Ofte stilte spørsmål for "Energirådgivning"
En energirådgiver skal ha god kompetanse på byggfaglige utfordringer. Og skal i samarbeid med dere sette sammen gode tiltak for en helhetlig energioppgradering. En energirådgiver er typisk byggmester, tømmermester, bygningsingeniør eller arkitekt. Energirådgiveren skal være ansatt i et registrert firma med byggfaglig virksomhet. Det er også åpnet for at en utdannet tømrer kan være energirådgiver. Da stilles det i tillegg krav til gjennomført kurs for energieffektivisering i boliger. Det er ingen egen godkjenningsordning for energirådgivere. Og det er kompetansekravene en finner i kriterier (PDF) som må tilfredsstilles for å få tilskudd.
Du finner en oversikt over kvalifiserte energirådgivere i rådgiverregisteret på Enovas webside. Energirådgivere som har på plass etterspurt kompetanse kan be om oppføring i registeret. Dette er en frivillig ordning og det er ikke krav til at energirådgiver som benyttes skal være oppført i rådgiverregisteret. Men rådgiveren må tilfredsstille kompetansekravene for at du kan få støtte. Husk at disse rådgiverne opptrer på egne vegne og ikke som rådgiver for Enova.
Det kan være energirådgivere i nærområdet ditt som ikke er oppgitt i registrert. En lokal byggmester, tømrermester eller bygningsingeniør ansatt i et registrert firma med byggfaglig virksomhet vil være godkjent som energirådgiver. Energirådgiver må tilfredsstille et av kravnivåene som det er henvist til i kriteriene (kolonne lengst til høyre)
Du får ikke støtte til energirådgiving etter at du har startet med oppgraderingsjobben. Dette er fordi vi ønsker at du skal kartlegge tilstanden på boligen før du begynner med oppgraderingen, og få utarbeidet en faglig god plan med tiltak som blant annet vil redusere energibruken. Enova vil derfor støtte deg som benytter energirådgiver fra start av, og på den måten sikre at du får gode faglige råd med i prosessen. Det gis derfor ikke støtte til å dokumentere før-tilstand på boligen etter at du har påbegynt oppgradering eller etter at tiltak er gjennomført.
Generelle spørsmål om registreringsprosessen
Enovatilskuddet er en rettighetsbasert støtteordning. For å være berettiget støtte må dokumentasjon på at tiltaket er gjennomført og betalt fremlegges.
Kriteriene er de kravene Enova stiller til tiltaket for at vi skal kunne utbetale tilskudd. Som forvalter av statlige midler må Enova behandle alle saker basert på et sett av objektive kriterier som alle må oppfylles for at tiltaket skal være støtteberettiget.
Enovatilskuddet er en rettighetsbasert støtteordning for private husholdninger. Formålet med ordningen er å gi privatpersoner et initiativ til å gjennomføre tiltak for å bedre energibruken i egen bolig. Dette vil på sikt bidra til å gi nødvendig starthjelp til gode og energieffektive løsninger som trenger et lite puff for å etablere seg i markedet.
ID-porten er en felles innloggingsløsning med flere ulike innloggingsmetoder som MinID, BankID på mobil, BankID og Buypass. Har du ikke mulighet for å benytte ID-porten må du ta kontakt med Enova Svarer.
Med juridisk eier mener vi deg som privatperson, og som er registrert som eier av boligen i eiendomsregistret. Juridisk eier må være den som setter i gang, gjennomfører og betaler tiltaket, og som registrerer søknad i søknadsportal. Der bedrifter er juridisk eier kan det ikke søkes om støtte, fordi Enovatilskuddet gjelder for privatpersoner.
Ved innsendelse av søknad må du legge ved fakturaer for kostnadene på tiltaket, og det må stå tydelig på fakturaen hva slags tiltak og/eller kostnader det gjelder. Kostnader for eventuelle installasjons- og arbeidskostnader skal også legges ved. For noen tiltak vil det også være et krav at det skal vedlegges annen form for dokumentasjon i tillegg til faktura. Sjekk kriteriene for tiltaket om hva som skal vedlegges søknaden. Når du går til søknadssenteret på et aktuelt tiltak så vil du også se en oversikt over hva som skal vedlegges i søknad.
For at Enova skal kunne gi deg pengene du har krav på må du dokumentere at du som juridisk eier har betalt for tiltaket. Kun faktura godkjennes som dokumentasjon. Det gjelder både kostnader for innkjøp av utstyr og eventuelle installasjons- og arbeidskostnader.
Fakturadokumentasjonen som sendes inn må være i tråd med norske lover og forskrifter. I følge bokføringsloven skal en faktura være nummerert og opprettet i et fakturaprogram med automatisk generering av fakturanummer. I tillegg skal varen eller tjenesten være beskrevet, merverdiavgift skal være spesifisert og leverandøren skal være tydelig identifisert med adresse og organisasjonsnummer. Du kan ev. ta kontakt med din leverandør for å få en forklaring på dette.
Legg ved tilbud eller bekreftelse fra installatør/utførende firma hvor dette fremkommer, i tillegg til faktura.
Tiltaket må være ferdigstilt og all fakturadokumentasjon må være datert innenfor de siste 12 månedene før søknadsdato.
Hvis alt er i orden med saken din kan du normalt forvente penger på konto innen 3-8 uker. For tilskudd til "Helhetlig oppgradering av bygningskroppen" må det derimot påregnes noe lengre saksbehandlingstid, anslagsvis 10- 12 uker.
Du finner status på din søknad ved å logge deg inn i søknadsportalen for privat personer. Logg deg inn ved bruk av ID-portalen. Du vil da finne en oversikt på status under "Dine tiltak".
Du kan få støtten utbetalt til kontonummeret du oppga i søknaden, eller som en del av skatteoppgjøret.
Ved utbetaling via skatteoppgjøret så vil støtten bli avregnet mot skatteoppgjøret det året saken bli vedtatt, og utbetalt året etter.
Nei, etter at vedtak er gjennomført, så er det dessverre ikke mulig å endre utbetalingsmåte.
Relevante kostnader eller opsjoner for tiltaket er ikke godt nok dokumentert til å motta full støtte.
Vedtak om støtte fra Enova er delvis unntatt forvaltningslovens saksbehandlingsregler, jf. energilovens § 4-4, femte ledd. Unntaket gjelder blant annet reglene om klagebehandling. Enovas vedtak er endelige og kan ikke påklages til overordnet forvaltningsorgan. Enova har likevel etablert mulighet for ny vurdering for saker der søker mener avslag på søknad om støtte er gjort på feil grunnlag. Frist for å be om ny vurdering er 3 uker etter vedtak om avslag er utsendt ut, og må gjøres via søknadsportalen. Det er ikke mulig å be om ny vurdering via andre kanaler enn søknadsportalen
Hvis det ikke er mulig å be om ny vurdering på søknaden via søknadsportalen, så er fristen for å be om ny vurdering gått ut. Det er ikke mulig å be om ny vurdering når det er gått mer enn 3 uker etter at vedtak om avslaget ble gitt.