utbygging av induktiv lading i offentlig vei ihht. norsk regelverk og standarder.
- Mulighet for trådløs lading av tunge elektriske kjøretøy både stillestående og i bevegelse.
Kompetanseutvikling
- Målet med prosjektet er å skaffe og spre erfaring om etablering, funksjon, sikkerhet og kostnader for induktiv lading i kaldt og vått klima i Norge. Dette vil bli brukt til å vurdere om induktiv lading kan være et alternativ for buss i Trondheim.
- Prosjektet vil spre kunnskap og interesse for teknologien for å medvirke til teknologiutvikling, oppskalering og kostnadsreduskjoner hos teknologileverandørene og for å muliggjøre at eventuell infrastruktur som etableres kan få flere brukere.
Realisert spredning av teknologi
- Muligheten for dynamisk induktiv lading og bruksområdet tunge kjøretøy/buss er en førsteimplementering i Norge.
- Anvendelse av induktiv lading i kaldt og vått klima er en førsteimplementering globalt.
Videre utvikling og videre spredning
- Prosjektet jobber aktivt sammen med andre potensielle brukere med å presse på for interoperabilitet og standardisering av teknologien.
- Teknologien vurderes på kort sikt å ha potensiale for driftsintensive kjøretøy som buss, varedistribusjon, taxi og evt. tungtransport.
- På lenger sikt vurderes teknologien å ha stort potensiale for autonome kjøretøy, bl.a. understreket av at induktiv lading er valgt som teknologi for Teslas Cybercab.
- Prosjektet har vært medvirkende for etablering av lignende prosjekter i California (UCLA) og i Israel (Haifa).