Testing av energireduserende tiltak på Cabu II
Denne søknaden presenterer teoretiske beregninger for redusert energiforbruk og CO2-utslipp ved installasjon av luftsmuring i kombinasjon med akselgenerator på ett skip i CABU II flåten (kombinasjonsskip som kan frakte tørrlast og flytende last, bygget i 2016-17).
Prosjekteier
KCC SHIPOWNING AS
Et diagram over maskineriet til propell på en båt
Teknologileverandører
- Silverstream
- Atlas Copco
- WE Tech
Teknologisk innovasjon
- Redusert drivstofforbruk og utslipp ved bruk av luftsmuring av skrog ("air lubrication"). Retrofit.
- Redusert drivstofforbruk og utslipp ved bruk av akselgenerator. Økt effekt i kombi med luftsmøring
Kompetanseutvikling
- Inhouse kunnskap om retrofit vil være drivende i konkuranse med andre rederier.
- Ved å installere disse tre komponentene vil vi vise til tørrbulk- og tankflåten at store drivstoffreduksjoner er mulig på eksisterende skip
Realisert spredning av teknologi
- implementering av disse tiltakene som retrofit på tørrbulk og tankskip
Videre utvikling og videre spredning
- Om teknologien fungerer på våre skip, kan den benyttes på alle andre lignende skip i verdens tank- og bulkflåte. Klaveness drifter også skip som vi ikke eier selv. For disse skipene kan vi fungere som konsulenter i forbindelse med energieffektivisering.