Solenergi + sesongvarmelagring i borehull = sant!
Kolbotn IL utnytter solenergi til oppvarming av kunstgressbanene på Sofiemyr vinterstid. Vår, sommer og høst blir banedekket brukt som en bakkesolfanger. En varmepumpe øker temperaturnivået i varmelageret ytterligere (60 energibrønner á 100 m i et sirkelformet mønster / sylinder). Vinterstid sirkuleres den lagrede varmen tilbake (uten varmepumpe) slik at banedekkene holdes myke og spillbare.
Noen erfaringer fra prosjektet er viktigheten av at byggherren har tilgang til rett kompetanse i alle prosjektets faser, at man har gode avtaler/strukturer for grensesnittene i prosjektet, og at krav og forventninger er tydelige og forutsigbare gjennom planverk og milepæler.
Prosjekteier
KIL DRIFT AS
Teknologileverandører
- Båsum
- Eptec Energi
- Asplan Viak AS
- Reiersen Entreprenør
Teknologisk innovasjon
- Tilpasset og lavtemperatur oppvarming av kunstgressbaner
- Solenergi og sesongvarmelagring i borehull i fjell
- Varmeløsningen belaster ikke el-nettet om vinteren.
- Varmeløsningen kan brukes i mange lignende prosjekter og er enkelt skalerbar til andre formål.
Kompetanseutvikling
- Prosjektet baserer seg på kunnskapen som allerede er bygd opp, og videreutvikler denne.
- Gjennom oppfølging og dokumentasjon er det lagt tilrette for kommersialisering.
- Praktisk verifisering av teoretiske beregninger / simuleringer (ytelsene til sesongvarmelagring og bakkesolfanger)
- Bidrag til innsikt i forskningsprosjektene RockStore og INTO-ZERO (Asplan Viak)
- Erfaringene fra prosjektet har bidratt til å skape trygget for løsningen og fremtidige kjøpere av lignende anlegg.
Realisert spredning av teknologi
- Anlegget er det første i sitt slag til oppvarming av kunstgressbaner i Norge.
- Mange av prinsippene i varmeløsningen bygger mye på GeoTermosen i Drammen, men er tilpasset et lavere temperaturnivå.
Videre utvikling og videre spredning
- Kolbotn IL er en pioner for andre fotballklubber i Norge, og sprer kunnskap om sin varmeløsning i fotballmiljøet.
- Båsum boring og de andre teknologileverandørene markedsfører løsningen i sine kontaktnett og til fremtidige kunder