Tilpasning av selvkjøringsteknologi for kollektivtransport i Norge
Plotprosjektet har som formål å tilpasse selvkjøringsteknologi for norske forhold. Dette er et viktig ledd for å kunne realisere en flåte av delte, elektriske, selvkjørende kjøretøy i bestillingstjeneste som et attraktivt kollektivtilbud som alternativ til privatbilen.
Tegning av en rød bil med folk i
Teknologileverandører
- CICERO
- Transportøkonomisk institutt
- Holo AS
- Ruter
Teknologisk innovasjon
- Siste steg i teknologitilpasning på lik linje med tilgjengelige godkjente sjåførløse tjenester i USA
- Muliggjøre reduksjon av 14 % - 31 % kjøretøykilometer i Osloregionen
- Tilpasning av automatisert transport til det norske trafikkbildet med digitale HD-kart
- Realisere kostnadseffektiv og konkurransedyktig, sjåførløs dør-til-dør-kollektivtransport
Kompetanseutvikling
- Kunnskap om kjøretøyenes samhandling med andre trafikanter i trafikken, med spesielt fokus på myke trafikanter.
- Kunnskap om brukerreisen og hvordan tjenesten kan utvikles fra dagens privatbilist-sentrerte løsning til en reell, attraktiv kollektivtjeneste
- Utvikle innsikt om industriell utrulling av HD-kart for selvkjørende kjøretøy
Realisert spredning av teknologi
- 3. implementering globalt. Selvkjøringsteknologi er tatt i bruk uten sikkerhetssjåfør i USA, men verken som et delt kollektivtilbud eller i nordiske forhold (feks vinterføre)
- 1. implementering av moden selvkjøringsteknologi i Norge
Videre utvikling og videre spredning
- Stort potensiale for å ta i bruk teknologien på verdensbasis
- Gods- og transportselskaper i Norge kan benytte teknologien i transformasjon til selvkjørende. Det finnes i dag ca. 550 000 varebiler og lastebiler i Norge.
- 57 norske kollektivselskaper kan benytte teknologien i transformasjon til selvkjørende kollektivtransport
- Ruter kan transformere kollektivtransport til selvkjørende i Osloregionen