Ofte stilte spørsmål til "Smart varmtvannsbereder"
Du kan ikke søke støtte til ombygging av eksisterende varmtvannsbereder til smart styring på dette programmet, men det kan inngå som en del av tilskudd til Pris- og effektstyrt energilagringssystem for boliger.
Enova stiller generelle krav til hvilke kvaliteter varmtvannsberederen skal ha uavhengig av merke, og dette er beskrevet i kriterier for støtte.
Nei, varmtvannsbereder skal være tilrettelagt for styring fra ulike typer smarthus-system som en del av helhetlig strømstyring i boligen.
Ja, men da må kostnadene knyttet til varmtvannsberederen være spesifisert. Dersom kostnadene til varmtvannsberederen ikke lar seg skille ut fra totalkostnaden for anlegget kan du kun søke om støtte til solfangeranlegget. En smart varmtvannsbereder vil trolig ikke kunne fungere som akkumulatortank for et solfangeranlegg. Det betyr at smart varmtvannsbereder vanligvis vil være et spesifikt tilvalg til solfangeranlegget, og dermed også lett å skille ut kostnadsmessig.
Ja, så fremt det gjelder en separat bereder til din boenhet, og at det er du som eier/søker som betaler for tiltaket.
En akkumulatortank lagrer varmt vann fra solfanger, varmepumpe, biokjel eller lignende, mens en varmtvannsbereder varmer opp vannet med et elektrisk varmeelement.
Nei, men utgifter til smart styring av eventuelt spisslastelement kan inngå i tilskudd til smart styring. Spisslastelement er et elektrisk varmeelement som sikrer varmt vann ved høyere varmeforbruk enn det varmekilden (varmepumpe, solfangere, biokjel) klarer å levere eller ved teknisk svikt i varmekilden.
På lik linje med en vanlig varmtvannsbereder vil en smart varmtvannsbereder gi deg varmtvann når du trenger det. Det er du som bestemmer når på dagen du ønsker å ha varmt vann og berederen kan innstilles etter dette.
Generelle spørsmål om registreringsprosessen
Enovatilskuddet er en støtteordning for private husholdninger. For å være berettiget støtte må dokumentasjon på at tiltaket er gjennomført og betalt fremlegges.
Kriteriene er de kravene Enova stiller til tiltaket for at vi skal kunne utbetale tilskudd. Som forvalter av statlige midler må Enova behandle alle saker basert på et sett av objektive kriterier. Disse kriteriene må alle oppfylles for at tiltaket skal være støtteberettiget.
ID-porten er en felles innloggingsløsning med flere ulike innloggingsmetoder som MinID, BankID på mobil, BankID og Buypass. Har du ikke mulighet for å benytte ID-porten må du ta kontakt med Enova Svarer.
Med juridisk eier mener vi deg som privatperson, og som er registrert som eier av boligen i eiendomsregistret. Juridisk eier må være den som setter i gang, gjennomfører og betaler tiltaket, og som registrerer søknad i søknadsportal. Der bedrifter er juridisk eier kan det ikke søkes om støtte, da Enovatilskuddet gjelder for privatpersoner.
Ved innsendelse av søknad må du legge ved fakturaer for kostnadene på tiltaket. Det må stå tydelig på fakturaen hva slags tiltak og/eller kostnader det gjelder. Kostnader for eventuelle installasjons- og arbeidskostnader skal også legges ved. For noen tiltak vil det også være krav at det skal vedlegges annen form for dokumentasjon i tillegg til faktura. Sjekk kriteriene for tiltaket om hva som skal vedlegges søknaden. En oversikt over hva som skal vedlegges i en søknad, finner du på søknadssenteret inne på det aktuelle tiltaket.
Det er viktig at du som juridisk eier kan dokumentere at du har betalt for tiltaket. Hvis ikke kan ikke Enova overføre pengene du har krav på. Kun faktura godkjennes som dokumentasjon. Det gjelder både kostnader for innkjøp av utstyr og eventuelle installasjon- og arbeidskostnader.
Fakturadokumentasjonen som sendes inn må være i tråd med norske lover og forskrifter. I følge bokføringsloven skal en faktura være nummerert og opprettet i et fakturaprogram med automatisk generering av fakturanummer. I tillegg skal varen eller tjenesten være beskrevet, og merverdiavgift skal være spesifisert. I tillegg skal leverandøren være tydelig identifisert med adresse og organisasjonsnummer. Du kan ev. ta kontakt med din leverandør for å få en forklaring på dette.
Legg ved tilbud eller bekreftelse fra installatør/utførende firma hvor dette fremkommer, i tillegg til faktura.
Tiltaket må være ferdigstilt og all fakturadokumentasjon må være datert innenfor de siste 12 månedene før søknadsdato.
Hvis alt er i orden med saken din kan du normalt forvente penger på konto innen 3-8 uker. For tilskudd til "Helhetlig oppgradering av bygningskroppen" må det derimot påregnes noe lengre saksbehandlingstid, anslagsvis 10- 12 uker.
Du finner status på din søknad ved å logge deg inn i søknadsportalen for privat personer. Logg deg inn ved bruk av ID-portalen. Du vil da finne en oversikt på status under "Dine tiltak".
Du får støtten utbetalt til kontonummeret du oppga i søknaden.
Relevante kostnader eller opsjoner for tiltaket er ikke godt nok dokumentert til å motta full støtte.
Vedtak om støtte fra Enova er delvis unntatt forvaltningslovens saksbehandlingsregler, jf. energilovens § 4-4, femte ledd. Unntaket gjelder blant annet reglene om klagebehandling. Enovas vedtak er endelige og kan ikke påklages til overordnet forvaltningsorgan. Enova har likevel etablert mulighet for ny vurdering. Dette gjelder for saker der søker mener avslag på søknad om støtte er gjort på feil grunnlag. Frist for å be om ny vurdering er 3 uker etter vedtak om avslag er utsendt ut. Å be om ny vurdering må gjøres via søknadsportalen. Det er ikke mulig å be om ny vurdering via andre kanaler enn søknadsportalen.
Hvis det ikke er mulig å be om ny vurdering på søknaden via søknadsportalen, så har fristen gått ut. Det er ikke mulig å be om ny vurdering når det er gått mer enn 3 uker. Disse 3 ukene regnes fra da avslaget ble gitt.
Enovatilskuddet er en støtteordning med mål om enkel, rask og effektiv søknadsprosess og saksbehandling til det beste for søker. Ordningen er heldigitalisert og har blant annet automatisert saksbehandling. Det er derfor ikke anledning til å søke støtte med papirskjema