Storskala uttesting av forbrukerfleksibilitet som en ressurs for effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett
I prosjektet er det demonstrert hvordan ulike fleksibilitetstiltak hos sluttbruker kan påvirke kraftsystemet og bidra til styrket forsyningssikkerhet. Prosjektet har fokusert på implisitt fleksibilitet (prisrespons) og eksplisitt fleksibilitet (aktivering ved nettrelaterte behov). I husholdninger har bla. smarthusløsninger, elbillading og visualiseringsløsninger vært utprøvd. I næringsbygg SD-anlegg og elbillading i parkeringshus, lading samt koordinert styring i et nettområde.
en mann med briller og svart skjorte
Teknologileverandører
- Lede AS
- SINTEF Energi AS
- Horten Kommune
- Vestfold og Telemark Fylkeskommune
- Aidon
- Format Eiendom
- ENVO AS
- Futurehome
- Flextools AS
Teknologisk innovasjon
- Realisering av fleksibilitet som et alternativ til nettinvestering
- Koordinering av fleksibilitet på tvers av ulike kunder og energibærere
- Effektutjevning av forbruk
- Økt utnyttelse eksisterende nett
- Implisitt fleksibilitet ved kapasitetsbasert nettleiemodell - implementert i Smarthusløsning
Kompetanseutvikling
- Kartlegging av bygg med formål Fleksibilitet i energi/effektbruk.
- WS for diskusjon og avklaringer med henblikk på, bruksområder og nettselskapets behov, roller ved markedsbruk, forholdet til implesit fleksibilitet, forholdsregler gitt kundens behov
- Kartlegging av bruk av Smarthusløsning hos husholdninger - modenhet ved tilgjengelig teknologi nytteverdi for bruker
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet skal ta i bruk eksisterende teknologi for styring av forbruk.
- Smarthusløsningen vil ta i bruk flere styringsparameter, spotpris og ny nettleiemodell
- koordinert styring for flere kunder innad i et nettområde.
Videre utvikling og videre spredning
- Basert på resultater kan teknologien videreutvikles til ytterligere bruk av fleksibilitet som en ressurs i kraftsystemet. Det kan være aktuelt å få ytterligere koordinering mellom flere typer fleksible ressurser i et nettområde.
- Kundekommunikasjonsplanen involverer forskjellige måter for å ta kontakt med kunder på. Basert på resultatet fra evaluering av disse forskjellige måter, har vi brukt online rekruttering som det første trinn av kunderekruttering.
- Sluttrapport fra prosjektet med analyser av aktivert fleksibilitet