Søknadsinformasjon
Relevant informasjon
Før du søker, er det viktig at du merker deg følgende informasjon relevant for støtteprogrammet.
30. januar 2026
Klokken 12:00
1. desember 2025
Klokken 12:00
30. januar 2026
Klokken 12:00
25. mars 2026
Klokken 12:00
3. juni 2026
Klokken 12:00
3. september 2026
Klokken 12:00
3. november 2026
Klokken 12:00
Enova kan støtte brukt utstyr (for eksempel batteri) så lenge det er kjøpt til markedspris og så lenge en tidligere anskaffelse av samme utstyr ikke har mottatt offentlig støtte.
Ja, Det er mulig å søke mer enn en gang på samme lokasjon dersom det er snakk om en utvidelse av ladeanlegget med ny tilgjengeliggjort effekt. Ved utvidelse av et anlegg som allerede har fått støtte er det viktig at det i egenerklæringsskjemaet for ny søknad hukes av for «utvidelse av annet ladeanlegg».
Hver søknad skal representere et eget prosjekt med eget prosjektregnskap. Ved utvidelse av et anlegg som allerede har fått støtte er det viktig at det i egenerklæringsskjemaet for ny søknad hukes av for «utvidelse av annet ladeanlegg».
Søker kan velge å dimensjonere infrastruktur for fremtidig utvidelse. For alle prosjekter (også utvidelser) er det er viktig å huske at kostnader må være påløpt innenfor prosjektperioden. Hvert prosjekt vil rangeres på omsøkt støttebeløp per total tilgjengelig ladeeffekt prosjektet realiserer i kW – det vil si at en utvidelse vil bli rangert på ny tilgjengeliggjort effekt.
Dersom ladeanlegget ikke har OCPI-tilkobling mot NOBIL, kan man etterspørre NOBIL-ID ved å registrere ladestasjonen. Det gjør du ved å fylle ut tipsskjema som finnes her: https://info.nobil.no/tips
Skal ladestasjonen vises som åpen for «drop-in», registreres følgende:
Under «Egenskaper for ladestasjon» -> «2. Tilgjengelighet» -> «Offentlig»
Skal ladestasjonen vises som åpen for salg etter avtale, registreres følgende:
Under «Egenskaper for ladestasjon» -> «2. Tilgjengelighet» -> «Etter avtale»
Skal ladestasjonen ikke vises som åpen for salg, registreres følgende:
Under «Egenskaper for ladestasjon» -> «2. Tilgjengelighet» -> «Arbeidstakere»
NB: For å få NOBIL-ID tilsendt må dette etterspørres i feltet for «brukerkommentar» der man ber om at Nobil-ID skal sendes i retur.
Ja, i løpet av de fem årene med driftsplikt kan listen over aktører med avtale om lading over tid ved anlegget utvides og endres.
Det er ikke fastsatt noe forholdstall mellom antall forhåndsdefinerte aktører og antall ladepunkt som etableres.
Ja, det anbefales at behovet og situasjonen beskrives godt slik at det tydelig kommer frem at behovet er i samsvar med støtteprogrammets formål. Dersom dette ikke tydelig kommer frem kan søknaden bli avvist.
Søk støtte
Når du har lest gjennom informasjonen om programmet og samlet all nødvendig dokumentasjon, kan du gå videre til registrering av søknad.