Søknadsveileder
Vilkår for støtte
Her finner du vilkårene for støtte, som forklarer hvilke krav og betingelser som må oppfylles for å få økonomisk støtte fra Enova.
Enova ønsker å bidra til å utvikle et mer velfungerende marked for sirkulære tiltak i bygg. Målet er at sirkulære tiltak i større grad blir vurdert og tatt i bruk, og at klimagevinst forbundet med tiltakene synliggjøres og realiseres. Tiltak omfatter både ombruk av materialer og komponenter, hele bygg og mer fleksible bygg som reduserer behov for nytt areal. Mer ombruk reduserer klimagassutslipp som skjer under produksjon og transport av nye byggevarer, og i tillegg reduseres behovet for å ta ut nye råvarer.
Enova prioriterer noen tematiske områder og utviklingsløp særskilt, og organiserer støtten i målrettede støtteprogram. Den tematiske avgrensningen for dette støtteprogrammet er beskrevet under.
Dette programmet fokuserer på sirkulære tiltak i bygg gjennom støtte til mulighetsstudier for ombruk og fleksibilitet. En mulighetsstudie synliggjør alternative løsninger for tiltakshaver i tidlig fase av et byggeprosjekt, før beslutninger om riving, rehabilitering eller andre relevante beslutninger tas. For å bidra til at ulike former for ombruk blir vurdert som klimatiltak kan Enova gi støtte til å gjennomføre en mulighetsstudie rettet mot å bygge med mest mulig ombruk, ombruk av hele bygg hvor man rehabiliterer eksisterende bygg heller enn å bygge nytt eller å bygge for fleksibilitet/flerbruk med den hensikt å redusere behov for nytt areal.
Det forventes at innkjøp av ekstern rådgivning og fagkompetanse utgjør en stor del av prosjektets totalkostnad, med mindre søker kan dokumentere at man selv besitter nødvendig kompetanse
Tilskudd fra Enova faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte og rammen for våre ordninger er derfor fastsatt av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Reglene er satt for å hindre uønsket konkurransevridning og negativ innvirkning på samhandelen i EØS-området. EØS-avtalen inneholder et generelt forbud mot statsstøtte, men det er flere unntak fra dette forbudet som gjør at statsstøtte likevel kan tillates der det er nødvendig for å oppnå visse formål.
Det støtterettslige grunnlaget for dette programmet er:
- GBER-artikkel 49: miljøstudier
Støtten kan utgjøre inntil 50 % av godkjente dokumenterte kostnader, oppad begrenset til 500.000 kroner. Godkjente kostnader er dokumenterte kostnader for innkjøp av tjenester, samt dokumenterte egne timekostnader.
For nærmere beskrivelse av det støtterettslige grunnlaget for ordningen, se utredningsstøtte i byggsektoren her.
4.1 Støtten må være nødvendig
Statsstøtte kan bare benyttes når dette er en forutsetning for å oppnå formålet med den støtteordningen den tildeles under, og det er bare anledning til å støtte tiltak/prosjekter som ikke ville blitt gjennomført uten støtte. Det er derfor avgjørende at søker sender inn søknaden om støtte før prosjektet er besluttet gjennomført, igangsatt eller at søker på annen måte har forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet.
4.2 Godkjente søkere
For å kunne søke om støtte:
- må søker være en virksomhet som er registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund
- kan søker ikke være en virksomhet i økonomiske vanskeligheter. Søker kan heller ikke være eid eller på annen måte kontrollert av en virksomhet i økonomiske vanskeligheter. Se definisjon her.
- kan søker ikke ha utestående krav om tilbakebetaling av ulovlig utbetalt statsstøtte
Enova vil ikke yte støtte hvor dette er i strid med sanksjoner vedtatt av EU eller norske myndigheter. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, støtte til:
- fysiske eller juridiske personer som er listeført i EUs eller Norges sanksjonsregimer,
- foretak som eies eller kontrolleres av fysiske eller juridiske personer som er listeført i EUs eller Norges sanksjonsregimer, og
- foretak som er aktive i sektorer underlagt sanksjoner, i den grad støtten vil være i strid med EUs eller Norges sanksjonsregimer.
En oversikt over sanksjoner vedtatt av norske myndigheter er tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/Eksportkontroll/sanksjoner-og-tiltak1/sanksjoner-ogtiltak/id2008477/
Dersom det er flere selskap som står bak en søknad (et konsortium) skal det være ett selskap som er ansvarlig for søknaden og kontraktsinngåelsen med Enova og som representerer de øvrige selskapene bak søknaden. Alle deltakerne i konsortiet må oppfylle overordnede krav for å kunne motta statsstøtte.
4.3 Prosjektets lokalisering
Prosjektet det søkes støtte til må realiseres i Norge eller innen norsk økonomisk sone.
5.1 Søknadsfrister
Søknadsfrister offentliggjøres på programmets hjemmeside.
5.2 Krav til søknaden
Søknad og prosjektbeskrivelse skal være på norsk. Vedlegg med tekniske beskrivelser og lignende kan være på engelsk, svensk eller dansk.
Søknad og vedlegg skal sendes inn gjennom Enovas elektroniske søknadssenter.
5.3 Behandling av søknaden
Søknaden vurderes av saksbehandlere i Enova.
Enova går ikke i dialog med søker og etterspør ikke dokumentasjon etter søknadsfrist. Det forutsettes derfor at innsendte søknader er fullstendige. Ikke tilstrekkelig dokumenterte søknader avvises, og må eventuelt søke på nytt ved en senere frist.
Basert på den innsendte søknaden og eventuelt kompletterende informasjon vil Enova fatte vedtak om enten tilsagn eller avslag, normalt innen maksimalt to måneder etter at komplett søknad er mottatt. Søker mottar deretter informasjon om Enovas beslutning, med begrunnelse for vedtaket.
5.4 Utbetaling av støtte
Støtte utbetales etterskuddsvis basert på dokumenterte kostnader. Utbetalingsanmodning sendes gjennom Enovas rapporteringssenter på www.enova.no.
Krav til rapportering av framdrift og kostnader framgår av dokumentet "Generelle regler for tilskudd fra Klima- og energifondet".
5.5 Støtte tildelt i strid med vilkår
Dersom støtten som utbetales er i strid med statsstøtteregelverket eller støttemottaker misligholder vilkår for støtten, kan støtten trekkes helt eller delvis tilbake. Se "Generelle regler for tilskudd fra Klima- og energifondet".
For å kunne motta støtte under programmet må samtlige av kvalifikasjonskriteriene være oppfylt.
6.1 Kvalifiserte søkere
- Er eier av bygget/området som mulighetsstudien skal rettes mot
- Skal være økonomisk ansvarlig for prosjektet, og dokumentere og rapportere resultatene til Enova.
6.2 Kvalifiserte prosjekt
- Bidrar til å oppnå programmets formål
- Skal omhandle ett eller flere av følgende alternativer:
- bygge med mest mulig ombruk
- ombruke hele bygg, altså la eksisterende bygg stå og rehabilitere heller enn å bygge nytt
- bygge for fleksibilitet/flerbruk med den hensikt å redusere behov for nytt areal
- Skal være knyttet til et konkret byggeprosjekt med planlagt byggestart innen 5 år
- Har en plan for gjennomføringen av mulighetsstudien
- Skal inkludere beregning av klimagevinsten forbundet med tiltakene som utredes
- Skal ferdigstilles senest 10 måneder etter vedtaksdato
Alle søknader konkurrerer om støtte innenfor gjeldende budsjett for hver søknadsfrist.
Søknader som tilfredsstiller kvalifikasjonskriteriene prioriteres ut fra hvor høyt de vurderes på følgende kriteriesett:
- Prosjektkvalitet:
- Plan for prosjektgjennomføring og beregning av klimagevinst
- Hvor mange av de tre temaene som omfattes av mulighetsstudien
- Involvering av aktører med relevant kompetanse, samt grad av involvering
- Støtteandel: Den omsøkte støttens andel av de totale prosjektkostnadene
Med godkjent kostnadsgrunnlag menes de kostnadene som kan tas med i grunnlaget for beregningen av støtte. Hvilke kostnader som kan godkjennes er avhengig av det støtterettslige grunnlaget for programmet.
8.1 Godkjente kostnadsposter
For dette programmet kan følgende kostnader legges til grunn:
- Personalkostnader:
- Personalkostnader for egne ansatte kan tas med i prosjektregnskapet kun i den grad personalet er sysselsatt i prosjektet
- Innkjøpte timer:
- Innkjøpte timer rapporteres i henhold til fakturert beløp
8.2 Kostnader som ikke godkjennes
Enova godkjenner ikke kostnader og forpliktelser påløpt før søknadstidspunktet eller etter avtalt sluttdato for prosjektet. Kostnadsgrunnlaget kan ikke inkludere finanskostnader, byggelånsrente, driftskostnader eller leiekostnader for driftsmidler. Enova godkjenner ikke uspesifiserte kostnadsposter, heller ikke sekkepost for uforutsette kostnader. Hver enkelt spesifisert kostnadspost kan risiko-justeres for å sikre et mest mulig korrekt kostnadsgrunnlag. Nivå på eventuell risikojustering skal beskrives i søknad. Merverdiavgift på innkjøpte varer og tjenester inngår ikke som en del av godkjente kostnader dersom virksomheten er fradragsberettiget for disse kostnadene. Ombrukskartlegging og tilhørende aktiviteter, som det stilles krav til at skal gjennomføres i gjeldende byggteknisk forskrift (TEK), er ikke støtteberettigede og kan dermed ikke inngå i prosjektets støtte og kostnadsgrunnlag
Støttebeløpet beregnes som en andel av godkjent kostnadsgrunnlag. Den maksimale støtten er fastsatt i statsstøtteregelverket, men kan være ytterligere begrenset i Enovas program.
9.1 Støtteintensitet og maksimalt støttebeløp
For dette programmet beregnes støttebeløpet på følgende måte:
- Støtten kan utgjøre inntil 50 % av godkjente dokumenterte kostnader, oppad begrenset til 500.000 kroner.
- Godkjente kostnader er dokumenterte kostnader for innkjøp av tjenester, samt dokumenterte egne timekostnader.
9.2 Annen offentlig støtte
Dersom søker har mottatt eller søkt om annen offentlig støtte til det samme prosjektet skal dette oppgis i søknaden. Dette gjelder uavhengig av om støtten gjelder andre kostnader i prosjektet enn de kostnadene det søkes støtte om hos Enova.
Annen offentlig støtte til de samme kostnadene vil bli tatt med i vurderingen av prosjektets støttebehov og kan ha betydning for hvor mye støtte som kan gis fra Enova.
Dersom prosjektet mottar annen offentlig støtte, vil støtte fra Enova bli avkortet tilsvarende. Annen støtte vil bli hensyntatt og total støtte vil bli avkortet til det som maksimalt kan gis under dette programmet
Vedtak om støtte fra Enova blir offentliggjort på Enova.no og rapportert inn til det nasjonale registeret for offentlig støtte.
Søknader om støtte og tilhørende dokumentasjon behandles konfidensielt. Tilskuddsbrevet som utstedes ved tildeling av støtte er imidlertid omfattet av offentlighetslovens regler om innsyn. Ved en innsynsforespørsel vil det derfor bli gitt innsyn i dette dokumentet. Eventuelle forretningssensitive opplysninger vil bli tatt ut.
Utover dette stilles det krav til utarbeidelse av et kortfattet prosjektsammendrag i forbindelse med rapporteringen. Dette skrives direkte inn i Enovas senter for søknad og rapportering, hvor det fremgår hvilke felt som til sammen utgjør prosjektsammendraget. Enova forutsetter at informasjon fra denne delen av rapporteringen er godkjent for offentliggjøring av søker. De kortfattede prosjektsammendragene vil offentliggjøres fortløpende på Enova sine nettsider
Krav til rapportering av framdrift og kostnader framgår av "Generelle regler for tilskudd fra Energi- og klimafondet".
I tillegg gjelder følgende rapporteringskrav for tilskudd under dette programmet:
- Dokumentasjon av prosjektregnskap (se krav)
- Kopi av mulighetsstudien, inkludert dokumentasjon av beregnet klimagevinst
- Kortfattet prosjektsammendrag som Enova kan velge å offentliggjøre (skrives direkte inn i senter for søknad og rapportering og utgjøres av predefinerte spørsmål)
Relevant informasjon
Før du søker, er det viktig at du merker deg følgende informasjon relevant for støtteprogrammet
7. november 2025
Klokken 12:00
23. mai 2025
Klokken 12:00
5. september 2025
Klokken 12:00
7. november 2025
Klokken 12:00
Klar for å starte søknadsprosessen?
Når du har lest gjennom informasjonen om programmet og samlet all nødvendig dokumentasjon, kan du gå videre til registrering av søknad.