Søknadsveileder
Programkriterier
Her finner du vilkårene for støtte, som forklarer hvilke krav og betingelser som må oppfylles for å få økonomisk støtte fra Enova.
Formålet med støtteprogrammet er å gi borettslag og boligsameier en samlet oversikt over mulige tiltak som kan redusere energibruk, effektbehov og muligheten for lokal fornybar energiproduksjon i egen bygningsmasse.
Kartleggingen skal resultere i konkrete anbefalinger om mulige tiltak med tilhørende teknisk løsning, kostnader og lønnsomhet og i hvilken rekkefølge tiltak bør gjennomføres.
Programmet er avgrenset til å gjelde borettslag og lignende innretninger der den enkelte eier eller rettighetshaver har en bruksrett til sin boenhet. Dersom søker er eid av et foretak som driver næringsvirksomhet, som for eksempel utleie, så vil det ikke kvalifisere for støtte. Dette gjelder uavhengig av om søker selv ikke driver næringsvirksomhet.
Kvalifikasjonskriteriene skal sikre at prosjektet er realistisk, gjennomførbart og i tråd med Enovas formål.
Søkeren
Dersom søker er eid av et foretak som driver næringsvirksomhet, som for eksempel utleie, så vil det ikke kvalifisere for støtte. Dette gjelder uavhengig av om søker selv ikke driver næringsvirksomhet.
Søkeren må være registrert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene og kan være:
- Borettslag
- Boligsameier
- Forutsatt at den enkelte eier eller rettighetshaver har en bruksrett til sin boenhet
- Eierseksjonssameier, forutsatt at eierseksjonssameiet kan dokumentere følgende:
- Eierseksjonssameiet ikke driver næringsvirksomhet (kjøp og salg av varer eller tjenester i et marked).
- Kartleggingen ikke omfatter kartlegging av næringsareal
- Den enkelte eier eller rettighetshaver har en bruksrett til sin boenhet
Dokumentasjon som bekrefter at disse krav er tilfredsstilt må vedlegges sluttrapport og godkjennes av Enova før støtte kan utbetales.
- Boligaksjeselskap forutsatt at boligaksjeselskapet kan dokumentere følgende:
- Boligaksjeselskapet følger borettslagsloven.
- Boligaksjeselskapet består kun av aksjonærer som gjennom aksjene eier en andel av bygget og har en tilsvarende bruksrett til en leilighet i bygget.
- Boligaksjeselskapet ikke driver næringsvirksomhet (kjøp og salg av varer eller tjenester i et marked).
- Utleie av bolig kan kun gjøres til aksjonærene.
Selskapsvedtektene og ev annen nødvendig dokumentasjon som bekrefter at disse krav er tilfredsstilt må vedlegges sluttrapport og godkjennes av Enova før støtte kan utbetales.
Søknaden skal være forankret hos borettslaget, boligsameiet, eierseksjonssameiet eller boligaksjeselskapet som står som søker. Rådgivere og andre kompetente aktører kan bistå, men ikke stå som søker.
Kartleggingen
- Kartlegging gjennomført før tilsagn om støtte er innvilget støttes ikke.
- Må gjennomføres innen 15 måneder fra søknadsdato.
- Det kan kun tildeles støtte en gang pr borettslag/ boligsameier/ eierseksjonssameier/ boligaksjeselskap. Unntatt fra dette er hvis det er mer enn 3 år siden forrige gang det ble innvilget støtte på dette støtteprogrammet eller fra Husbankens støtteordning til tilstandsvurdering.
- Skal hovedsakelig gjennomføres ved å engasjere ekstern rådgivning og fagkompetanse. Eksterne rådgivere bør ikke være leverandør av teknologier/løsninger til tiltak som kan kartlegges.
Hva kan kartlegges?
Søker avgjør selv hvor omfattende kartleggingen skal være. Kartleggingen kan omfatte kartlegging av:
- Energireduksjonstiltak, for eksempel:
- Ventilasjonsanlegg, romoppvarmingsanlegg og anlegg for tappevannsoppvarming.
- Yttervegger, tak og vinduer med fokus på U-verdi og luftlekkasjer.
- Kuldebroer.
- Effektreduksjonstiltak, for eksempel:
- Eksisterende og fremtidig behov for lading av el-bil og hvordan dette kan gjennomføres.
- Smart styring/regulering for å redusere elektriske effekttopper/ maksimalt elektrisk effektuttak.
- Mulighet for å erstatte elektriske laster med annen energibærer/kilde som reduserer elektriske effekttopper/ maksimalt elektrisk effektuttak.
- Magasineringsløsninger (termisk og/eller elektrisk)
- For det største borettslagene/boligsameiene kan det være aktuelt å kartlegge kostnad og besparelse ved å engasjere en tredjepart til styring av elektrisk effektuttak til utnytting av prisvariasjoner og til å tilby fleksibilitet i markedet.
- Lokal energiproduksjon, for eksempel:
- Solfangere
- Solceller
- Varmepumpeløsninger (hvis borettslaget/boligsameiet ikke er tilknyttet fjernvarme)
Søknadsprosess
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema for programmet "Kartleggingsstøtte for borettslag og boligsameier" gjennom Enovas senter for søknad og rapportering.
Rapportering
Sluttrapportering av prosjektet til Enova skal inneholde følgende:
1: Kartleggingsrapport.
Rapporten må ta hensyn til at personer uten fagkompetanse på kartlagte tiltak på egen hånd kan sette seg inn i de vesentligste deler av innholdet.
Rapporten skal være kortfattet. I sluttrapporteringen må det bekreftes at kartleggingsrapporten inneholder følgende:
- Samlet oversikt over alle kartlagte tiltak
- Oversikt over hvilke tiltak som anbefales gjennomført og i hvilken rekkefølge tiltakene anbefales gjennomført.
- Kostnadsestimat pr tiltak.
- Samlet beregnet energibehov før tiltak for bygg som inngår i kartleggingen. Det forutsettes dynamiske beregninger. Beregninger med tilhørende filer må tilfalle borettslaget/boligsameiet på et egnet format til videre beregninger.
- Beskrivelse av tiltak med beregnet energireduksjon/-produksjon. Alle energiberegninger skal gjennomføres i hht NS-3031: 2014 eller SN-NSPEK 3031: 2021. Beregninger med tilhørende filer må tilfalle borettslaget/boligsameiet på et egnet format til videre beregninger.
- Lønnsomhetsberegning per tiltak for følgende tiltakskategorier:
- Energieffektiviseringstiltak: Tre scenarioer for gjennomsnittlig årlig energipris (inkl nettleie og avgifter) basert på søkers vurdering av fremtidig energipris for området. For eksempel:
- 80 øre/kWh
- 100 øre/kWh
- 150 øre/kWh
- Lokal energiproduksjon: Tre scenarioer for gjennomsnittlig årlig energipris (inkl nettleie og avgifter) basert på søkers vurdering av fremtidig energipris for området. For eksempel:
- 80 øre/kWh
- 100 øre/kWh
- 150 øre/kWh
- Effekttiltak: Basert på nettselskapets gjeldende tariff ev også som følge av redusert energikostnad (for eksempel ved at strømforbruk reduseres i timer med høy energipris ved å jevne ut eller flytte forbruk fra morgen til natt e.l.).
- Energieffektiviseringstiltak: Tre scenarioer for gjennomsnittlig årlig energipris (inkl nettleie og avgifter) basert på søkers vurdering av fremtidig energipris for området. For eksempel:
2: Kostnadsdokumentasjon for innkjøpte tjenester som utelukkende anvendes til kartleggingsprosjektet. Dokumentasjonen skal være kopi av inngående faktura som må være utstedt til og belastet borettslaget/boligsameiet.
3: Eierseksjonssameier må vedlegge nødvendig dokumentasjon som bekrefter at følgende krav er tilfredsstilt:
- Eierseksjonssameiet ikke driver næringsvirksomhet
- Kartleggingen ikke omfatter kartlegging av næringsareal
4: Boligaksjeselskap må vedlegge selskapets vedtekter og ev annen nødvendig dokumentasjon som bekrefter at følgende krav er tilfredsstilt:
- Boligaksjeselskapet følger borettslagsloven.
- Boligaksjeselskapet består kun av aksjonærer som gjennom aksjene eier en andel av bygget og har en tilsvarende bruksrett til en leilighet i bygget.
- Boligaksjeselskapet ikke driver næringsvirksomhet (kjøp og salg av varer eller tjenester i et marked).
- Utleie av bolig kan kun gjøres til aksjonærene.
Sluttrapport skal sendes senest 2 måneder etter prosjektslutt gjennom Enovas senter for søknad og rapportering.
Utbetaling av tilskudd
Støtte utbetales etterskuddsvis basert på godkjent sluttrapport og prosjektregnskap.
Virkemiddel og støttenivå
Støtten utgjør inntil 50 % av kostnader knyttet til gjennomføring av kartleggingen, oppad begrenset til 200 000 kroner.
Kostnader med kartleggingen som godkjennes er:
- Dokumenterte kostnader for innkjøp av nødvendige tjenester knyttet til gjennomføring av kartleggingen.
- Borettslagets/boligsameiets egeninnsats for gjennomføring av kartleggingen kompenseres ved at det automatisk legges til 10% av eksterne påløpte kostnader som beskrevet i punkt 1, begrenset oppad til 50.000 kr.
Merverdiavgift på innkjøpte tjenester inngår ikke som del av godkjente kostnader for virksomheter som er registrert i merverdiregisteret.
Støttenivå:
Støttenivå (Kartleggingsstøtte til borettslag og boligsameier)
Kartleggingsstøtte (kr) | |
---|---|
* Antall boenheter | Maks. støtteandel: 50% |
5–49 | 100 000 |
50–99 | 125 000 |
100–149 | 150 000 |
150–199 | 175 000 |
200– | 200 000 |
* Samlet antall boenheter i borettslaget eller boligsameiet |
Informasjon og generelle krav
Støtte fra Enova faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte og rammen for våre ordninger er derfor fastsatt av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Reglene er satt for å hindre uønsket konkurransevridning og negativ innvirkning på samhandelen i EØS-området. EØS-avtalen inneholder et generelt forbud mot statsstøtte, men det er flere unntak fra dette forbudet som gjør at statsstøtte likevel kan tillates der det er nødvendig for å oppnå et formål av felles Europeisk interesse. Dette kan for eksempel være for å beskytte miljøet eller fremme investeringer i forskning og utvikling.
For at støtte skal være lovlig må den enten godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan (ESA) eller dekkes av en av unntaksbestemmelsene i Det alminnelige gruppeunntaket. Støtte som overstiger 15 millioner euro må alltid godkjennes av ESA før den kan utbetales.
Statsstøtte kan bare benyttes når dette er en forutsetning for å oppnå formålet med den støtteordningen den tildeles under, og det er bare anledning til å støtte tiltak/prosjekter som ikke ville blitt gjennomført uten støtte.
Det er derfor avgjørende at søker sender inn søknaden om støtte før prosjektet er besluttet gjennomført, igangsatt eller at søker på annen måte har forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet. I tillegg vil Enova gjøre en konkret vurdering av om støtten er nødvendig. Her vil Enova legge vekt på hva som er søkers alternativ til å gjennomføre prosjektet, og hvorvidt prosjektet er lønnsomt uten støtte.
For kommersielle investeringer skal støtten bidra til å dekke merkostnadene ved å velge en mer miljøvennlig løsning enn alternativet. For demonstrasjonsprosjekter og FoU-prosjekter er kostnadsgrunnlaget normalt kostnadene ved prosjektet i sin helhet. Støtten vil uansett være begrenset til å dekke en andel av de godkjente prosjektkostnadene. Maksimalt støttenivå er definert i statsstøtteregelverket og er blant annet avhengig av formålet med prosjektet, virksomhetens størrelse og hvilken teknologi som tas i bruk. Støttenivået kan være ytterligere begrenset i Enovas programmer.
Vilkårene for statsstøtte er strengt regulert, og dersom støtte tildeles ulovlig skal den kreves tilbake i sin helhet. Kravet om tilbakebetaling gjelder uavhengig av hva som er årsaken til at støtten er utbetalt på feil grunnlag.
Kravene i Enovas programmer og Enovas saksbehandlingsprosess skal ivareta at alle vilkårene i regelverket er oppfylt før støtte tildeles. Den som søker om støtte, har plikt til å oppgi relevant og riktig informasjon. Det er derfor viktig at den som søker støtte setter seg grundig inn i kriteriene for det aktuelle støtteprogrammet.
For å kunne søke støtte hos Enova må søker være et selskap registrert i norsk foretaksregister. Enova har ikke anledning til å støtte virksomheter som er i økonomiske vanskeligheter eller står i fare for å bli insolvent. Denne begrensningen framgår av EØS-avtalen og tilhørende regler om statsstøtte. Hvilke virksomheter som er definert som virksomhet i vanskeligheter er også regulert av dette regelverket. Kort oppsummert gjøres følgende vurdering:
En bedrift er «i økonomiske vanskeligheter» dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt:
For små og mellomstore bedrifter (SMB) og store bedrifter:
- Forutsatt at bedriften eller konsernet er eldre enn tre år fra foretaksregistrering: Hvis mer enn halvparten av den tegnede kapitalen (innskutt kapital), inkl. overkurs, har forsvunnet som resultat av akkumulerte tap. Tegnet kapital omfatter ikke ansvarlige lån eller andre gjeldsinstrumenter.
Denne «testen» må bestås både av bedriften og konsernet som bedriften eventuelt er en del av. I sistnevnte tilfelle skal konsoliderte regnskaper legges til grunn1. - Hvis bedriften eller konsernet som virksomheten inngår i er insolvente (grunnvilkåret for åpning av konkurs)2.
Kun for store bedrifter: - Hvis bedriften sammenhengende i de to siste årene har
i) gjeld/egenkapital > 7,5 og
ii)EBITDA/finanskostnader < 1.
(Merk at «testen» under punkt 3) ikke skal gjøres på konsernnivå, kun bedriftsnivå).
Kravene ovenfor gjelder kun for selskap med begrenset ansvar3. For ansvarlige selskap og enkeltpersonsforetak er det kravet til solvens som gjelder. Enova vil for disse selskapene stille krav til dokumentasjon på at økonomien er tilfredsstillende enten gjennom en kredittsjekk eller ved at
næringsoppgave framlegges.
Dersom søker er et konsortium må kravet til økonomisk soliditet være innfridd for alle deltakere som skal motta støtte.
Vurderingen av selskapets økonomiske soliditet skal gjøres på tidspunktet for Enovas vedtak. Normalt legges siste godkjente regnskap til grunn, men dersom disse tallene er eldre enn et år eller at det er grunn til å anta at tallene kan ha endret seg i negativ retning, vil Enova stille krav om at nyere regnskap
legges fram. Inntil nye regnskapstall framlegges kan Enova fatte vedtak om støtte, men det tas i slike tilfeller forbehold om at tilfredsstillende regnskapstall legges fram før støtte utbetales. Søker har i tillegg ansvar for å framlegge informasjon som er relevant for Enovas vurdering.
1 Foreligger ikke konsoliderte tall, må konsernselskapenes tall summeres manuelt, dog med adgang til å foreta elimineringer. Hvis dette fremstår som uforholdsmessig komplisert, er det tillatt å basere seg på en skjønnsmessig
plausibilitetssjekk.
2 Insolvens foreligger når den verdijusterte egenkapital er negativ (insuffisiens) og det ikke finnes midler til å dekke
løpende forpliktelser (illikviditet).
3 Dette er typisk AS og ANS, men også KS (Kommandittselskap) og andre selskapsformer der ansvaret for de enkelte deltakerne er begrenset.
Ved søknad om støtte skal søker oppgi bedriftens størrelse. Dette kan ha betydning for utmålingen av hvilken støtte som kan gis og for hvilke vilkår som gjelder knyttet til dokumentasjon. Vurderingen foretas basert på en egen veiledning for dette – guide.
Prosjektet det søkes støtte til må realiseres i Norge eller innen norsk økonomisk sone. Enova kan også støtte prosjekter på skip dersom skipet er registrert i NIS eller NOR, eller som har operasjoner i norske farvann.
Krav til prosjektet kan være nærmere definert og avgrenset i programkriteriene.
Dersom prosjektet mottar støtte fra andre offentlige ordninger eller tidligere har mottatt støtte fra Enova, må dette vurderes opp mot lovlig støttenivå i statsstøtteregelverket. Dette gjelder både direkte økonomisk støtte, men også andre økonomiske fordeler, som for eksempel tomtekjøp til under markedspris eller subsidierte lån fra en offentlig aktør. Søker er ansvarlig for å informere Enova om slik støtte. Søker må også informere Enova dersom det er søkt om, eller det er planlagt å søke om, slik støtte til prosjektet. Det samme gjelder dersom prosjektet mottar EU- midler eller støtte fra NOx-fondet.
Enovas ansatte har taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven, og alle søknader blir behandlet fortrolig. Enova har egne retningslinjer for håndtering av sensitiv informasjon, disse ligger på vår hjemmeside.
Enova er omfattet av lov om innsyn i offentlig virksomhet. Innsynsretten gjelder ikke dokumenter i forbindelse med søknaden, men alle tilsagn om støtte blir offentliggjort på vår hjemmeside. Her framkommer støttemottakers navn, kommune, fylke, innvilget støtte og forventet energi-, klima-, effekt- eller innovasjonsresultat.
All tildelt støtte over 100 000 euro vil bli publisert i det nasjonale registeret for statsstøtte. Registeret inneholder blant annet støttemottakers navn, organisasjonsnummer, type virksomhet, fylke, støttebeløp, tildelingstidspunkt og hva det er gitt støtte til.
Mer informasjon om det rettslige grunnlaget for Enovas støtteordninger finner du her.
Vedtak om tilskudd/avslag fra Enova er endelig og kan ikke påklages, jf. Energilovens § 4-4, femte ledd.
Relevant informasjon
Før du søker er det viktig at du merker deg følgende informasjon relevant til din søknadsprosess.
Søkeren må være registrert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene og kan være:
- Borettslag
- Boligsameie
- Eierseksjonssameier
- Boligaksjeselskap
NB! Programmet er avgrenset til å gjelde borettslag og lignende innretninger der den enkelte eier eller rettighetshaver har en bruksrett til sin boenhet. Dersom søker er eid av et foretak som driver næringsvirksomhet, som for eksempel utleie, så vil det ikke kvalifisere for støtte. Dette gjelder uavhengig av om søker selv ikke driver næringsvirksomhet.
Søknaden skal være forankret i styret hos borettslaget, boligsameiet, eierseksjonssameiet eller boligaksjeselskapet som står som søker.
Rådgivere og andre kompetente aktører kan bistå, men ikke stå som søker.
Enova har ingen liste over aktører som kan gjennomføre kartleggingen. Vi stiller imidlertid krav til rapporten som skal utarbeides etter at kartleggingen er gjennomført.
Enova anbefaler at borettslaget eller boligsameiet viser til disse kravene når de forespør aktører om gjennomføring. Aktørene må ha kompetanse til å utarbeide en kartleggingsrapport som tilfredsstiller disse kravene!
Kravene er som følger:
- Rapporten må ta hensyn til at personer uten fagkompetanse på kartlagte tiltak på egen hånd kan sette seg inn i de vesentligste deler av innholdet.
- Rapporten skal være kortfattet.
- Alle energiberegning skal gjennomføres i hht NS-3031: 2014 eller SN-NSPEK 3031: 2021
Rapporten skal inneholde:
- Samlet oversikt over alle kartlagte tiltak
- Oversikt over hvilke tiltak som anbefales gjennomført og i hvilken rekkefølge tiltakene anbefales gjennomført.
- Kostnadsestimat pr tiltak.
- Samlet beregnet energibehov før tiltak for bygg som inngår i kartleggingen. Det forutsettes dynamiske beregninger. Beregninger med tilhørende filer må tilfalle borettslaget/boligsameiet på et egnet format til videre beregninger.
- Hvis det er kartlagt energireduksjonstiltak: Energireduksjon pr tiltak beregnes. Det forutsettes dynamiske beregninger med minimum 1 times oppløsning. Beregninger med tilhørende filer må tilfalle borettslaget/boligsameiet på et egnet format til videre beregninger.
- Hvis det er kartlagt effektreduksjonstiltak: Effektreduksjon pr tiltak beregnes. Forutsetningene for beregningene må fremkomme.
- Hvis det er kartlagt tiltak for lokal energiproduksjon: Det skal beregnes og presenteres en oversikt over hvor mye og når energien produseres. Forutsetningene for beregningene må fremkomme.
- Lønnsomhetsberegning per tiltak skal utarbeides som følger:
- Energieffektiviseringstiltak og tiltak for lokal energiproduksjon: Lønnsomheten beregnes for tre scenarioer for gjennomsnittlig årlig energipris (inkl nettleie og avgifter). En lav, en middels og en høy pris basert på vurdering av fremtidig energipris for området. For eksempel:
- Lav: 80 øre/kWh
- Middels: 100 øre/kWh
- Høy 150 øre/kWh
- Effektreduksjonstiltak: Lønnsomhetsberegning basert på nettselskapets gjeldende tariff ev også som følge av redusert energikostnad (for eksempel ved at strømforbruk reduseres i timer med høy energipris ved å jevne ut eller flytte forbruk fra morgen til natt e.l.)
Kostnader med kartleggingen som kan støttes er:
- Dokumenterte kostnader for innkjøp av nødvendige tjenester knyttet til gjennomføring av kartleggingen.
- Borettslagets/boligsameiets egeninnsats for gjennomføring av kartleggingen. Disse skal ikke dokumenteres, men legges automatisk til som 10% av eksterne påløpte kostnader som beskrevet i punkt 1, begrenset oppad til 50.000 kr.
Merverdiavgift på innkjøpte tjenester inngår ikke som del av godkjente kostnader for virksomheter som er registrert i merverdiregisteret.
- Søknader vil normalt bli saksbehandlet kort tid etter at søknad er innsendt.
- Dere vil motta informasjon fra oss når søknaden er ferdigbehandlet.
- Søknader som tilfredsstiller programkriteriene vil normalt bli innvilget støtte.
- Dersom søknaden blir innvilget vil formelt ansvarlig for søknaden motta tilskuddsbrev til signering per e-post.
- Tilskuddsbrevet med tilhørende dokumenter utgjør kontrakten mellom borettslaget/boligsameiet og Enova. Formelt ansvarlig (styreleder) må signere tilskuddsbrevet elektronisk innen fristen som er oppgitt i e-posten.
- Dersom søknaden blir avslått vil dere motta begrunnelse for avslaget.
Når kartleggingen er ferdig skal det innsendes en sluttrapport til Enova. Sluttrapporten består av en kartleggingsrapport, dokumentasjon av påløpte kostnader til gjennomføring av kartleggingen og evt. kopi av signert kontrakt for gjennomføring av tiltak. Selve kartleggingsrapporten skal ta hensyn til at personer uten fagkompetanse enkelt kan sette seg inn vesentlige deler av innholdet. Krav til innhold i kartleggingsrapporten er nærmere spesifisert i programkriteriene.
Støtte utbetales etter gjennomført kartlegging basert på godkjent sluttrapport og prosjektregnskap.
Klar for å starte søknadsprosessen?
Når du har lest gjennom informasjonen om programmet og samlet all nødvendig dokumentasjon, kan du gå videre til registrering av søknad.