Skolebygg som energihøstere - energi- og effekthåndtering i desentrale termiske energiverk
Målet er å benytte skolebygg som energihøstere til egen desentral energiproduksjon. En vil flytte last i tid for effekthåndtering, skape bedre inneklima, og skape kompetanse med overføringsverdi til andre bygg. I løsningen inngår teknologi som dynamisk-termisk energilagring, kompakt brønnpark, gulvvarme og –kjøling, luftakklimatisering og varmehøsting med aktive bafler, PV med kjøling og eChiller.
Prosjekteier
TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE
et diagram over Hitra skole prinsippklasse systemløsning
Teknologileverandører
- Trøndelag fylkeskommune
- Gether AS
Teknologisk innovasjon
- Utnytter bygningens variasjon i temperatur og bruk som en egen energikilde
- Omfordeling av varme og kjøling i tid og rom (4D)
- Dynamisk termisk energilager med kompakt brønnpark for plassbesparelse og høyere virkningsgrad
Kompetanseutvikling
- Energiløsning med stor overføringsverdi til andre skoler og lignende bygninger
- Tilgjengelighet og egnede arealer vil gjøre prosjektet attraktivt for temadager for byggebransjen og arkitekter
Realisert spredning av teknologi
- Første skole i Norge til å ta i bruk teknologi for bygninger som energihøstere og desentral termisk energiproduksjon og effekthåndtering ved bruk av dynamiske termiske energilagre
Videre utvikling og videre spredning
- Teknologien videreutvikles ved å overføre den til andre typer bygg med ulike driftssituasjoner
- Teknologien egner seg for bruk i andre skoler, kulturbygg, kontorbygg, veksthus m.m.