Til leverandører

Informasjon til deg som skal bistå boligeiere som søker støtte fra Enova

Håndverker ruller ut isolasjon på loft

Som fagperson spiller du en nøkkelrolle i boligeierens prosjekt. Du gir råd, hjelper med planlegging og setter sammen riktige energitiltak. Du sørger for at jobben blir gjort skikkelig, med god kvalitet og riktig dokumentasjon.

Et godt samarbeid med boligeieren er avgjørende for at prosjektet skal lykkes. Det gjør også søknadsprosessen enklere. Derfor er det viktig at du kjenner Enovas krav og vilkår for støtte.

Skal du gi tilbud til en boligeier som ønsker støtte fra Enova, må du være tydelig på hva slags løsning du tilbyr. Oppgi modellnavn på teknologien som skal installeres og/eller hvilken u-verdi veggen, taket eller vinduet vil ha etter tiltaket. Denne informasjonen må også stå i fakturaen.

Når du kjenner vilkårene, kan du bedre hjelpe boligeieren med å få støtte og sikre at tiltakene blir gjort riktig.

Slik lager du en god faktura

Når jobben er ferdig, må fakturaen inneholde all informasjon Enova trenger.
Fakturaen skal følge Bokføringsforskriften § 5-1-1 og dokumentere kravene til tiltaket. Hvis kravene ikke er oppfylt, får ikke kunden utbetalt støtte.

Se eksemplet under for hvordan en faktura kan se ut.

Eksempelfaktura etterisolering vegg

Bilde: Enova SF

Viktig å vite

Vilkår for tilskudd

Boligeieren må søke om støtte før arbeidet starter. Tiltaket kan ikke gjennomføres før søknaden er godkjent og kunden har fått svar.

Minn kunden på dette – arbeidet må vente til støtten er bekreftet. Når tiltaket er ferdig, skal kunden sende inn sluttrapport og dokumentasjon innen fristen.

Som leverandør bør du kjenne til Enovas vilkår. Da blir prosessen fra søknad til sluttrapport enklere, og kunden får sendt inn dokumentasjon på gjennomføring og faktura innen fristen.

Les vilkår for støtte her.

Krav til leverandør

Arbeidet må utføres av en leverandør med enten sentral godkjenning, registrering i Mesterregisteret for relevant fagområde, eller være registrert i Elvirksomhetregisteret. Frem til 30. juni 2026 kan det gis tilsagn til tiltak der arbeidet utføres av en leverandør som står i Norsk Varmepumpeforenings register og er NOVAP-godkjent for den varmepumpetypen det søkes tilskudd til.

Vil du søke støtte fra Enova og gjøre jobben selv?

Selv om du har god fagkompetanse, er det et krav at et foretak står for arbeidet. Hvis du jobber i et godkjent foretak kan du gjøre jobben i boligen selv. Arbeidskostnadene skal faktureres og fakturaen må være utstedt til deg som søker.

Hva betyr søknad og sluttrapport?

Søknad
Før tiltaket starter, må det sendes inn en søknad om støtte. Søknaden viser hva som planlegges, og at tiltaket oppfyller kravene i ordningen. Enova vurderer søknaden ut fra vilkår for støtte.

Sluttrapport
Når tiltaket er gjennomført, leveres sluttrapport. Den skal dokumentere at arbeidet er utført som avtalt. Rapporten er grunnlaget for utbetaling av støtte.

Kort sagt: Søknaden sendes før oppstart. Sluttrapporten bekrefter resultatet etter gjennomføring.

Viktig informasjon

Rapport

Hvordan påvirker energieffektiviseringstiltak klimaet?

En ny rapport viser at de fleste energieffektiviseringstiltak gir en netto reduksjon i klimagassutslipp, men ikke alltid.