PILOT-E utlysning 2021 - søknadsfrist onsdag 15. september kl. 13:00
PILOT-E lyser ut tre tema for 2021: 1. Utslippsfri maritim nærskipsfart. 2. Hydrogen - utvikling mot mulige knutepunkt. 3. Et energisystem for omstilling
PILOT-E kan søkes av bedrifter og omfatter helhetlige prosjekter med en realistisk plan for å bringe innovative løsninger fra idé og ut i markedet. Tilskudd og støtte til forsknings- og utviklingsarbeidet kommer fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Sluttkunden som skal ta i bruk den nye løsningen vil i tillegg kunne kvalifisere for senere finansiering fra Enova.
Søknadsfrist: Onsdag 15. september kl. 13:00
Hvordan skal du gripe an søknadsprosessen?
- Les denne utlysningsteksten nøye
- Gå inn på www.pilot-e.no og se igjennom presentasjoner og webinarer som er holdt om utlysningen gjennom våren og forsommeren
- Gå sammen med partnerne i konsortiet og skriv en prosjektbeskrivelse og sett opp et budsjett for prosjektet.
- Søknaden skal sendes inn via Forskningsrådets søknadsportal. Der oppretter dere en elektronisk søknad (først tilgjengelig fra 5. august). Fyll så inn administrative opplysninger i henhold til veiledningen og legg ved de obligatoriske vedleggene: Prosjektbeskrivelse, budsjett, partneropplysninger og CV-er.
- Ta gjerne kontakt med oss i prosessen. Vi ønsker å ha dialog med mulige søkere. Du kan kontakte prosjektleder Trond Moengen eller andre i PILOT-E teamet, se kontaktinformasjon på denne siden. På PILOT-Es hjemmeside www.pilot-e.no legger vi ut svar på ofte stilte spørsmål.
- Send søknad innen onsdag 15. september 2021 kl. 13.00. Vi anbefaler å trykke på send- knappen så snart du har fylt inn informasjon i det elektroniske søknadsskjemaet. Du kan revidere og trykke send så mange ganger du ønsker frem til fristen. Vi kan ikke se søknaden før fristen er utløpt.
PILOT-E ordningen
PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med PILOT-E er å få gode løsninger raskere ut i markedet samtidig som nytt og eksisterende næringsliv utvikles.
Ordningen skal bidra til at miljøvennlige løsninger blir utviklet og tatt i bruk. Dette for å bidra til vesentlige kutt i klimagassutslipp og/eller mer effektiv energiutnyttelse i Norge og internasjonalt. PILOT-E vil følge aktørene gjennom hele utviklingsløpet – fra idé til marked.
Status som ‘PILOT-E-prosjekt’ innebærer
- én søknad fra bedriftene og samordnet beslutning om støtte for hele utviklingsløpet, fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang
- tett oppfølging av prosjektene og sterk koordinering mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
Et PILOT-E-prosjekt skal
- beskrive hele løpet fra idé til fullskala demonstrasjon av nye konsepter eller innovative løsninger under reelle driftsforhold, inkludert nødvendige forsknings- og utviklingsaktiviteter
- ha utarbeidet en realistisk plan for utviklingsløpet fram til markedsklart produkt eller løsning
- være innenfor tematiske føringer og prioriteringer presentert nedenfor
- ha et forsert utviklingsløp som planlegges gjennomført innen 3 år.
Hvem kan søke PILOT-E?
Et PILOT-E prosjekt utføres av to eller flere bedrifter og eventuelt en eller flere forskningsinstitusjoner som i samarbeid utvikler en ny løsning. Samarbeidet skal inkludere den første kunden som vil ta løsningen i bruk. Sett sammen det konsortiet som gir det beste prosjektet.
Konsortiet må bestå av minimum to uavhengige næringsaktører.
Utenlandske samarbeidspartnere kan inngå i konsortiet, men deres innsats vil ikke være utløsende for finansiering fra PILOT-E. Merk at det er et krav at prosjektet skal gjennomføres i Norge og at prosjektet vil bidra til verdiskaping og kunnskapsutvikling i Norge.
En bedrift må stå som søker på vegne av konsortiet. Bedrifter som skal motta støtte må være registrert i det norske foretaksregisteret. Utlysningen er ikke åpen for søknader fra næringslivsorganisasjoner.
I tilfeller der sluttbruker er en offentlig aktør, vil anskaffelsen kunne falle inn under Lov om offentlige anskaffelser. Dette er nærmere diskutert i et eget vedlegg.
Økonomiske rammer
PILOT-E har tidligere år utlyst 100 til 120 mill. kroner pluss en ikke definert ramme fra Enova. Utlyst nivå vil være det samme i 2021. Vi oppfordrer sterke konsortier til å konkretisere og søke finansiering til ambisiøse, nyskapende prosjekter.
Minimum søknadsbeløp er 10 millioner kroner.
Tematiske føringer og prioriteringer for denne PILOT-E utlysningen
Utlysningen for 2021 er rettet mot tre temaområder:
- Utslippsfri maritim nærskipsfart
- Hydrogen - utvikling mot mulige knutepunkt
- Et energisystem for omstilling
For alle tre temaene gjelder at prosjektene som skal få tilskudd må være nyskapende og ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
Tema 1: Utslippsfri maritim transport
Gjennom PILOT-E vil Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova fortsette arbeidet med å akselerere utviklingen av og utbredelsen av nullutslippsteknologi i maritim sektor. Årets utlysning vil prioritere prosjekterer rettet mot overgang til utslippsfri nærskipsfart.
Utfordringen
Maritim virksomhet har direkte og indirekte stor betydning for Norges samlede verdiskaping. Samtidig er det også en næring med betydelige klimagassutslipp. I følge Klimakur 2030 er potensialene for reduksjoner beregnet til 7,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i perioden frem til 2030. Ny utslippsfri teknologi er avgjørende for å ta ut potensialet. I stortingsmeldingen «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring» uttrykker regjeringen en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030 sammenlignet med 2005, herunder å stimulere til lav- og nullutslippsløsninger i alle fartøykategorier. Mange fergestrekninger er i ferd med å elektrifiseres. Nå er det viktig å utvikle løsninger, forsyninger og logistikk som gjør det mulig å få en overgang til en utslippsfri nærskipsfart. Blant annet er det et ønske å utvikle løsninger som gjør det attraktivt å flytte godstransport fra veg til sjø. Dette er en hovedutfordring denne utlysningen er rettet mot.
Dette vil vi støtte
Utlysningen er åpen for ambisiøse prosjekter som inneholder innovative teknologier og løsninger som muliggjør utslippsfri maritim transport, med et særlig fokus på nærskipsfart. Løsningene må være skalerbare og ha en helhetlig tilnærming til hvordan løsningen skal tas i bruk. Realisering av innovasjonen skal skje i Norge, og også ha et internasjonalt marked.
Vi vil prioritere prosjekter som kan bidra til betydelig utvikling på teknologifronten og som samtidig tydelig viser hvordan prosjektet kan bidra til å realisere kostnadsreduksjoner for nullutslippsfremdrift. Prosjekter som tydelig adresserer konkrete markedsbehov og som sannsynliggjør et betydelig norsk verdiskapingspotensial vil prioriteres.
Prosjekter som har som hovedformål å etablere infrastruktur for energioverføring (lading/fylling/bunkring) er utenfor rammen av utlysningen.
Tema 2: Hydrogen - utvikling mot mulige knutepunkt
Hydrogen vil bli en viktig energibærer i fremtiden for å muliggjøre null- og lavutslippsløsninger til sjøs og på land. På sikt må det utvikles nødvendig infrastruktur for hydrogen og andre karbonfrie hydrogenbærere i kommersiell skala uten behov for offentlig støtte. Årets utlysning etterspør spesielt prosjekter som bidrar til betydelige kostnadsreduksjoner og dermed gir viktige bidrag til å muliggjøre markedsmessig fungerende forsyning og verdikjeder for hydrogen.
Utfordringen
Utvikling av markeder og verdikjeder for fremstilling og bruk av hydrogen er nødvendige steg på veien mot å realisere nullutslipp, særlig i transport- og industrisektorene. Hydrogen kan være en av flere løsninger for det fremtidige energisystemet. Dette ligger til grunn for Regjeringens hydrogenstrategi og er grunnlag for prioriteringer i statsbudsjettet for 2021. Vi ser nå en betydelig fremvekst av aktører og løsninger, tidligere teknologiske barrierer er i ferd med å løses og hydrogen fremstår som et reelt alternativ i flere segmenter. Men fortsatt er hydrogen en kostbar løsning både i investering og drift.
Flere steder ligger det til rette for bruk av hydrogen på tvers av flere sektorer og bruksområder. For å realisere markedsmessig fungerende verdikjeder for hydrogen eller hydrogenbaserte energibærere er det behov for betydelig utvikling. Det inkluderer mer kostnadseffektiv teknologi, produksjonsmetoder, forretningsmodeller, logistikk og løsninger i alle ledd av verdikjeden.
Dette vil vi støtte
PILOT-E lyser ut midler for å forsere utviklingen og øke innovasjonstakten. Vi vil støtte innovative prosjekter som går foran på teknologiutvikling og som samtidig synliggjør et klart bidrag til å kunne gi betydelige kostnadsreduksjoner i minst ett ledd av verdikjeden for hydrogen, og som skaper økt konkurransekraft for norsk leverandørnæring.
Det er et mål at utlysningen kan bidra til å forbedre aktørkoordineringen omkring aktuelle knutepunkter for hydrogen. Vi vil prioritere prosjekter som klarer å forene flere av de pågående initiativene på forbrukssiden, slik at det på sikt kan dannes kommersielt fungerende knutepunkter for forsyning av hydrogen.
Prosjekter der tyngdepunktet er investeringer i infrastruktur er utenfor rammen av utlysningen.
Tema 3: Et energisystem som muliggjør omstilling
Høy grad av elektrifisering er avgjørende for omstillingen til et lavutslippssamfunn. Energi- og effektbehov er en begrensing og driver opp investeringene i kraftnettet.
PILOT-E lyser ut midler til prosjekter som kan møte utfordringene og utnytte mulighetene på smartere måter med ny teknologi og nye løsninger.
Utfordringen
Energi- og transportsystemene integreres – og i raskt økende grad. Direkte og indirekte elektrifisering av transport på land og til sjøs og utvikling av klimanøytral industri innebærer høyere effektuttak på mange lokasjoner. Kraftproduksjon og forbruk svinger hyppigere. Omstillingen av samfunnet og reduksjon av de norske klimagassutslippene fordrer utvikling, endringer og tilpasninger i energisystemet. Gode løsninger i operasjonell drift og fleksibilitet (i produksjon, nett og forbruk) bør utnyttes best mulig for å sikre stabilitet i driften av kraftsystemet på kort sikt og å unngå overinvesteringer i infrastruktur på lang sikt – overinvesteringer som vil måtte belaste husholdninger og næringsliv over nettleien i mange tiår fremover.
Dette vil vi støtte
Vi ser nå en rask modning av nye teknologier som for eksempel sensorikk, IoT, stordatahåndtering, kunstig intelligens, stadig bedre datagrunnlag og muligheter for deling av data. Denne utviklingen sammen med ny erfaring fra aktører i andre næringer og samtidig hurtig modning i energibransjen kan få frem gode løsninger på utfordringene beskrevet ovenfor som reduserer investeringsbehovet. Med utlysningen vil PILOT-E mobilisere prosjekter som kan utnytte dette; få frem nye innovative løsninger som løser utfordringene for energibransjen og samtidig utvikle ny norsk næring.
For alle tre temaene gjelder:
- Rene investeringer i elektrisk infrastruktur og infrastruktur for energioverføring (lading/fylling/bunkring) ligger utenfor denne utlysningen.
- Prosjektene må være nyskapende og ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
- Næringsmulighetene for involverte partnere må være godt sannsynliggjort og marked og potensialene beskrevet og kvantifisert så langt det er mulig.
- I PILOT-E prosjektene vil koblingen til Enova fortsatt være gjennom en sluttbruker, eller gjennom realisering av pilotprosjekter i nær industriell skala. Dette gjelder for alle tre temaene.
- Utlysningen og prosedyrene vil i hovedsak følge samme mal og tildelingskriterier som for 2020.
Krav og prioriteringer
Et PILOT-E prosjekt skal omhandle teknologi, løsninger eller forretningsmodeller som har et markedsgrunnlag i Norge eller globalt som kan gi de involverte virksomhetene en bærekraftig næringsvirksomhet på sikt.
For å kunne kvalifisere som PILOT-E-prosjekt må:
- søker ha norsk organisasjonsnummer
- prosjektet gjennomføres i Norge og vil bidra til kunnskaps- og næringsutvikling i Norge
- prosjektet være innenfor tematikken i utlysningen
- søker ha beskrevet en strategi og plan for å ta løsningen til markedet
- søker involvere kunder og brukere i utvikling av løsningen
- finansieringen fra PILOT-E være utløsende for at prosjektet blir satt i gang
I tillegg til de seks kvalifikasjonskriteriene vil prosjektsøknadene evalueres og rangeres etter følgende seks rangeringskriterier:
Forskning og innovasjon
1. Innovasjonsgrad
2. Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans
Virkninger og effekter
3. Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet
4. Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere
Gjennomføring
5. Gjennomføringsevne
6. Realisering og spredning av innovasjonen
Evalueringsprosedyre og utdypende beskrivelse av kriterier er å finne som vedlegg til utlysningen.
PILOT-E vil prioritere prosjekter som:
- utvikler løsninger som
- har høy innovasjonsgrad og betydelige og kvantifiserte teknologiske eller konseptuelle fortrinn sammenliknet med beste tilgjengelige teknologi (BAT)
- vil gi langsiktig verdiskaping for konsortiedeltakerne og som beskriver klart hvordan verdiskapingen skal finne sted og verdien av den
- kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et energifleksibelt lavutslippssamfunn
- har stort og realistisk potensial for å tas i bruk i markedet også ut over PILOT-E-prosjektet
- har stort og realistisk potensial for å tas i bruk i markedet også ut over PILOT-E-prosjektet
- omfatter ambisiøse forskningsutfordringer og en konkret plan for arbeid med disse
- har realistiske planer for organisering, finansiering, eventuell regulatorisk godkjenning og prosjektgjennomføring, samt konkrete og målbare milepæler
- har avtale med konkret sluttbruker om demonstrasjon/pilotering av løsningen(e)
Finansiering
Et PILOT-E prosjekt får støtte til utviklingsløpet fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang, gitt at milepælene oppnås. Søker må på forhånd sannsynliggjøre god økonomisk sikkerhet for sin del av finansieringen.
Kostnadsgrunnlaget som sendes inn i søknaden til PILOT-E vil danne grunnlaget for støtte til utviklingsdelen av prosjektet. Støtten tildeles da under et av Forskningsrådets og/eller Innovasjon Norges virkemidler.
I tillegg vil den første sluttbrukeren kunne kvalifisere for finansiering fra Enova til å ta løsningen i bruk. Støtte fra Enova kan gis til den som skal investere i løsningen og som realiserer miljøgevinsten. Slik støtte tildeles under miljøstøtteregelverket, som har andre regler for tildeling av støtte enn regelverket for støtte til FoU. Investeringsstøtte kan kun gis til prosjekter som gir en miljøgevinst sammenliknet med en alternativ investering, og det er en merkostnad forbundet med å ta i bruk den mer miljøvennlige løsningen.
Det samlede kostnadsgrunnlaget og kontantstrømmen for investeringen vil normalt ikke være klart på søknadstidspunktet, men avklares som et resultat av utviklingen i de første fasene i prosjektet. Prosjekter som trenger investeringsstøtte må derfor supplere med ytterligere, konkret informasjon om investeringen før videre finansiering kan innvilges. Enova kan først vurdere prosjektet for støtte når denne informasjonen er innsendt.
Når et prosjekt får status som et PILOT-E prosjekt ved oppstarten, betyr det at forutsetningene for å kunne kvalifisere for støtte fra et av Enovas teknologiprogrammer på et senere stadium vurderes å være stede, basert på informasjonen som er kjent på tidspunktet for vedtak i PILOT-E. Støtte fra Enova til en senere investering fordrer imidlertid at investeringsprosjektet oppfyller vilkårene for støtte under et av Enovas programmer også når kostnadsgrunnlaget er tilstrekkelig modent for å sende inn søknad til Enova. Merk at støtte til prosjekter i fartøy fordrer at fartøyet er registrert i NOR eller NIS, eventuelt skal ha en vesentlig andel av sin operasjon i Norge.
Prosjekter som underveis i prosjektgjennomføringen ikke når de omforente milepælene, vil ikke få videre finansiering under PILOT-E. Disse prosjektene kan eventuelt søke videre finansiering gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enovas ordinære utlysninger.
Oppfølging av PILOT-E-prosjekter
Prosjekter som når opp i konkurransen, vil bli fulgt tett gjennom prosjektforløpet. Oppfølgingen inkluderer:
- ordinær oppfølging som for de aktuelle virkemidlene som benyttes
- oppfølgingsmøter ved milepælene
- observatør fra PILOT-E (Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Enova) med i prosjektets styringsgruppe
Rådgivning i søknadsprosessen
Vi oppfordrer eksplisitt søkere til å komme i tidlig dialog med PILOT-Es administrasjon for rådgivning om prosjektet er innenfor utlysningens tema og kriterier eller annet.
Vedlegg til Pilot-E utlysning 2021
Kontakt
Ta kontakt med oss hvis du ønsker dialog om søknaden:
Trond Moengen, telefon 952 73 220, e-post: trond.moengen@energidata.no
eller noen av de andre i PILOT-E:
Mari Lyseid Authen, tlf 454 66 328: mlau@forskningsradet.no
Gry Kolbjørnsen Langbakk, tlf 908 79 203, epost: gry.langbakk@innovasjonnorge.no
Anita Fossdal, tlf 982 43 961, epost: anita.fossdal@enova.no