Pilotprosjekt elektrisk vei
Prosjektet vil etablere en pilot av elektrisk vei - dynamisk induktiv lading. Piloten vil gi testing og verifisering av ytelse, funksjonalitet mm. som må belyses for å ta stilling til fullskala bruk av teknologien. Det vil bli bygget minst én strekning på 80 meter med elektrisk vei. Pilotprosjektet vil gi ny kunnskap om funksjon og holdbarhet til elektrisk vei i kaldt og vått klima.
Prosjekteier
TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE
Teknologileverandører
- SINTEF Energi AS
- AtB AS
- Electreon AB
Teknologisk innovasjon
- Alternativ ladeteknologi for buss og andre tunge og bruksintensive kjøretøy.
- Bidrag til standardisering for interoperabilitet på tvers av leverandører og kjøretøystyper.
- Pilotering av elektrisk vei i vått og kaldt klima.
Kompetanseutvikling
- Verifisering av ytelse og vedlikeholdsbehov til elektrisk vei i vått og kaldt klima.
- Spredning av resultater fra uavhengige målinger til bussoperatører, godstransportører, taxiselskaper m.fl.
- Spredning av erfaringer og resultater med veiteknikk og vedlikeholdsbehov ved tele og veisalting.
- Kompetanseoppbygging om kostnader til investering og drift av elektrisk vei.
- Verifisering og vurdering av regelverk for strålingslekkasjer.
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet er en førsteimplementering av dynamisk induktiv lading i Norge og i vått og kaldt klima globalt.
- Prosjektet er en førsteimplementering av induktiv lading for tunge kjøretøy i Norge.
Videre utvikling og videre spredning
- Teknologien vil testes og verifiseres av uavhengig tredjepart til bruk i vått og kaldt klima.
- Prosjektet tar sikte på å utvikle og teste løsninger for høyere ladeeffekt enn tidligere demonstrert i realistiske driftsbetingelser.
- Teknologien kan framskynde elektrifisering av kjøretøytyper som er krevende å elektrifisere med dagens batteriteknologi.
- Prosjektet vil åpent dele resultater og erfaringer med bussoperatører, andre transportører, veieiere m.fl. Dette vil heve kunnskapsnivået og senke terskelen for bredere bruk.